Funciones de la fotografía en las relaciones interculturales entre familias inmigrantes

  1. Antonio Bautista García-Vera 1
  2. María Rosario Limón Mendizábal 1
  3. Pilar Oñate y García de la Rasilla 1
  4. Carmen Rostand Quijada 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Year of publication: 2016

Volume: 27

Issue: 1

Pages: 75-93

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_RCED.2016.V27.N1.45115 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista complutense de educación

Abstract

This paper presents the results and analysis of one of the objectives of the I+D+I projects approved by the Ministry of Economy and Competitiveness of Spain entitled “Audiovisual mediations in relationships between schools and immigrant families”. It was aimed to find the specific functions that the photographic images have in the relationships of a group of immigrant parents in the school to which their children attend. The data presented correspond to biographical, cultural and visual storytelling started in the classroom by the tutor group for these families, and continued in their personal and social contexts. We concluded that the photographs in the stories had the following functions: source of information, support analysis, reflection and debate, and finally as a means to communicate the experiential knowledge generated. In this sense, parents used three methods which we have called: self-referential denotative, connotative text-visual and sequential

Funding information

Proyecto subvencionado por el Ministerio de Economía y Competitividad, referencia EDU2011-23380

Funders

Bibliographic References

  • BACH, H. (2007). Composing a Visual Narrative Inquiry. In Handbook of Narrative Inquiry. Mapping a Methodology, ed. D.J. Clandinin, 280-307. London: SAGE.
  • BANKS, M. (2010). Los datos visuales en Investigación Cualitativa. Madrid: Editorial Morata.
  • BAUTISTA, A. (2013). La indagación narrativa visual en la práctica educativa. Educación y Futuro. 29, pp. 69-80.
  • BAUTISTA, A.; RAYÓN, L. y DE LAS HERAS, A. (2012). Valor de los registros audiovisuales en Educación Intercultural. Comunicar. Revista Científica Iberoamericana de Comunicación y Educación. 39, pp. 169-176. http://dx.doi.org/10.3916/C39-2012-0307
  • BROWN, J.S. & DUGUID, P. (2000). The social life of information. Cambridge, MA: Harvard Business School.
  • BRUNER, J. (1997). La educación, una puerta a la cultura. Madrid: Visor.
  • CAINE, V. (2010). Visualizing community : understanding narrative inquiry as action research. Educational Action Research, 18(4), 481-496. http://dx.doi.org/10.1080/09650792.2012.697405
  • CARBAUGH, D. (comp.) (1990). Cultural Communications and Intercultural Contact. Hillsdale, NJ.: Lawrence Erlbaum.
  • CLARK-IBAÑEZ, M. (2007). “Inter-City Children in Sharper Focus (sobre enfoque de niños marginados). Sociology of Childhood and Photo Elicitation Interviews”. (pp. 167-196). Cap. 7. En Stanczak, Gr. C. Visual Research Methods. CA: Sage.
  • CONSTITUCIÓN ESPAÑOLA (1978). En Boletín Oficial del Estado número 311, páginas 29313 a 29424.
  • DENZIN, N.K. (1989). Interpretative interactionism. Londres: Sage.
  • DIEZ, E.-J.; y TERRÓN, E. (2006). Romper las barreras entre la familia y la escuela. Experiencia de investigación-acción en los centros escolares para promover la relación con las familias. Cultura y Educación, 18 (3-4), 283-294.
  • ENGESTRÖM. Y. (1987). Learning by expanding. An activity theoretical approach of developmental research. Helsinki: Orienta-Konsultit.
  • FLICK, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.
  • GRAU, J. (2002). Antropología audiovisual. Barcelona: Ediciones bellaterra.
  • GUDYKUNST, W.B. & SHAPIRO, R. (1996). Communication in everyday interpersonal and intergroup encounters. International Journal of Intercultural Relations, 20(1), 19-45.
  • LE GUERN, M. (1985). La metáfora y la metonimia. Madrid: Cátedra.
  • LEONTIEV, A.N. (1983). El desarrollo del psiquismo. Madrid: Akal.
  • LOCE (2002). Ley Orgánica 10/2002, de 23 de diciembre, de Calidad de la Educación. En Boletín Oficial del Estado número 307, páginas 45188 a 45220.
  • LOE (2007). Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado número 106, páginas 17158 a 17207.
  • LOECE (1980). Ley Orgánica 5/1980, de 19 de junio, por la que se regula el Estatuto de Centros Escolares. Boletín Oficial del Estado número 154, páginas 14633 a 14636.
  • LOGSE (1990). Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre de 1990, de Ordenación General del Sistema Educativo. Boletín Oficial del Estado número 238, páginas 28927 a 28942.
  • LOPEGCE (1995). Ley Orgánica 9/1995, de 20 de noviembre, de la participación, la evaluación y el gobierno de los centros docentes. Boletín Oficial del Estado número 278, páginas 33651 a 33665.
  • LURIA, A.R. (1980). Los procesos cognitivos. Un análisis socio-histórico. Barcelona: Fontanella.
  • MARTÍNEZ, R.A.; RODRÍGUEZ, B.; y GIMENO, J.L. (2010). Áreas de cooperación entre los centros docentes y las familias. Estudio de caso. Educatio Siglo XXI, 28(1), 127-156.
  • PINK, P. (2007). Doing Visual Ethnography. London: Sage.
  • ROSE, G. (2007). Visual methodologies. An introduction to the Interpretation of Visual Materials. London: Sage.
  • STAKE, R.E. (1989). Investigación con estudio de caso. Madrid: Morata.
  • STREIBEL, M.J. (1989). Diseño instructivo y aprendizaje situado: ¿Es posible un maridaje? Revista de Educación, 289, 215-234.
  • VAN DIJK, T. (comp.) (2000). El discurso como estructura y proceso. Barcelona: Gedisa.
  • VILLALUSTRE, L. y DEL MORAL, M.E. (2014). Digital storytelling: una nueva estrategia para narrar historias y adquirir competencias por parte de los futuros maestros. Revista Complutense de Educación, 25(1), 115-132. http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2014.v25.n1.41237
  • VYGOTSKI, L.S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.
  • WANG, M.P., YI, W.K., ZHAN, W.T. & CAROVANO, K. (1998). Photovoice as a participatory health promotion strategy. Health Promotion International, 13(1), 7586.
  • WERTSCH, J.V. (1999). La mente en acción. Buenos Aires: Aique.
  • WETHERELL, M. y POTTER, J. (1992). Mapping the Language of Racism: Discourse and the Legitimation of Exploitation. Chischester: Columbia University Press.