Tendencias en el perfil tecnológico del profesional de la información

  1. Jorge Morato 1
  2. Sonia Sánchez-Cuadrado 2
  3. María-Teresa Fernández-Bajón 2
  1. 1 Universidad Carlos III de Madrid
    info

    Universidad Carlos III de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03ths8210

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
El profesional de la información

ISSN: 1386-6710 1699-2407

Year of publication: 2016

Volume: 25

Issue: 2

Pages: 168-178

Type: Article

DOI: 10.3145/EPI.2016.MAR.03 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: El profesional de la información

Abstract

New technologies require an upgrade of LIS professionals’ skills. This study analyzes changes in the field and suggests guidelines to improve LIS curriculum. We have carried out a content analysis of 20 curricula from LIS educational programs to identify terms associated with technological skills. In addition, we identified terms related to new competences from 735 job openings published on generic web sites and 170 on specific web sites. These terms include marketing, management, and content management, mainly related to web applications. The results confirm a positive trend in the demand for technological skills related to LIS. Nevertheless, there is a need to increase awareness about the competences and abilities of LIS professionals, because many relevant job openings are listed in other job categories. Therefore, we have collected a list of key technological skills. In conclusion, it is clear that computer science and the Internet are bringing new opportunities to LIS professionals.

Bibliographic References

  • ALIA (2015). ALIA LIS education skills and employment. Trend report 2015. Australian Library and Information Association. https://www.alia.org.au/employment-and-careers/alia-liseducation-skills-and-employment-trend-report
  • Aneca (2004). Libro blanco del título de grado en información y documentación. Madrid. Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación, p. 238. http:// www.aneca.es/modal_eval/docs/conver_biblio.pdf
  • Cearley, David-W; Walker, Mike J.; Burke, Brian (2015). Top 10 strategic technology trends for 2016: At a glance. Informe Gartner. https://www.gartner.com/doc/3143618/top--strategictechnology-trends
  • Coursera (2015). “The most coveted Coursera Certificates”. Coursera Blog. http://coursera.tumblr.com/post/135338805637/our-top10-most-coveted-certificates-of-2015
  • Dill, Kathryn (2015). “The best and worst master’s degree for jobs in 2015”. Forbes, 15 July. http://www.forbes.com/sites/kathryndill/2015/07/15/the-bestand-worst-masters-degrees-for-jobs-in-2015/#146939e5561f
  • García-Marco, Francisco-Javier (2013). “Educación aprendizaje de la información y la documentación: raíces, desafíos y líneas de acción”. El profesional de la información, v. 22, n.6, pp. 489-504. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2013.nov.01
  • Guallar, Javier (2014). “Curación de contenidos en la era de la infoxicación. Propuestas para bibliotecas”. En: VII Jornadas de la Red de Bibliotecas del Instituto Cervantes, 11 diciembre. http://eprints.rclis.org/28645
  • Martínez-Comeche, Juan-Antonio; Carpallo-Bautista, Antonio; Burgos-Bordonau, Esther; Francisco-Olmos, JoséMaría (2015). “La demanda de profesionales de la información y documentación en España”. Revista general de información y documentación, v. 25, n. 1, pp. 175-190. http://revistas.ucm.es/index.php/RGID/article/view/48984
  • MECD (2010-2015). Estadística de estudiantes. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte http://goo.gl/57chCN
  • MECD [2014]. Bibliotecas públicas españolas en cifras. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte http://mecd.gob.es/cultura-mecd/areas-cultura/ bibliotecas/mc/ebp/portada.html http://www.cultura.gob.es/alz i raweb/alz i raweb. cmd?command=GetAnexo&id=49
  • MECD (2015). Inserción laboral de los egresados universitarios. La perspectiva de la afiliación a la Seguridad Social. Primer informe. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte; Conferencia de Consejos Sociales. http://goo.gl/Qg0MuB
  • Moreiro-González, José-Antonio (2014). “Aún en torno a la formación universitaria, el empleo y la recesión”. Anuario ThinkEPI, v. 8, pp.15-23.
  • Moreiro-González, José-Antonio; Sánchez-Cuadrado, Sonia; Morato, Jorge; Tejada-Artigas, Carlos-Miguel (2009a). “Creación de un corpus coordinado de competencias en información y documentación a partir de ofertas de empleo en España”. RISTI. Revista ibérica de sistemas y tecnologías de información, n. 3, pp. 79-91. http://www.aisti.eu/risti/RISTI%20N3.pdf
  • Moreiro-González, José-Antonio; Sánchez-Cuadrado, Sonia; Morato, Jorge; Moreno, Valentín (2009b). “Desarrollo de una aplicación ontológica para evaluar el mercado de trabajo español en biblioteconomía y documentación”. Revista española de documentación científica, v. 32, n. 1, pp. 81-98. http://dx.doi.org/10.3989/redc.2009.1.675
  • Sánchez-Cuadrado, Sonia; Morato, Jorge; Andreadakis, Yorgos; Moreiro-González, José-Antonio. (2010). “A study of labour market information needs through employers seeking behaviour”. Information research, v. 15, n. 4, paper 441. http://InformationR.net/ir/15-4/paper441.html
  • SEPE (2015). Año 2014: Ocupaciones con tendencia positiva en contratación. Ministerio de Empleo y Seguridad Social. Observatorio de las Ocupaciones. Servicio Público de Empleo Estatal. https://goo.gl/tIrZgr
  • SLPC (2013). Sistema de Lectura Pública de Catalunya Balanç de 2013. Barcelona: Servei de Biblioteques del Departament de Cultura. http://goo.gl/Z0zRKR
  • SLPC (2014). Biblioteques públiques de Catalunya Balanç de 2014. Barcelona: Servei de Biblioteques del Departament de Cultura. http://goo.gl/FLLMr2
  • Smith, Jacquelyn (2013). “The best and worst master’s degrees for jobs right now”. Forbes, 7 June. http://goo.gl/sQTGz9 Tejada-Artigas, Carlos-Miguel (2013). “Informe de situación: profesión y formación universitaria en 2012”. Anuario
  • Tejada-Artigas, Carlos-Miguel; Chacón-Jarén, Sandra; Moreiro-González, José-Antonio (2014). “Mercado de trabajo en información y documentación y crisis económica en España: una aproximación a partir de las ofertas publicadas en IweTel entre 2008 y 2013”. BiD: textos uni-versitaris de biblioteconomia i documentació, n. 32. http://dx.doi.org/10.1344/BiD2014.32.15
  • Yang, Yuli; Chen, Tao; Sun, Jun (2012). “The impact of IT on job qualifications for librarians in the digital age and implications for LIS education”. En: 2012 Int. symp. on information technology in medicine and education. http://dx.doi.org/10.1109/ITiME.2012.6291260