La formación en gestión constructiva de conflictos en el grado en trabajo social
- Ana Dorado-Barbé 1
- Gregoria Hernández-Martín 2
- Julio Lorente-Moreno 2
- María Paz García-Longoria Serrano 3
-
1
Universidad Internacional de La Rioja
info
-
2
Universidad Complutense de Madrid
info
-
3
Universidad de Murcia
info
ISSN: 1989-3469
Year of publication: 2015
Issue Title: Tecnologías Móviles en la Educación y Sociedad Actual
Issue: 15
Pages: 609-642
Type: Article
More publications in: Prisma Social: revista de investigación social
Abstract
Social Work has been historically linked to the management of conflict. As such, the Libro Blanco (2005), a framework document for the development of the title Degree in Social Work in Spanish universities, includes the area of professional mediation as intervention and proper function as well as general and specific competence of the professional profile. It should be noted in this regard that virtually all the Spanish universities offer such training through optional credits. It is for this reason that the interest of this article is based on knowing the differences, if any, about attitudes, skills, knowledge and importance given to the management of conflict among students in the fourth year of the Complutense University of Madrid you have completed electives in reference to constructive conflict management and that students who have not studied these subjects. This interest also assumed that all pupils, regardless of having taken such electives in their future professional practice, should have the necessary powers here. To do this, there has been a quantitative study, whose results show how the optional training affects the acquisition of these skills and interest of all pupils to receive such training.
Bibliographic References
- Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (2005), Libro Blanco de la Titulación de Trabajo Social, (coord. O. Vázquez), Madrid: Autor
- Aranguren, E. (2011), "El trabajo social en clave de paz", en F. Muñoz y J. Bolaños (Eds), Los Habitus de la Paz, Teorías y prácticas de la paz imperfecta, (pp. 357-382), Granada: Editorial Universidad de Granada.
- Cobb, S. (1996). Prólogo. En Mediación. Conducción de disputas, comunicación y técnicas (pp. 15-21). Barcelona: Paidós.
- Conferencia de Directores de Centros y Departamentos de Trabajo Social (2007). Criterios para el diseño de planes de estudios de títulos de Grado en Trabajo Social. Barcelona: Autor
- Dorado, A. (2014), La gestión constructiva del conflicto en la formación del Grado en Trabajo Social. Tesis Doctoral. Universidad de Murcia: Murcia, España.
- Dorado, A, Hernández, G y Lorente, J. (2015). La gestión del conflicto en la intervención social. Prisma Social No 14, (pp. 443-469)
- (2015 b). Estudio sobre la gestión constructiva del conflicto en el alumnado de la Facultad de Trabajo Social de la Universidad Complutense de Madrid (en prensa). Cuadernos de Trabajo Social, vol. 28, No 2.
- Federación Internacional de Trabajadores Sociales (2008). Principios rectores para la práctica de la mediación. http://www. ifsw. org.
- Ibarra, A. (2001) Formación profesional y calidad: hacia un nuevo paradigma, presentado en la "Semana de la Calidad", Lima: Senati
- Munuera, M. P. (2013). Trabajo social en la historia de la resolución de conflictos y la Mediación. Servicios Sociales y Política Social, vol 101, 25-35.
- Neves, H. (2001). Conceptiones et practiques de la Médiation Sociales. Les modéles de médiation dans le quotidien proffessionel des asssistants sociaux. Coimbra (Portugal): Fundaçao Bissaya-Barretto.
- Recomendación (2001)1 de la Comisión de Ministros del Consejo de Europa para los Estados Miembros sobre funciones y actuaciones de los trabajadores sociales. Adoptado por el Comité de Ministros el 17 de enero de 2001 en su 737 reunión.
- Rondón, L. y García-Longoria, M. P. (2012). Mediación Social y Trabajo Social: Una Visión Formativa. V Jornada de Trabajo Social: mediamos o sustituimos?, pp. 85,99. Vitoria: Universidad del País Vasco
- Thomas, K. (1976). Conflict and conflict management. En Dunnette, M. D. (Ed.) Handbook of Industrial and Organizational Psychology (pp. 889-935). Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.