La gestión del conflicto en la intervención social

  1. Ana Dorado-Barbé 1
  2. Gregoria Hernández-Martín 2
  3. Julio Lorente-Moreno 2
  1. 1 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revue:
Prisma Social: revista de investigación social

ISSN: 1989-3469

Année de publication: 2015

Titre de la publication: Nuevas Tendencias en la Comunicación Organizacional

Número: 14

Pages: 443-469

Type: Article

D'autres publications dans: Prisma Social: revista de investigación social

Résumé

The Conflict is part of life for people, and in that sense is unquestionable the role given to the processes of social intervention conducted by social work professionals. Social workers, from its origins, have been linked to conflict management .However, the new social reality giving greater prominence to conflict situations, for which new analytical tools and techniques to address them are certainly needed. Mediation appears in this context as an effective formula for constructive conflict management. This article describes the results of a quantitative study to students of the Faculty of Social Work at the Complutense University of Madrid, in reference to the importance granted to training on conflict management. The results clearly show the interest of students for such training, and competence necessary for professional practice.

Références bibliographiques

  • Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (2005), Libro Blanco de la Titulación de Trabajo Social, (coord. O. Vázquez), Madrid: ANECA.
  • Aranguren, E. (2011), "El trabajo social en clave de paz", en F. Muñoz y J. Bolaños (Eds), Los Habitus de la Paz, Teorías y prácticas de la paz imperfecta, (pp. 357-382), Granada: Editorial Universidad de Granada.
  • Baruch, R. y Folger, J. P. (1994), The promise of Mediation: Responding to Empowerment and Recognition. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Conferencia de Directores/as de Centros y Departamentos de Trabajo Social (2007). Criterios para el diseño de planes de estudio de títulos de Grado en Trabajo Social.
  • Dorado, A., Hernández, G. y Lorente, J. (2014). Estudio sobre la gestión constructiva del conflicto en el alumnado de la Facultad de Trabajo Social de la Universidad Complutense de Madrid, (en prensa) en Portularia, Huelva: Universidad de Huelva.
  • Dorado, A. (2014), La gestión constructiva del conflicto en la formación del Grado en Trabajo Social. Murcia, España: Tesis Doctoral
  • García Longoria, M. P. (2006), "La Mediación en el currículo académico del Trabajo Social", en Acciones e Investigaciones Sociales, número extraordinario, Zaragoza: Universidad de Zaragoza.
  • Gómez, F. (2010). Competencias profesionales en trabajo social. Portularia Vol. X, no 2, pp. 51-63
  • Hernández, R. Fernández, C., y Baptista, P. (2010) Metodología de la Investigación (5Ed). México DF: McGraw-Hill.
  • Ibarra, Agustín (2001) Formación profesional y calidad: hacia un nuevo paradigma, presentado en la "Semana de la Calidad", Lima: Senati
  • Munuera, M. P. (2013), Trabajo social en la historia de la resolución de conflictos y la Mediación en Servicios Sociales y Política Social, vol. XXX (pp. 25-35) España: Consejo General del Trabajo Social.
  • Neves, H. (2001), Conceptiones et practiques de la Médiation Sociales. Les modeles de médiation dans le quotidien proffessionel des asssistants sociaux, Portugal: Fundaçao Bissaya-Barretto
  • Olalde, A. (2012), "Mediación y Trabajo Social. Una pareja en construcción", en V Jornada de Trabajo Social: ¿Mediamos o sustituimos?, Vitoria: Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco.
  • Ripol-Millet, A. (2001), Familias, trabajo social y mediación, Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica
  • Rondón, L. M. (2013), "Mediación social y trabajo social. Una construcción en común desde la perspectiva de la epistemología creativa", en Servicios Sociales y Política Social, vol. XXX (pp. 37-50). España: Consejo General del Trabajo Social.
  • Serrano, G. (2006), Prologo, Gestión del conflicto, Negociación y Mediación en Munduate, Lourdes y Francisco Medina (pp. 17-21). Madrid: Ediciones Pirámide.
  • Gasca-Pliego, E. y Olvera-García, J. C. (2011), "Construir ciudadanía desde las universidades, responsabilidad social universitaria y desafíos ante el siglo XXI", en Convergencia, Revista de Ciencias Sociales, no 56, México: UNAM. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=10516855002 [3 de septiembre de 2014].
  • Haro-Honrubia de, A. (2012), "Antropología del conflicto. Reflexiones sobre el nuevo orden global", en Convergencia, Revista de Ciencias Sociales, no 19, México: UNAM. Disponible en: http://www.redalyc.org/artículo.oa?id=10522923006 [23 de julio de 2014].