El crepúsculo de los héroes en Beltenebrosde la novela de Antonio Muñoz Molina al film de Pilar Miró

  1. Diaz Navarro, Epicteto
Revue:
Castilla: Estudios de Literatura

ISSN: 1989-7383

Année de publication: 2016

Número: 7

Type: Article

D'autres publications dans: Castilla: Estudios de Literatura

Résumé

In this article I review the hero´s characterization in Beltenebros, by Antonio Muñoz Molina (1989), and its filmic adaptation by Pilar Miró (1991). I review the historical contexts and the literary influence in that figure. We find important differences in the kind of hero, the presentation as a ”fluid” consciousness in the novel, and the contrast with the acting and gestures in the adaptation, where we find two dancing scenes relevants by its symbolic content and the inclusion of mass culture.

Références bibliographiques

  • Alvar, Carlos (2004-2005), “El ideal caballeresco de Cervantes y su reflejo en el Quijote”, en Sofía M. Carrizo y José Manuel Lucía Megías (coord.), Letras. Libros de caballerías y el Quijote. Investigaciones y relaciones, 50-51, pp.24-38.
  • Bermúdez, Silvia (1994), “Negro que te quiero rosa: la feminización de la novela de espías en Beltenebros”, España Contemporánea, 7. 2, pp.7-25.
  • Borin, Fabrizio (2004), “Lo schermo e la pagina. Beltenebros: dal romanzo di Antonio Muñoz Molina al film di Pilar Miró”, Studi Ispanici, XXIX, pp.37-57.
  • Bourret, Michel (1994), “Speculum temporis: La salle obscure dans Beltenebros de Antonio Muñoz Molina”, Sociocriticism, 10, 1 2, pp. 95-121.
  • Carion, Christian (2009), El caso Farewell, Interp. Emir Kusturica, Guillaume Canet, Alexandra María Lara, Contracorriente Films.
  • Ferrari, Marta Beatriz (2000), “Tradición literaria y cinematográfica en Beltenebros de Antonio Muñoz Molina”, CELEHIS, 12, pp.195-212.
  • François, Cécile (2005), “El eros destructor: de la pulsión escópica al atropello. Erotismo y violencia en Beltenebros de Antonio Muñoz Molina (1989)”, Ciberletras, 14.
  • García, Carlos Javier (2002), “Beltenebros, una misión incierta”, en Contrasentidos. Acercamiento a la novela española contemporánea, Zaragoza, Tropelías, pp. 119-32.
  • Hutcheon, Linda and Siobhan O’ Flynn (2013), A Theory of Adaptation, London, Routledge, [Second Edition].
  • Huyssen, Andreas (1995), Twilight Memories. Marking Time in a Culture of Amnesia, New York and London, Routledge.
  • Koselleck, Reinhardt (2004) Futures Past. On the Semantics of Historical Time, New York, Columbia University Press.
  • Le Goff, Jacques (1988), Historie et memoire, Paris, Gallimard.
  • Lucifora, María Clara (2008), “Torsiones y distorsiones de la imagen: Beltenebros de Antonio Muñoz Molina y Pilar Miro”, en I Congreso Internacional de Literatura y Cultura Españolas contemporáneas La Plata, Universidad, pp.1-14.
  • Miró, Pilar (1991), Beltenebros. Interp. Terence Stamp, Patsy Kensit y José Luis Gómez, Iberoamericana Films.
  • Muñoz Molina, Antonio (1989), Beltenebros, Barcelona, Seix Barral.
  • Pérès, Christine (2000), “La divinité profanée: Rebeca Osorio, la femme palimpseste (Beltenebros, Antonio Muñoz Molina)”, en Images et divinités, actes du 2° colloque organisé par le GRIMH à Lyon les 16-17-18 novembre 2000, GRIMH/GRIMIA, vol. 2, Université Lumière-Lyon 2, pp.455-70.
  • Pillado Miller, Margarita (1996), “Sobre la adaptación cinematográfica de Beltenebros”, Ojáncano, 11, pp.23-36.
  • Richardson, Nathan E. (2004), “A Kingdom of Shadows: Muñoz Molina’s Beltenebros. Film Theory, and Spain, 1944-1989”, ALEC, 29, 1, pp.257-281.
  • Rolph, Wendy L. (1995), “Desire in the Dark: Beltenebros Goes to the movies”, Revista Canadiense de Estudios Hispánicos, 20, 1, pp.117-125.
  • Scheidt, Dagmar (1999), “Pero los sueños son mentira, capitán. Pura mentira, como las películas”: Film und Filmmische Techniken in Beltenebros von Antonio Muñoz Molina”, en Kino (Ro)Mania: Intermedialität Zwischen Film und Literatur, eds. Jochen Mecke und Volker Roloff, Tübingen, Stauffenburg, pp.223-245.
  • Seed, David (2003), “Spy Fiction”, en Martin Priestman (ed.), The Cambridge Companion to Crime Fiction, Cambridge, Cambridge University Press, pp.115-134.
  • Semprún, Jorge (1977), Autobiografía de Federico Sánchez, Barcelona, Planeta.
  • Vázquez Naveira, Marta (2002), Texto literario y texto fílmico. Análisis comparativo textual entre la obra novelística de Antonio Muñoz Molina y el cine. “Beltenebros”, Universidad, A Coruña.
  • Winter, Ulrich (2000), “El cine, la máquina de escribir y el teatro de la memoria: Sobre la lógica de la referencia a los medios en Beltenebros”, en María T. Ibáñez Ehrlich ed.), Los presentes pasados de Antonio Muñoz Molina, Frankfurt, Vervuert, pp.197-216.
  • Zecchi, Barbara (2012), “Introducción. La adaptación multiplicada”, en Barbara Zecchi (ed.), Teoría y práctica de la adaptación fílmica, Madrid, Editorial Complutense, pp. 19-62.