La unción de Cristo en el imaginario medieval y la exégesis sobre la identidad entre María Magdalena, María de Betania y la pecadora anónima

  1. Irene González Hernando 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Zeitschrift:
Revista digital de iconografía medieval

ISSN: 2254-7312

Datum der Publikation: 2015

Ausgabe: 7

Nummer: 14

Seiten: 77-96

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Revista digital de iconografía medieval

Zusammenfassung

This paper focuses on the Anointing of Christ as narrated in the four Gospels (Mathew 26, 6-13; Marcus 14, 3-9; Luke 7, 36-50; John 12, 1-8). Without being able to precise neither if there were one or two different anointing acts, nor who played the roles of anointer and the host person, medieval artists translated a complex story into versatile images, so that the Anointing could fit into different cycles, such as Mary Magdalene’s life, Christ’s Public Life or the Passion cycle. The Latin and Greek Churches showed different opinions towards those events. Exegetical discussions were more intense in the Latin Church than they were in the Byzantine Church, a situation that fostered a greater figurative variety in Western Europe. The Latin Church, from Gregory the Great onwards, stated that Mary Magdalene, Mary of Bethany, and the anointer woman were the same person. However, in Byzantium there was no confusion concerning who these three women were.

Bibliographische Referenzen

  • AMO HORGA, Luz María del (2008): “María Magdalena, la Apostola apostolorum”. En: El culto a los santos: cofradías, devoción, fiestas y arte. Instituto Escurialense de Investigaciones Históricas y Artísticas, El Escorial, pp. 613-635. Disponible en línea: dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2825169.pdf
  • ANDERSON, Joanne W. (2012): “Mary Magdalene and Her Dear Sister: Innovation in the Late Medieval Mural Cycle of Santa Maddalena in Rencio (Bolzano)”. En: ERHARDT, Michelle A.; MORRIS, Amy M. (eds.): Mary Magdalene, Iconographic Studies from the Middle Ages to the Baroque. Brill, Leiden-Boston, pp. 45-74.
  • BANGO TORVISO, Isidro G. (2011-2012): “Hunctus rex. El imaginario de la unción de los reyes en la España de los siglos VI al XI”, CuPAUAM, nº 37-38, pp. 749-766. Disponible en línea: https://repositorio.uam.es/handle/10486/12481
  • BURNET, Régis (2007): María Magdalena. De pecadora arrepentida a esposa de Jesús. Desclée de Brower, Bilbao.
  • DUPERRAY, Eve (1989): Madeleine dans la mystique, les arts et les lettres. Beauchesne, París.
  • ERHARDT, Michelle A. (2012): “The Magdalene as Mirror: Trecento Franciscan Imagery in the Guidalotti-Rinuccini Chapel, Florence”. En: ERHARDT, Michelle A.; MORRIS, Amy M. (eds.): Mary Magdalene, Iconographic Studies from the Middle Ages to the Baroque. Brill, Leiden-Boston, pp. 21-44.
  • FEUILLET, André, (1975): “Les deux onctions faites sur Jésus, et Marie-Madeleine. Contribution à l’étude des rapports entre les Synoptiques et le quatrième évangileˮ, Revue Thomiste, vol. LXXV, pp. 358-394. Disponible en línea: http://mariemadeleine.fr/files/Marie-Madeleine/Deux_onctions.pdf
  • HASKINS, Susan (1996): María Magdalena. Mito y metáfora. Herder, Barcelona.
  • JANSEN, Katherine Ludwig (2001): The making of the Magdalen. Preaching and Popular Devotion in the Later Middle Ages. Princeton University Press, New Jersey.
  • LAGRANGE, M. J. (1912): “Jésus a-t-il été oint plusieurs fois et par plusieurs femmes? Opinions des anciens écrivains ecclésiastiquesˮ, Revue Biblique, vol. XXI, pp. 504-532.
  • LAROW, Magdalen (1982): The Iconography of Mary Magdalen. The Evolution of a Western Tradition until 1300. Tesis doctoral, New York Univeristy.
  • MONTANDON, Alain (1999): Marie-Madeleine. Figure mythique dans la littérature et les arts. Presses Universitaires Blaise Pascal, Clermont-Ferrand.
  • MACÍAS, José Manuel (2001): Santiago de la Vorágine. La leyenda dorada. Alianza Editorial, Madrid, vol. I, pp. 382-392.
  • MORRIS, Amy M. (2012): “The German Iconography of the Saint Madalena Altarpiece: Documenting Its Context”. En: ERHARDT, Michelle A.; MORRIS, Amy M. (eds.): Mary Magdalene, Iconographic Studies from the Middle Ages to the Baroque. Brill, LeidenBoston, pp. 75-106
  • OLSON, Vibeke (2012): “Woman, Why Weepest Thou? Mary Magdalene, the Virgin Mary and the Transformative Power of the Holy Tears in Late Medieval Devotional Painting”. En: ERHARDT, Michelle A.; MORRIS, Amy M. (eds.): Mary Magdalene, Iconographic Studies from the Middle Ages to the Baroque. Brill, Leiden-Boston, pp. 361-382.
  • RÉAU, Louis (1996-2002): Iconografía del arte cristiano. Ediciones del Serbal, Barcelona [Traducción de RÉAU, Louis (1955-1959): Iconographie de l’art chrétien, 3 vols. Presses Universitaires de France, París].
  • SÁNCHEZ MORILLAS, Beatriz (2014): María Magdalena, de testigo presencial a icono de penitencia en la pintura de los siglos XIV-XVII. Tesis doctoral, Universidad de Sevilla. Disponible en línea : http://fondosdigitales.us.es/tesis/tesis/2500/maria-magdalena-detestigo-presencial-icono-de-penitencia-en-la-pintura-de-los-siglos-xiv-xvii/
  • SAXER, Victor (1959): Le culte de Marie Madeleine en Occident des origines à la fin du moyen âge. Clavreuil, París.
  • SEBASTIÁN, Santiago (1994): Mensaje simbólico del arte medieval. Arquitectura, liturgia e iconografía. Encuentro, Madrid.
  • SEPÚLVEDA GONZÁLEZ, María de los Ángeles (1989): “Los inicios de la iconografía cristiana: la sala bautismal de Dura Europos (Siria)”, Lecturas de historia del Arte, nº 2, pp. 195-205.
  • SULLIVAN, Ruth Wilkins (1985): “The Anointing in Bethany and Other Affirmations of Christ’s Divinity on Duccio’s Back Predella”, Art Bulletin, vol. LXVII, nº 1, pp. 32-50.
  • VAN STRATEN, Roelof (1994): An introduction to iconography. Gordon and Breach, Reading (UK), pp. 88-93.
  • ZANAYED, Buthaina I. (2009): The visual representation of Mary Magdalene in art: from penitent saint to propagator of the faith. Tesis de máster, The University of Houston Clear Lake. Disponible en línea: Google libros.