El cambio en las concepciones de los futuros maestros sobre la metodología de enseñanza en un programa formativo

  1. Soraya Hamed 1
  2. Ana Rivero 1
  3. Rosa Martín del Pozo 2
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

ISSN: 1697-011X

Year of publication: 2016

Volume: 13

Issue: 2

Pages: 476-492

Type: Article

DOI: 10.25267/REV_EUREKA_ENSEN_DIVULG_CIENC.2016.V13.I2.17 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

Abstract

The methodology of teaching is one of the most important areas of the curriculum in the initial teacher´s education. This article describes and analyzes the change, detected in the prospective primary teachers’ conceptions about the science teaching methodology with which future teachers are identified. In this study were compared conceptions before and after a training course in constructivist orientation. The study has been performed with a sample of 311 students enrolled in the 2nd year of the degree course at the University of Seville, organized in 92 teams during the course, in five classrooms with the same education proposal. The information was obtained using a pre- and a posttest questionnaire, containing twelve statements with which students had to express their degree of agreement on a Likert-scale. Six statements were related to a more traditional methodology and six other statements to an alternative methodology, two for each category have been studied: the concept of activity, types of activities and methodological sequence. The responses were analyzed in different ways, such as descriptive statistics, principal components analysis, statistically significant differences and effect size to estimate the magnitude of the detected differences. The results reveal that early in the course the prospective teachers identified themselves with approaches that stand for an alternative teaching methodology and beliefs consistent with a traditional teaching methodology. After the course, significant differences were observed with respect to the starting situation. Thus, their agreement with the statements of an alternative model to teach science seems strengthened and the disagreement with the statements of the traditional teaching model seems to increase. Finally is being referred to the implications of these results in the initial teacher training in science education

Funding information

Este artículo es parte del Proyecto I+D+i EDU2011-23551: La progresión del conocimiento didáctico de los futuros ma- estros en un curso basado en la investigación y en la interacción con una enseñanza innovadora de las ciencias , financiado por el Ministerio de Ciencia e Innovación (hoy de Economía y Competitividad).

Funders

Bibliographic References

  • Angulo, J. (1999) De la Investigación sobre la enseñanza al conocimiento docente. A. Pérez Gómez y J. Angulo (Eds.), Desarrollo profesional del docente. Política, Investigación y práctica (pp. 261-319). Madrid. Akal.
  • Azcárate, P. (1999) Metodología de enseñanza. Cuadernos de Pedagogía, 276, 72-78.
  • Azcárate, P., Hamed, S. y Martín del Pozo, R. (2013) Recurso formativo para aprender a enseñar ciencias por investigación escolar. Investigación en la Escuela, 80, 49-66.
  • Bryan, L.A. y Abell, S.K. (1999). Developmente of professional knowledge in learning to teaching elementary science. Journal of Research in Science Teaching , 36(2), 121-139.
  • Cañal, P. (2000) Las actividades de enseñanza. Un esquema de clasificación. Investigación en la Escuela, 40, 5-21.
  • Cañal, P., Pozuelos, P y Travé, G. (2005) Proyecto curricular Investigando Nuestro Mundo. Descripción general y fundamentos. Sevilla: Diada.
  • Clemente, M. (2010) Diseñar el currículo. Prever y representar la acción. En J. Gimeno (coord.), Saberes e incertidumbres sobre el currículum (pp. 269-293). Madrid: Morata.
  • Couso, D. (2014) "De la moda de “aprender indagando” a la indagación para modelizar: una reflexión crítica". En M. A. de las Heras, A. Lorca, B. Vázquez, A.M. Wamba y R. Jiménez (Coord.), Investigación y transferencia para una educación en ciencias: un reto emocionante (Actas de los 26 Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales). Huelva: Universidad de Huelva.
  • De Pro (1999) Planificación de unidades didácticas por los profesores: análisis de tipos de actividades de enseñanza. Enseñanza de las Ciencias, 17(3), 411-429.
  • Duit, R. y Treagust, D. (2003) Conceptual change: a powerful framework for improving science teaching and learning. International Journal of Science Education, 25(6), 671-688.
  • Ezquerra, A.; Rodríguez, F.; Rivero, A. (2012) La investigación escolar en la práctica. Enseñar ciencias en Primaria. DVD. Sevilla: Copiarte
  • Friedrichsen, van Driel & Abell (2011) Taking a closer look at science teaching orientations. Science Education, 95(2), 358-376.
  • García Barros, S. y Martínez Losada, C. (2001) Qué actividades y qué procedimientos utiliza y valora el profesorado de educación primaria. Enseñanza de las Ciencias 19(3), 433-452.
  • Guisasola, J., Barragués, J. I. y Garmendia, M. (2013) El Máster de Formación Inicial del Profesorado de Secundaria y el conocimiento práctico profesional del futuro profesorado de Ciencias Experimentales, Matemáticas y Tecnología. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 10, 568-581.
  • Haefner, L.A. y Zembal-Saul, C. (2004) Learning by doing? Prospective elementary teachers’ developing understandings of scientific inquiry and science teaching and learning. International Journal of Science Education, 26(13), 1653-1674.
  • Huh, J., Delorme, D.E. & Reid, L.N. (2006) Perceived ThirdPerson Effects and Consumer Attitudes on Prevetting and BanningDTC Advertising. Journal of Consumer Affairs, 40, 1, 90-116. (DOI: http://doi. org/dpj596).
  • Martín del Pozo, R., Porlán, R. y Rivero, A. (2011) The progression of prospective teachers' conceptions of school science content. Journal of Science Teacher Education, 22(4), 291-312.
  • Martín del Pozo, R., Rivero, A., y Azcárate, P. (2014) Las concepciones de los futuros maestros sobre la naturaleza, cambio y utilización didáctica de las ideas de los alumnos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 11(3), 348-363.
  • Martínez-Chico, M., Jiménez Liso, M. R. y López-Gay, R. (2015) Efecto de un programa formativo para enseñar ciencias por indagación basada en modelos, en las concepciones didácticas de los futuros maestros. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 12(1), 149-166.
  • Morales, P. (2012) Estadística aplicada a las Ciencias Sociales. El tamaño del efecto (effect size) análisis complementario al contraste de medias. Facultad de Ciencias Humanas y Sociales. Universidad Pontificia Comillas. Madrid. Consultado en: http://www.upcomillas.es/personal/peter/investigacion/Tama%F1oDelEfecto.pdf
  • Morcillo, V. (2015) La acción educativa en el aula. Análisis de las variables que intervienen en la práctica. Un estudio integrado. Tesis doctoral, Universidad de Huelva. Huelva.
  • National Research Council (NRC) (2000) Inquiry and the national science education standards. Washington, DC: National Academy Press.
  • National Research Council (NRC) (2007) Taking Science to School: Learning and Teaching Science in Grades K-8. Washington, DC: The National Academies Press.
  • Nunnally, J.C. (1967) Psychometric theory. New York: McGraw Hill.
  • Porlán, R. (1993) Constructivismo y escuela. Sevilla: Diada.
  • Porlán, R., y Martín del Pozo, R. (2004) Curricular the conceptions of in-service and prospective primary school teachers about the teaching and learning of science. Journal of Science Teacher Education, 15, 39-62.
  • Porlán, R., Martín del Pozo, R., Rivero, A., Harres, J., Azcárate, P. y Pizzato, M. (2010) El cambio del profesorado de ciencias I: Marco teórico y formativo. Enseñanza de las Ciencias, 28(1), 31-46.
  • Porlán, R., Martín del Pozo, R., Rivero, A., Harres, J., Azcárate, P. y Pizzato, M. (2011) El cambio del profesorado de ciencias II: Resultados y conclusiones sobre la progresión de las concepciones didácticas. Enseñanza de las Ciencias, 29(3), 413-426.
  • Rivero, A., Azcárate, P., Porlán, R., Martín del Pozo, R., y Harres, J. (2011) The Progression of Prospective Primary Teachers' Conceptions of the Methodology of Teaching. Research in Science Education, 41(5), 739-769.
  • Rivero, A., Martín Del Pozo, R., Solís, E., Porlán, R. y Hamed, S. (2012) Conocimiento sobre la enseñanza de las ciencias de los futuros maestros: un instrumento para detectarlo. En J.M. Domínguez (Ed.), Actas XXV Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Universidad de Santiago de Compostela, (pp. 559-568).
  • Rivero, A., Porlán, R.; Solís, E.; Rodríguez, F.; Hamed, S.; Martín del Pozo, R.; Ezquerra, A. y Azcárate, P. (2012) Aprender a enseñar ciencias en primaria. Actividades de formación inicial de maestros para aprender a enseñar ciencias por investigación escolar. Sevilla: Copiarte.
  • Sanmartí, N. (2000) El diseño de unidades didácticas. En J. Perales y P. Cañal (Dirs.), Didáctica de las Ciencias Experimentales ,239-266. Alcoy: Marfil.
  • Skamp, K. y Muller, A. (2001) Student teachers’ conceptions about effective primary science teaching: A longitudinal study. International Journal of Science Education, 23(4), 331-351.
  • Swinkels, M.F.J., Koopman, M. y Beijaard, D. (2013). Student teachers’ development of learning-focused conceptions. Teaching and Teacher Education, 34, 26-37.
  • Valentine, J. & Cooper, H. (2003) Effect Size Substantive Interpretation Guidelines: Issuesin the Interpretation of Effect Sizes. Washington, D.C.: What Works Clearing House.
  • Watts, M. y Jofili, Z. (1998) Towards critical constructivist teaching. International Journal of Science Education, 20(2), 173-185.
  • Windschitl, M., Thompson, J. & Braaten, M. (2008) Beyond the scientific method: Model based inquirí as a new paradigm of preference for school science investigations. Science Education, 92, 941–967
  • Yerrick, R., Parker, H. y Nugent, J. (1997) Struggling to promote deeply rooted change: the "filtering efect" of teachers´ beliefs on understanding transformational views of teaching science. Science Education, 81(2), 137-159.