Acción tutorial en estudiantes de las menciones de educación física y música del grado de maestro en educación primaria

  1. Roberto Cremades Andreu 1
  2. Desirée García Gil 1
  3. Elena Ramírez Rico 1
  4. Emilio Miraflores Gómez 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid, España
Journal:
Revista de investigación educativa, RIE

ISSN: 0212-4068 1989-9106

Year of publication: 2016

Volume: 34

Issue: 2

Pages: 417-433

Type: Article

DOI: 10.6018/RIE.34.2.237931 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Revista de investigación educativa, RIE

Abstract

The launch of the EHEA has led a change in the functions of the teachers who should draw upon the tutorial action as an effective way to accompany the pupil in his academic growth, when entering the workforce and/or in continuing his training. The purpose of this paper focuses on knowing what the demands of academic, professional and personal orientation are for 333 students, 189 men (56.8%) and 144 women (43.2%) who studied specialties of Physical Education and Music from the degree in Primary Education at UCM in the 2013- 2014 academic year. Therefore, a questionnaire and a monitoring sheet were developed ad hoc. The results showed that, in addition to significant differences depending on gender and course, students need more information and advice on issues related to the practicum and the final year dissertation, the development of skills and competences and career opportunities. Conclusions confirm the importance of the promotion of a continuous tutorial action for the integral development of the individual.

Bibliographic References

  • Aguilar, J.M., Alías, A., Álvarez, J., Fernández, J.M., Párez, E.R., Hernández, A.I., Necesidades de formación del profesor universitario en competencias relacionadas con la acción tutorial (2015) Revista de Docencia Universitaria, REDU, 13 (3), pp. 357-378
  • Alcaraz-Salarirche, N., An action research process on university tutorial sessions with small groups: Presentational tutorial sessions and online communication (2011) Educational Action Research, 19 (4), pp. 549-565
  • Álvarez, P.R., (2012) Tutoría Universitaria Inclusiva. Guía de Buenas Prácticas para la Orientación de Estudiantes Con Necesidades Educativas Específicas, , Madrid: Narcea
  • Álvarez, P., González, M., (2008) Los Planes de Tutoría en la Universidad: Una Guía para su Implantación, , Tenerife: Servicio de Publicaciones de la Universidad de La Laguna
  • Álvarez, P., González, M., Modelo comprensivo para la institucionalización de la orientación y la tutoría en la enseñanza universitaria (2009) Revista Curriculum, 22, pp. 73-96. , http://revistaq.webs.ull.es/ANTERIORES/numero22/alvarez.pdf
  • Cáceres, P., Análisis cualitativo de contenido: Una alternativa metodológica alcanzable (2008) Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 2 (1), pp. 53-82. , http://psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/download/3/3
  • Castejón, J.L., (2014) Aprendizaje y Rendimiento Acadámico, , Alicante: Editorial Club Universitario
  • Cea, M.A., (2012) Fundamentos y Aplicaciones en Metodología Cuantitativa, , Madrid: Editorial Síntesis
  • Corpas, C., González, I., Gutiárrez, M.P., Ramírez, A., La formación en competencias del profesorado universitario: Resultados de una experiencia (2009) Educación, Investigación y Desarrollo Social. Actas del XIV Congreso Nacional de Modelos de Investigación Educativa (AIDIPE), pp. 591-598. , Boza-Carreño, B., Mández-Garrido, J. M., Monescillo-Palomo, M., Toscano-Cruz, M., Aguaded-Gómez, M., Ávila Fernández, J. A., Tello Díaz, M., & Salas Tenorio, M. Coords., Huelva: Universidad de Huelva
  • Echavarri, M., Godoy, J.C., Olaz, F., Diferencias de gánero en habilidades cognitivas y rendimiento acadámico en estudiantes universitarios (2007) Universitas Psychologica, 6 (2), pp. 319-329. , http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1657-92672007000200011&script=sci_arttext
  • Feixas, M., (2001) El Desarrollo Profesional del Profesor Universitario Como Docente, , Tesis inádita de doctorado. Barcelona, Universidad Autónoma de Barcelona
  • Fries-Britt, S., Snider, J., Mentoring outside the line: The importance of authenticity, transparency, and vulnerability in effective mentoring relationships (2015) New Directions for Higher Education, 171, pp. 3-11
  • Gairín, J., Feixas, M., Guillamón, C., Quinquer, D., La tutoría acadámica en el escenario europeo de Educación Superior (2004) Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18 (1), pp. 66-77. , http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/1057097.pdf
  • García, N., La función tutorial de la Universidad en el actual contexto de la Educación Superior (2008) Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22 (1), pp. 21-48. , http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27413170002
  • García, N., Asensio, I., Carballo, R., García, M., Guardia, S., La tutoría universitaria ante el proceso de armonización europea (2005) Revista de Educación, 337, pp. 189-210. , http://www.revistaeducacion.mec.es/re337/re337_10.pdf
  • González, M., Raposo, M., Necesidades formativas del profesorado universitario en el contexto de la convergencia europea (2008) Revista de Investigación Educativa, 26 (2), pp. 285-306
  • Henning, J.E., Gut, D., Beam, P., Designing and implementing a mentoring program to support clinically-based teacher education (2015) Teacher Educator, 50 (2), pp. 145-162
  • Herrera, L., El futuro de la psicopedagogía en el marco de la Convergencia Europea de Educación Superior (2006) I Jornadas de Psicopedagogía: Evaluación e Intervención en Contextos Educativos, pp. 1-13. , M. A. Gallardo, J. A. Fuentes, L. Herrera, S. Rodríguez, G. Rojas, D. Seijo, J. L. Villena y A. M. Fernández Coords., Granada: Proyecto de Innovación Docente "Plan de Mejora y Evaluación del Prácticum de Psicopedagogía en Melilla"
  • Lapeña, C., Sauleda, N., Martínez, A., Los programas institucionales de acción tutorial: Una experiencia desarrollada en la Universidad de Alicante (2011) Revista de Investigación Educativa, 29 (2), pp. 341-361
  • Ley Orgánica, (1983) De Reforma Universitaria, (209). , 11/, de 25 de agosto, BOE, de 1 de septiembre de 1983
  • Ley Orgánica, (2007) De 21 de Diciembre, de Universidades, (89). , 4/, de 12 de abril, por la que se modifica la Ley Orgánica 6/2001, BOE, de 13 de abril de 2007
  • Ley Orgánica, (2001) De Universidades, (307). , 6/, de 21 de diciembre, BOE, de 24 de diciembre de 2001
  • Michavila, F., García, J., (2003) La Tutoría y los Nuevos Modos de Aprendizaje en la Universidad, , Madrid: Consejería de Educación de la CAM y Cátedra Unesco de Gestión y Política Universitaria. Universidad Politácnica de Madrid
  • Olmos, P., Competencias básicas y procesos perceptivos: Factores clave en la formación y orientación de los jóvenes en riesgo de exclusión educativa y sociolaboral (2014) Revista de Investigación Educativa, 32 (2), pp. 531-546
  • Pantoja, A., Campoy, T.J., Cañas, A., Un estudio multidimensional sobre la orientación y la acción tutorial en las diferentes etapas del sistema educativo (2003) Revista de Investigación Educativa, 21 (1), pp. 67-91
  • Quintanal, J., Miraflores, E., (2013) Un Modelo de Tutoría en la Universidad del Siglo XXI, , Madrid: CCS
  • Real Decreto, (1947) Por el Que Se Establece el Plan Nacional de Evaluación de la Calidad de las Universidades, (294). , de 1 de diciembre, BOE, de 9 de diciembre de 1995
  • (2001) Real Decreto, (96). , 408/2001, de 20 de abril, por el que se establece el II Plan de la Calidad de las Universidades, BOE, de 21 de abril de
  • Rodríguez, S., (2004) Manual de Tutoría Universitaria. Recursos para la Acción, , Coord., Barcelona: Octaedro
  • Rodríguez-Hoyos, C., Salvador, A.C., Salmón, I.H., La tutoría acadámica en la educación superior. Una investigación a partir de entrevistas y grupos de discusión en la Universidad de Cantabria (España) (2015) Revista Complutense de Educación, 26 (2), pp. 467-481. , http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/43745/45519
  • Sherman, S., Camilli, G., Evaluation of an online mentoring program (2014) Teacher Education Quarterly, 41 (2), pp. 107-119. , http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1078644.pdf
  • Zabalza, M.A., Formación docente del profesorado universitario. El difícil tránsito a los enfoques institucionales (2014) Revista Española de Pedagogía, 72 (257), pp. 39-54