Estereotipos y ética en la profesión auditora

  1. Camacho-Miñano, María del Mar 1
  2. Campo, Cristina del 2
  3. Navallas Labat, Begoña 3
  1. 1 CUNEF
  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  3. 3 Universidad Autónoma de Madrid
    info

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01cby8j38

Journal:
Etic@net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento

ISSN: 1695-324X

Year of publication: 2016

Issue Title: Ética y compromiso solidario en la sociedad digital

Volume: 16

Issue: 1

Pages: 142-159

Type: Article

DOI: 10.30827/ETICANET.V16I1.11941 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Etic@net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento

Abstract

The objective of this paper is to analyze the perceptions of business administration students, future professionals of accounting and auditing, about business ethics and whether this perception is conditioned by their auditors’ public image, measured through their stereotypes. In order to achieve our objective, an anonymous survey was carried out after a round table about ethics in business took place. Our results show that there is no correlation between students’ stereotypes about the accounting and auditing profession and their ethics’ perceptions, although there are statistically significant differences of ethical perceptions between genders. Further studies are needed, increasing the sample size, in order to confirm the conclusions reached in this exploratory study.

Bibliographic References

  • Albu, N., Albu, C.N., Gîrbinä, M. M. y Sandu, M. I. (2011). A framework for the analysis of the stereotypes in Accounting. International Scholarly and Scientific Research and Innovation, 5(5), pp. 732-736.
  • Allen, W. R., Bacdayan, P., Berube Kowalski, K., y Roy, M. H. (2005). Examining the impact of ethics training on business student values. Education + Training, 47(3), pp. 170-182.
  • Alleyne, P. y Howard, M. (2005). An exploratoy study of auditor´s responsibility for fraud detection in Barbados. Managerial Auditing Journal, 20, pp. 254-303.
  • Álvarez, J., Rodríguez, C., Herrera, L. y Lorenzo, O. (2012). Valoración de alumnos universitarios sobre la deontología profesional: Un estudio realizado en la Licenciatura de Pedagogía de la Universidad de Granada (España). Interdisciplinaria, 29(1), pp. 23-42.
  • Argandoña, A. (2010). La dimensión ética de la crisis financiera. Documento de Investigación DI-872, IESE Business School, Consulta el 21 de diciembre de 2015. http://www.blog.capitalmoral.es/wpcontent/uploads/2011/07/DI-0872-La-dimensi%C3%B3n-%C3%A9tica-de-la-crisis-financiera-ARGANDO%C3%91A.pdf.
  • Cameran, M., Moizer, P. y Pettinicchio, A. (2010). Customer satisfaction, corporate image and service quality in professional services. The Services Industry Journal, 30(3), pp. 421-435.
  • Carnegie, G.D. y Napier, C.J. (2010). Traditional accountants and business professionals: portraying the accounting profession after Enron. Accounting, Organization and Society, 35, pp. 360-376.
  • Coate, C. J., Mitschow, M. C. y Schinski, N. D. (2003). What students think of CPAs: is the stereotype alive and well?. CPA Journal, 73(8), pp. 52-55.
  • De Vicente Rodríguez, P. S., Botía, A.B., García, A. B., Medina, M. J. L., de la
  • Cruz Fernández, J. M., López, M. D. C. L., y López, M. A. R. (2006). Formación práctica del estudiante universitario y deontología profesional. Revista de educación, 339, pp. 711-744.
  • Dimnik, T. y Felton, S. (2006). Accountant stereotypes in movies in North America in the twentieth century. Accounting, Organization and Society, 31(2), pp. 129-155.
  • Elias, R. Z. (2004). The impact of corporate ethical values on perceptions of earnings management, Managerial Auditing Journal, 19(1), pp. 84-98.
  • Espinosa Pike, M. (2001). El papel de la Universidad en la mejora del comportamiento ético de los profesionales contables. Revista de Contabilidad, 4(7), pp. 53-74.
  • Espinosa Pike, M. (2012). Una manifestación pública de la ética en la empresa: información financiera de calidad. Lan Harremanak. Revista de Relaciones Laborales, 9, pp. 91-109.
  • Evans, L. y Fraser, I. (2012). The accountant´s social background and stereotype in popular culture: The novels of Alexander Clark Smith. Accounting, Auditing and Accountability Journal, 25(6), pp. 964-1000.
  • García Benau, M. A, Garrido, P., Vico, A., Moizer, P. y Humphrey, C. (1999). La calidad del servicio de auditoria: los auditores vistos por sus clientes. Revista Española de Financiación y Contabilidad, 28 (102), pp. 1005-1041.
  • Hinton, P. R. (2000). Stereotypes, cognition and culture. Hove: Psychology Press.
  • Humphrey, C. G., Moizer, P. y Turley, W. S. (1993). The Audit Expectation Gap in Britain: an empirical investigation. Accounting and Business Research, 23(summer), pp. 395-411.
  • Larrán Jorge, M. y Andrade Peña, F. J. (2015). La oferta de asignaturas de responsabilidad social corporativa y ética empresarial en las titulaciones de finanzas y contabilidad: análisis comparativo con el ámbito de la gestión de organizaciones. Revista de Contabilidad, 18(1), pp. 1-10.
  • Liggio, C. D. (1974). The expectation gap: the accountant´s Waterloo. Journal of Contemporary Business, 3, pp. 27-44.
  • Lobo, G. J. y Zhou, J. (2010). Changes in discretionary financial reporting behavior following the Sarbanes-Oxley Act. Journal of Accounting, Auditing and Finance, 25(1), pp. 1-26.
  • López Navarro, M. Á. y Segarra Ciprés, M. (2012). Actitudes de los estudiantes de administración de empresas hacia la responsabilidad social corporativa y la ética empresarial. Revista Complutense de Educación, 22(2), pp. 235-248.
  • Luthar, H. K. y Karri, R. (2005). Exposure to ethics education and the perception of linkage between organizational ethical behavior and business outcomes. Journal of Business Ethics, 61, pp. 353-368.
  • Marriot, P. y Marriot, N. (2003). Are we turning them on? A longitudinal study of undergraduate accounting students’ attitudes towards accounting as a profession. Accounting Education, 12(2), pp. 113-133.
  • McDonald, G. M. (2004). A case example: Integrating ethics into the academic business curriculum. Journal of Business Ethics, 54(4), pp. 371-384.
  • Mladenovic, R. (2000). An investigation into ways of challenging introductory accounting students' negative perceptions of accounting. Accounting Education, 9(2), pp. 135-155.
  • Piot, C. (2005). Auditor reputation and model of governance: a comparison of France, Germany and Canada. International Journal of Auditing, 9, pp. 21-44.
  • Ritter, B. A. (2006). Can business ethics be trained? A study of the ethical decision-making process in business students. Journal of Business Ethics, 68(2), pp. 153-164.
  • Soto Meca, C. N. (2012). Análisis de las percepciones sobre la ética empresarial en el ámbito de la contabilidad y la auditoría financiera: estudio del caso de los estudiantes de Administración y Dirección de Empresas de la UPV. Repositorio institucional, Universitat Politecnica de Valencia. Consulta el 21 de diciembre de 2015, http://hdl.handle.net/10251/28018.
  • West, B. P. (2001). On the social History of Accounting: the Bank Audit by Bruce Marshall. Accounting History, 6, pp. 11-30.
  • Zdolsek, D. (2013). Slovene students’ perception of auditors: is there a stereotype?. Actual Problems of Economics, 11(149), pp. 338-347.