Los discursos expertos sobre crianza y maternidadaproximación al caso español 1950-2010.

  1. Jiménez Zunino, Cecilia 1
  2. Roquero García, Esperanza 2
  1. 1 Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Argentina
  2. 2 Facultad de Ciencias Políticas y Sociología. Universidad Complutense de Madrid (UCM).
Journal:
Arenal: Revista de historia de las mujeres

ISSN: 1134-6396 2792-1565

Year of publication: 2016

Issue Title: Ser "buena" para la patria. Discursos bajo el franquismo

Volume: 23

Issue: 2

Pages: 321-345

Type: Article

More publications in: Arenal: Revista de historia de las mujeres

Abstract

We analyze the evolution of the legitimate forms of motherhood (“the good mother”) spread during the last decades in Spain. On the one hand, and resulting from a bibliographical review on the most important international contributions, we present a comparative analysis on the different proposals designing a typology of models about motherhood and upbringing. On the other hand, we found the presence of such models in the Spanish case, as a result of spreading of the expert discourses on upbringing and motherhood. Finally, after studying the relationships between identified models and parenting styles, we discuss the consequences of a model that advocates a “natural motherhood” and an attachment theory.

Bibliographic References

  • ALBERDI, Inés y ESCARIO, Isabel (2007): Los hombres jóvenes y la paternidad. Bilbao, Fundación BBVA.
  • ALONSO, Luis Enrique (2004): “Las políticas del consumo: transformaciones en el proceso de trabajo y fragmentación de los estilos de vida”, Revista Española de Sociología, 4, pp. 7-50.
  • ARBELO CURBELO, Antonio; BELÁUSTEGUI CUETO, Antonio y ARBELO LÓPEZ, Antonio (1973): Vuestro hijo: ciencia y arte de su crianza. Barcelona, Thebé.
  • AYARBE, Heidi (2005): Dulces sueños. Técnicas y secretos de cómo dormir a su bebé. Barcelona, Vía Magna.
  • BADINTER, Elisabeth (1991): ¿Existe el instinto maternal? Historia del amor maternal. Siglos XVII a XX. Barcelona, Paidos.
  • BADINTER, Elisabeth (2011): La mujer y la madre. Madrid, La Esfera de los Libros.
  • BALLARÍN DOMINGO, Pilar (2001): La educación de las mujeres en la España contemporánea (siglos XIX-XX). Madrid, Síntesis.
  • BARAMBIO, Santiago (1990): Manual de la futura madre. Barcelona, De Vecchi,
  • BIASUTTI, Bruno (1972/1975): Guía para una educación no represiva. Madrid, Sociedad de Educación Atenas.
  • BOLTANSKI, Luc (1969): Puericultura y moral de clase. Barcelona, Laia.
  • BOURDIEU, Pierre (2001): ¿Qué significa hablar? Economía de los intercambios lingüísticos. Madrid, Akal.
  • CARABAÑA, Julio (1993): “Sistema de enseñanza y clases sociales”, en María Ángeles García de León, Gloria de la Fuente y Félix Ortega (Eds.), Sociología de la Educación, Barcelona, Barcanova.
  • CARRASCO, Cristina; BORDERÍAS, Cristina y TORNS, Teresa (eds.) (2011): El trabajo de cuidados. Madrid, Catarata.
  • CAYUELA, Salvador (2010): La biopolítica de la España franquista. Tesis Doctoral, Universidad de Murcia.
  • CONDE, Rosa (1982): Familia y cambio social en España, Madrid, CIS.
  • COWDERY, Randi S. y KNUDSON-MARTIN, Carmen (2005): “The construction of motherhood: Tasks, relational connection, and gender equality”, Family Relations, 54, pp. 335-345.
  • DAVIS RASKIN, Valerie (2009): Ejercer de madre. Superar los nueve desafíos de la maternidad. Barcelona, Edebé.
  • EHRENREICH, Barbara (1979): For Her Own Good: 150 Years of the Expert´s Advice to Women. New York, Anchor Books.
  • EHRENREICH, Barbara (2010): Witches, midwives and nurses, New York, Feminist Press.
  • ESTIVILL, Eduard y BÉJAR, Silvia (1995): Duérmete, niño. Barcelona, Plaza y Janés.
  • GONZÁLEZ PÉREZ, Teresa (2008): “El aprendizaje de la maternidad: discursos para la educación de las mujeres en España (siglo XX)”, Revista de Ciencias Sociales, 46, pp. 91-117.
  • GONZÁLEZ, Carlos (2011): Comer, amar, mamar. Guía de crianza natural. Madrid, Planeta.
  • GOODRICH, Frederick W. (1956/1966): Maternidad sin dolor. Madrid, Daimon.
  • HAYS, Sharon (1998): Las contradicciones culturales de la maternidad. Barcelona, Paidós.
  • IRIBARNE GONZÁLEZ, María de la Macarena (2010): “Discursos sobre la maternidad científica. Una perspectiva crítica”, Investigaciones Feministas, 1, pp. 193-212.
  • JOHNSTON, Deirdre y SWANSON, Debra H. (2006): “Constructing the ‘Good Mother’: The Experience of Mothering Ideologies by Work Status”, Sex Roles, 54, pp. 509-519.
  • JOVÉ, Rosa (2006): Dormir sin lágrimas. Dejarle llorar no es la solución. Madrid, La esfera de los libros.
  • KNIBIEHLER, Yvonne (2000) : Histoire des mères et de la maternité en Occident. Paris, PUF.
  • LOZANO ESTIVALIS, María (2006): Mujeres, reproducción y representación cultural. Zaragoza, Editorial Prensas de Zaragoza.
  • MAGAÑA LOARTE, Marisa (2008): Cómo convivir con adolescentes. Una guía para que padres e hijos se entiendan en el día a día durante la adolescencia. Madrid, Consejería de Familia y Asuntos Sociales.
  • MAHER, Jane Maree y SAUGERES, Lise (2007) : “To be or not to be a mother? Women negotiating cultural representations of mothering”, Journal of Sociology, 43(1), pp. 5-21.
  • MEIL, Gerardo (2004): “Cambios en las relaciones familiares y en la solidaridad familiar”, Arbor, 702, pp. 263 – 312.
  • MORENO SECO, Mónica y MIRA ABAD, Alicia (2005): “Maternidades y madres: un enfoque historiográfico”, en Caporale Bizzini (coord) Discursos teóricos en torno a la(s) maternidad(es). Una revisión integradora. Madrid, Entinema.
  • MUSITU, Gonzalo y GARCÍA, José Fernando (2004): “Consecuencias de la socialización familiar en la cultura española”, Revista Psicothema, 16 (22), pp. 288-293.
  • NASH, Mary (1996): “Pronatalismo y maternidad en la España franquista”, en Gissela Bock y Pat Thane (coord.) Maternidad y políticas de género: la mujer en los estados del bienestar europeos, 1880-1950. Madrid, Cátedra.
  • PATERNA, Consuelo y MARTÍNEZ, Carmen (2005): La maternidad hoy: Claves y encrucijada. Madrid, Minerva.
  • RODRÍGUEZ OCAÑA, Esteban (1999): “La construcción de la salud infantil. Ciencia, medicina y educación en la transición sanitaria en España”, Historia Contemporánea, 18, pp. 19-52.
  • SANGER, Sirgay y KELLY, John (1987/1988): La madre que trabaja. Barcelona, Paidos.
  • SANTAMARINA, Cristina (2001): “La construcción de la mujer moderna en la sociedad de consumo”, Cuadernos de Realidades Sociales, 57/58, pp. 75-94.
  • SCHAFFER, Rudolph (1979/1998): Ser madre. Madrid, Morata.
  • SPOCK, Benjamin (1946/1968): Tu hijo. Madrid, Daimon.
  • TIERNO, Bernabé y ESCAJA, Antonio (1993/2006): Saber educar. Madrid, Booket.
  • TOBÍO, Constanza María; AGULLÓ, María Silveria; GÓMEZ, María Victoria y MARTÍN, Teresa (2010): El cuidado de las personas. Un reto para el Siglo XXI. Colección de Estudios Sociales Nº 28, La Caixa.
  • TORÍO LÓPEZ, Susana; PEÑA CALVO, José Vicente y RODRÍGUEZ MENÉNDEZ, Carmen (2008): “Estilos educativos parentales. Revisión bibliográfica y reformulación teórica”, Teoría educativa, 20, pp. 151-178.
  • WACQUANT, Loïc (2012): Merodeando las calles. Trampas de la etnografía urbana. Barcelona, Gedisa.