La supresión de la hora de tutoría en Educación Secundaria. Un estudio exploratorio sobre las creencias de los docentes.

  1. Muñoz Hueso, Ana Carmen 1
  2. Pastor Gil, Lorena 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Year of publication: 2015

Volume: 26

Issue: 1

Pages: 13-30

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_RCED.2015.V26.N1.42214 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista complutense de educación

Abstract

The Tutoring Group-hour in Compulsory Secondary Education and Post-Compulsory Schooling has been eliminated in a number of autonomous communities. Given the importance of the tutorial act as one of the fundamental pillars in students overall development, its disappearance has created considerable disturbance in the educational institutions, sparking a debate regarding the role of the tutor and the impact and effectiveness of their actions. In this survey, teachers from two different schools in the Community of Madrid maintain that they are properly trained to perform the various duties required for a tutor, show strong disagreement to the elimination of the Tutoring Group-hour in secondary schools, advocate incorporating it at a primary school level, and consider one of the main consequences of its disappearance to be less personalized attention for students. In short, an educational response that is less effective.

Bibliographic References

  • BISQUERRA, R. Y ÁLVAREZ, M. (1996). Modelos de intervención en orientación. En Bisquerra, R. y Álvarez, M. (coords.) (pp. 331-351). Manual de orientación y tutoría. Barcelona: Praxis.
  • BISQUERRA, R. (2006). Modelos de orientación e intervención psicopedagógica. Madrid: Praxis universidad.
  • BOE 1996: Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo. Nº 238, jueves 4 de octubre.
  • BOE 2006: Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Nº 106, jueves 4 de mayo.
  • BOE 2013: Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Nª 295, martes 10 de diciembre de 2013.
  • COMELLAS, M. J. (1999). La tutoría en la ESO. Estudio de su valoración en una población de Barcelona. Educar, 24, 111-128.
  • GALLEGO, S. y RIART, C. (2002). Orientación y acción tutorial en la ESO. Madrid: Escuela Española.
  • GUILLAMÓN, J.R. (2002). La acción tutorial. En E. Repetto: Modelos de orientación e intervención psicopedagógica. Volumen 1. Marco conceptual y metodológico. Madrid: UNED
  • LAVILLA, L. (2011). La acción tutorial. Pedagogía Magna, 11, 288-297.
  • MEC (1990). Orientación y tutoría. Madrid: MEC MORALES, A. B. (2010). La acción tutorial en Educación. Hekademos, 7, 95-114
  • SERRANO, M. (2009) Acción tutorial y clima escolar en los centros educativos a juicio del profesorado de Educación Secundaria Obligatoria. Puls, 32, 95-121.
  • SOBRADO, L. (2007). La tutoría educativa como modelo de acción orientadora: perspectiva del profesorado tutor. XXI. Revista de educación, 9, 43-64.