Propuesta metodológica para la enseñanza de las colocaciones de verbo soporte a estudiantes anglófonosun estudio empírico
-
1
Universidad Complutense de Madrid
info
ISSN: 1885-2211
Datum der Publikation: 2016
Nummer: 23
Art: Artikel
Andere Publikationen in: MarcoELE: Revista de Didáctica Español Lengua Extranjera
Zusammenfassung
This paper summarizes an experimental research of the process of teaching Light Verb Collocations to Anglophone students. Most manuals and courses of ELE do not include specific information of Spanish collocations. We try to prove that students improve when they can learn the concept of collocation alongside a set of the most productive Spanish verbal collocations (based on semantic motivation) and the contrastive study of English-Spanish collocations. The research was developed within the Framework of the Meaning-Text Theory.
Bibliographische Referenzen
- Bahns, J. (1993), “Lexical collocations: A contrastive view”, ELT Journal 37,1:56-63.
- Barrios, M. A. (2010), El dominio de las funciones léxicas en el marco de la Teoría Sentido-Texto. Barcelona: Estudios de lingüística del español, Colección Monografías, 30 [consulta 15 de octubre de 2016]. Disponible en la web: http://elies.rediris.es/elies30/.
- Barrios, M. A. (2012), “El aprendizaje de las colocaciones por medio de las glosas de las Funciones Léxicas”, Lenguaje y Textos 35:123- 130.
- Barrios, M. A. (2015), Las colocaciones léxicas del español. Madrid: Arco/Libros.
- Boers, F., M. Demecheleer, A. Coxhead, S. Webb. (2014), “Gauging the effects of exercises on verb-noun collocations”, Language Teaching Research 18(1): 54-74.
- Bosque, I. (2004), Redes. Diccionario combinatorio del español contemporáneo. Madrid: SM.
- Bosque, I. (2006), Diccionario combinatorio práctico del español contemporáneo. Madrid: SM.
- Higueras García, M. (2004), La enseñanza-aprendizaje de las colocaciones en el desarrollo de la competencia léxica en el español como lengua extranjera. Madrid: Universidad Complutense de Madrid [Tesis inédita].
- Higueras García, M. (2006), Las colocaciones y su enseñanza en la clase de ELE. Madrid: Arco/Libros.
- Higueras García, M. (2007), Estudio de las colocaciones léxicas y su enseñanza en español como lengua extranjera. Málaga: ASELE. Colección Monografías, núm. 9.
- Lewis, M. (2000), Implementing the lexical approach. Putting theory into practice. Boston: Heinle.
- López Rivero, E. (2008), Estudio de disponibilidad léxica en 43 estudiantes de ELE. Madrid: Universidad Antonio de Nebrija.
- Mel’čuk, I. (1998), “Collocations and Lexical Functions”. En A. P. Cowie (ed.) (1998): Phraseology. Theory, analysis and applications. Oxford: Clarendon Press, 23-53.
- Nesselhauf, N. (2005), Collocations in a Learner Corpus. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins.
- Pejovic, A. (2003), Las colocaciones con verbo como elemento nuclear en español contemporáneo: aspectos descriptivos aplicados. Granada: Universidad de Granada [Tesis inédita].
- Pérez Serrano, M. (2015), Un enfoque léxico a prueba: Efectos de la instrucción en el aprendizaje de las colocaciones léxicas. Salamanca: Universidad de Salamanca [Tesis inédita].
- Polguère, A. (2000), “Towards a theoretically-motivated general public dictionary of semantic derivations and collocations for French”. Proceedings of EURALEX 2000, 517-527 [consulta 15 de octubre de 2016]. Disponible en la web: http://www.olst.umontreal.ca/polguere/index.html
- Sonbul, S. y N. Smichtt. (2013), “Explicit and Implicit Lexical Knowledge: Acquisition of Collocations Under Different Input Conditions”, Language Learning 63(1):121–159.