Las creencias en la reencarnación entre los indoeuropeoslos datos comparativos

  1. Julia María Mendoza Tuñón
Journal:
Faventia

ISSN: 0210-7570

Year of publication: 2012

Issue Title: Florilegium Indogermanicum, Palaeohispanicum et Eurasiaticum in memoriam José Fortes Fortes

Issue: 34-36

Pages: 31-47

Type: Article

More publications in: Faventia

Abstract

The Indo-Europeans share a set of eschatological beliefs that have been reconstructed using the comparative historical method. But there remains the question of whether the belief in rebirth was among the inherited ones. In this paper we attempt to present the comparative data and review their comparative value, in order to determine the role played by the inherited traditions in creating an authentic doctrine of reincarnation in Brahmanism in India and among some Pre- Socratic philosophers.

Bibliographic References

  • aguilar, R. (1993). «El vuelo del alma». Fortunatae 5, p. 11-25.
  • alonso de la Fuente, J.A. (2007). «Sobre samanes, -ismos y herencia cultural». ’Ilu 12, p. 237-64.
  • alonso de la Fuente, J.A. (2011). «La transmigración en Siberia». En bernabé, a.; KaHle, m.; santamaría, m.a. (eds.). Reencarnación, p. 521-553 y 683-687.
  • Álvarez-Pedrosa, J.A. (2010). «La reconstrucción de la escatología eslava precristiana: Los testimonios de las fuentes indirectas». En martín HernÁndez, r.; torallas tovar, s. (eds.). Conversaciones con la muerte. Madrid: CSIC, p. 147-166.
  • arbman, E. (1922). Untersuchungen zum altindischen Glauben und Kultus. Uppsala: A.-B. Akademiska Bokhandeln.
  • atHanassaKis, A. (2001). «Shamanism and Amber in Greece: The Northern Connection». En PentiKäinen, J. (ed.). Shamanhood Symbolism and Epic. Budapest: Akadémiai Kiadó, p. 207-220.
  • belloWs, H.A. (1969). The Poetic Edda. Nueva York: Biblo & Tanner.
  • bernabé, A. (1989). «Generaciones de dioses y sucesión interrumpida: El mito hitita de Kumarbi, la Teogonía de Hesíodo y el Papiro de Derveni». AOr 7, p. 159-179.
  • bernabé, A. (2011). «La transmigración entre los órficos». En bernabé, a.; KaHle, m.; santamaría, m.a. (eds.). Reencarnación. Madrid: Abada, p. 179-210.
  • bernabé, A.; casadesús, F. (eds.) (2008). Orfeo y la tradición órfica: Un reencuentro. Madrid: Akal.
  • bernabé, a.; KaHle, m.; santamaría, m.a. (eds.) (2011). Reencarnación: La transmigración de las almas entre Oriente y Occidente. Madrid: Abada.
  • bernabé, A.; mendoza, J. (2011). «Analogías y diferencias entre las teorías de la transmigración». En bernabé, a.; KaHle, m.; santamaría, m.a. (eds.). Reencarnación. Madrid: Abada, p. 553-570.
  • berry, P. (1997). Pomponius Mela. Geography / De situ orbis A.D. 43. Lewiston: Edwin Mellen Press.
  • bloomField, M. (1908). The Religion of the Veda: The Ancient Religion of India (From RigVeda to Upanishads). American Lectures on the History of Religions. Seventh Series. Nueva York: The Knickerbocker.
  • bodeWitz, H.W. (1998). «The Hindu Doctrine of Transmigration: Its Origin and Background». Indologica Taurinensia 23-24, p. 583-605.
  • bodeWitz, H.W. (1999). «Yonder World in the Atharvaveda». IIJ 42, p. 107-120.
  • bodeWitz, H.W. (2002). «The Dark and Deep Underworld in the Veda». JAOS 122/2, p. 213-223.
  • bremmer, J. (2002). El concepto del alma en la antigua Grecia. Madrid: Siruela.
  • butzenberger, K. (1996). «Ancient Indian Conceptions on Man’s Destiny After Death: The Beginnings and the Early Development of the Doctrine of Transmigration. I». Berliner Indologische Studien 9-10, p. 55-118.
  • converse, H.S. (1971). The Historical Significance of the First Occurrence of the Doctrine of Transmigration in the Early Upanishads. Thesis Columbia [Microfilm Ann Arbor 1985].
  • cross, T.P. (1952) [1969]. Motif-Index of Early Irish Literature. Bloomington: Indiana University [Nueva York].
  • de vries, J. (1956-57). Altgermanische Religionsgeschichte, 1-2. Grundriss der germanischen Philologie 12. Berlín: Walter de Gruyter.
  • de vries, J. (1961). Keltische Religion. Die Religionen der Menschheit Bd. 18. Stuttgart: Kohlhammer Verlag.
  • doniger o’FlaHerty, W. (ed.) (1980). Karma and Rebirth in Classical Indian Traditions. Berkeley: University of California.
  • dröge, cHr. (1992). «Ein irischer saṃsāra». ZCP 39, p. 261-268.
  • garcía trabazo, J.V. (2002). Textos religiosos hititas: Mitos, plegarias y rituales. Madrid: Trotta.
  • garbe, R. (1922). «Transmigration (Indian)». En Hastings, J. (ed.). Encyclopedia of Religion and Ethics, XII. Nueva York: Charles Scribner’s Sons, p. 434-435.
  • geldner, K.F. (trad.) (1951). Der Rig-Veda, aus dem Sanskrit ins Deutsche übersetzt und mit einem laufenden Kommentar versehen. Harvard Oriental Series, vol. 63. Cambridge (Mass.) / Londres: Department of Sanskrit and Indian Studies. Harvard University Press.
  • glasenaPP, H. von (1961). «Seelenwanderung». Die Religion in Geschichte und Gegenwart: Handwörterbuch für Theologie und Religionswissenschaft 5. Tübingen: Mohr Siebeck.
  • gonda, J. (1960). Die Religionen Indiens. Vol. I. Veda und älterer Hinduismus. Die Religionen der Menschheit, vol. 11. Stuttgart-Berlín-Colonia-Mainz: W. Kohlhammer [2. überarb. u. erg. Aufl. 1979].
  • gonda, J. (1965). Change and Continuity in Indian Religion. Disputationes Rheno Trajectinae, vol. 9. Den Haag: Mouton & Co.
  • Head, J. (ed.) (1967). Reincarnation in World Thought: A Living Study of Reincarnation in All Ages, Including Selections from the World’s Religions, Philosophies and Sciences, and Great Thinkers of the Past and Present. Nueva York: Julian Press.
  • Herbert, M. (1992). «Goddess and King: The Sacred Marriage in Early Ireland». En Fradenburg, L.O. (ed.). Women and Sovereignty. Edimburgo: Edinburgh University Press, p. 264-275.
  • Hollander, L. (1962). The Poetic Edda. Austin: University of Texas Press.
  • HoPKins, E.W. (19702). The Religions of India. Nueva Delhi: Munshiram Manoharlal.
  • KaHle, M. (2010). «Los caminos al Más Allá en los himnos del RÌ¥gveda. Traducción y comentario de los himnos RV 10.14, 10.16 y 10.56». En: martín HernÁndez, r.; torallas tovar, s. (eds.). Conversaciones con la muerte. Madrid: CSIC, p. 167-182.
  • KaHle, M. (2011). «Antecedentes en los Vedas de la doctrina de transmigración de las almas». En bernabé, a.; KaHle, m.; santamaría, m.a. (eds.). Reencarnación. Madrid: Abada, p. 1-42 y 577-596.
  • KaHle, M.; mendoza, J. (2011). «Saṁsāra, la doctrina de la transmigración en las Upaniá¹£ads antiguas». En bernabé, a.; KaHle, m.; santamaría, m.a. (eds.). Reencarnación. Madrid: Abada, p. 76-113 y 586-593.
  • KaliFF, A. (2007). Fire, Water, Heaven and Earth: Ritual Practice and Cosmology in Ancient Scandinavia: An Indo-European Perspective. Estocolmo: Riksantikvarieämbetet.
  • KuHn, H. (19835). Edda: Die Lieder des Codex Regius nebst verwändten Denkmälern. Heidelberg: Winter [G. Nekel 1914].
  • lujÁn, E.R. (2008). «El mundo del Más Allá y el destino del alma en la India antigua». En bernabé, a.; casadesús, F. (eds.). Orfeo y la tradición órfica: Un reencuentro. Madrid: Akal, p. 963-990.
  • mac cana, P. (1975). «On the “Prehistory” of Immram Brain». Ériu 26, p. 33-52.
  • macKilloP, J. (1998). A Dictionary of Celtic Mythology. Oxford: University Press.
  • martín, R.; Álvarez-Pedrosa, J.A. (2011). «Creencias escatológicas de los pueblos Tracios». En: bernabé, a.; KaHle, m.; santamaría, m.a. (eds.). Reencarnación, p. 162-178.
  • mazoyer, M. (2003). Télipinu, le dieu au marécage: Essai sur les mythes fondateurs du royaume hittite. París: L’Harmattan.
  • mendoza, J. (1995). «La reconstrucción de la religión de los Indoeuropeos». ’Ilu, Revista de Ciencias de las Religiones, 0, p. 129-140.
  • mendoza, J. (2008). «Un itinerario al Más Allá: Laminillas órficas de oro y JaiminÄ«ya-Brāhmaṇa 1.46- 50». En: bernabé, A. y casadesús, F. (eds.). Orfeo y la tradición órfica, p. 946-961.
  • mendoza, J. (2010). «El paso al Más Allá: Entre los Vedas y la teoría de las Upaniá¹£ad». En: martín HernÁndez, R. y torallas tovar, S. (eds.). Conversaciones con la muerte: La relación del hombre con el Más Allá a través de los textos. Madrid: CSIC, p. 167-182.
  • mendoza, J. (2011a). «Muerte e inmortalidad en los Brāhmaṇas: La transición hacia la doctrina de la reencarnación». En: bernabé, a.; KaHle, m. y santamaría, m.a. (eds.). Reencarnación: La transmigración de las almas entre Oriente y Occidente. Madrid: Abada, p. 47-73 y 577-596.
  • mendoza, J. (2011b). «Mitos Cosmogónicos y Cosmogonías Filosóficas en la religión védica». En: belmonte, J.A.; oliva, J. (eds.). Esta Toledo: Aquella Babilonia (Actas del V Congreso Español de Antiguo Oriente Próximo). Cuenca: UCLM, p. 443-462.
  • meyer, K.; nutt, A. (1899). «The Colloquy of Colum Cille and the Youth at Carn Eolairg». ZCP 2, p. 313-320.
  • nagy, J.F. (1983). «Close Encounters of the Traditional Kind in Medieval Irish literature». En Ford, P.K. (ed.). Celtic Folklore and Christianity: Studies in Memory of W.W. Heist. Santa Barbara: McNally and Loftin, p. 129-149.
  • nagy, J.F. (1988). «Oral Life and Literary Death in Medieval Irish Tradition». Oral Tradition 3/3, p. 368-380.
  • ogden, D. (2002). Magic, Witchcraft and Ghosts in the Greek and Roman Worlds: A Sourcebook. Nueva York: Oxford University Press.
  • oldenberg, H. (1923). Die Religion des Veda, [reimpr. Magnus]ª. Stuttgart: J.G. Cotta.
  • olivelle, P. (1998). The Early Upaniá¹£ads: Annotated Text and Translation. Nueva York/ Oxford: Oxford University Press.
  • PentiKäinen, J.; simoncsics, P. (eds.) (2005). Shamanhood: An Endangered Language. Oslo: Novus Forlag.
  • tHurneysen, R. (1941). «Tochmarc Étaíne». ZCP 22, p. 3-23.
  • velasco lóPez, M.H. (2001). El Pasaje del Más Allá: El tema del prado verde en la escatología indoeuropea. Lingüística y Filología, vol. 43. Valladolid: Universidad de Valladolid.
  • velasco lóPez, M.H. (2011). «La transmigración de las almas entre los Celtas». En bernabé, a.; KaHle, m.; santamaría, m.a. (eds.). Reencarnación: La transmigración de las almas entre Oriente y Occidente. Madrid: Abada, p. 489-519 y 679-682.
  • Warrior, V.M. (2001). Roman Religion: A Sourcebook. Newburyport, MA: Focus Publishing.
  • West, M.L. (1997). The East Face of Helicon: West Asiatic Elements in Greek Poetry and Myth. Oxford: Clarendon Press.
  • West, M.L. (2007). Indo-European Poetry and Myth. Oxford/Nueva York: Oxford University Press.
  • WHite, N. (2006). Compert Mongáin and Three Other Early Mongán Tales. Maynooth: Department of Old and Middle Irish.
  • Witzel, M. (1983). The Earliest Form of the Concept of Rebirth in India. Conferencia impartida en Tokyo/Kyoto.
  • Witzel, M. (1984a). «The Earliest Form of the Concept of Rebirth in India (Summary)». En yamamoto, T. (ed.). Proceedings of the Thirty-First International Congress of Human Sciences in Asia and North-Africa. Tokyo: Toho Gakkai, p. 145-146.
  • Witzel, M. (1984b). «Sur le chemin du ciel». Bulletin des Études Indiennes 2, p. 213-279.