Detección precoz de trastornos del neurodesarrollo en los primeros años de vida en niños con cardiopatías congénitas

  1. Mª del Rosario Mendoza Carretero 1
  2. Susana Ares Segura 2
  3. Belén Sáenz-Rico de Santiago 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Hospital Universitario La Paz
    info

    Hospital Universitario La Paz

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01s1q0w69

Journal:
Revista Española de Discapacidad (REDIS)

ISSN: 2340-5104

Year of publication: 2017

Volume: 5

Issue: 1

Pages: 99-111

Type: Article

DOI: 10.5569/2340-5104.05.01.06 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Española de Discapacidad (REDIS)

Abstract

This study was carried out in order to report on existing morbidities in the development of children with congenital heart disease (CHD) who underwent Extracorporeal Circulation (ECC) surgery. The purpose of the study is also to design guidelines for the monitoring and early intervention of these conditions. A quantitative study (N=30), based on the following inclusion criteria: age, type of CHD and surgery by ECC, located in an age range of 11 to 42 months, was made. The motor, cognitive and language development was evaluated with help of the Scales of Infant and Toddler Development Bayley-III. The results highlight that the participants present morbidities in the communicativelinguistic and the motor areas. There are biomedical indicators (age) in the maturational development. In order to normalize their development the children would need to participate in early intervention programs (EIP). The conclusion is that this population needs early intervention (EI) and interdisciplinary protocols for detection, screening and intervention that, on this time, are not available

Bibliographic References

  • Aguirre, P. et al. (2008): Manual de atención al alumnado con necesidades específicas de apoyo educativo por padecer enfermedades raras y crónicas (en línea). http://www.juntadeandalucia.es/educacion/webportal/ishare-servlet/content/ca17bcc7-9146-455b-a23d-7cdea9ae6546, acceso 3 de septiembre de 2016.
  • Alcover, E. et al. (1999): “Seguimiento neurológico y somatométrico de operados cardíacos antes de los 45 días de vida”. Anales Españoles de Pediatría, 51 (1): 60-63.
  • Armele, M. et al. (2014): “Intervención neuropsicológica en un caso de trastorno del desarrollo generado por una cardiopatía congénita”. Revista Chilena de Neuropsicología, 9 (2): 80-84.
  • Arretz, C. (2000): “Cirugía de las cardiopatías congénitas en el recién nacido y lactante”. Revista Chilena de Pediatría, 71 (2).
  • Azcoaga, J. E. (1979): Aprendizaje fisiológico y aprendizaje pedagógico. Buenos Aires: Paidós.
  • Bayley, N. (2005): Bayley-III, Escalas de desarrollo infantil-III (en línea). http://www.pearsonclinical.es/producto/120/bayley-iii-escalas-bayley-de-desarrollo-infantil-iii, acceso 24 de mayo de 2017.
  • Dittrich, H. et al. (2003): ”Neurodevelopment at 1 year of age in infants with congenital heart disease”. Heart, 89: 436-441.
  • DrugFacts (2017): NIH National Institute on Drug abuse. Advancing Addiction Science (en línea). https://www.drugabuse.gov/es/publicaciones/drugfacts/la-comorbilidad-entre-la-adiccion-y-otros-trastornos-mentales, acceso 24 de mayo de 2017.
  • Esquivel, F. et al. (2013): “Alteraciones electroencefalográficas y del neurodesarrollo en niños portadores de cardiopatías congénitas severas” (estudio preliminar). Gaceta Médica de México, 149: 605-612.
  • GAT (2000): Libro Blanco de la Atención Temprana. Madrid: Real Patronato sobre Discapacidad.
  • González, S. (2013): Atención Temprana en niños y niñas con TEA (Trabajo Final de Máster). Instituto Superior de Psicología (ISEP), España.
  • Gunn, J. et al. (2012): “Perioperative amplitude-integrated EEG and neurodevelopment in infants with congenital heart disease”. Intensive Care Med, 38: 1539-1547.
  • Magliola, R. et al. (2009): “Cirugía cardíaca reparadora en recién nacidos. Experiencia de 5 años en cirugía neonatal con circulación extracorpórea”. Arch Argent Pediatr, 107 (5): 417-422.
  • Matsuzaki, T. et al. (2010): “Neurodevelopment in 1- year-old Japanese infants after congenital heart surgery”. Pedriatrics Intenational, 52: 420-427.
  • Mulkey, S. et al. (2014): “Academic proficiency in children after early congenital heart disease surgery”. Pediatric Cardiol, 35: 344-352.
  • NIH (2017): National Institute on Drug Abuse (en línea). https://vsearch.nlm.nih.gov/vivisimo/cgi-bin/query-meta?v%3Aproject=medlineplus-spanish&v%3Asources=medlineplus-spanish-bundle&query=comorbilidad+, acceso el 5 de marzo de 2017.
  • Organización Mundial de la Salud (2016): Enfermedades Crónicas (en línea). http://www.who.int/topics/chronic_diseases/es/, acceso 3 de septiembre de 2016.
  • Schaefer, C. et al. (2013): “Neurodevelopmental outcome, psychological adjustment and quality of life in adolescents with congenital heart disease”. Developmental Medicine & Child Neurology, 55: 1143-1149.
  • Villagrá, F. (2014): Qué son las cardiopatías congénitas (en línea). http://www.menudoscorazones.org/cardiopatias-congenitas/que-son-las-cardiopatias-congenitas/, acceso 6 de abril de 2015.
  • Williams, I. et al. (2012a): “The association of fetal cerebrovascular resistance with early neurodevelopment in single ventricle congenital heart disease”. American Heart Journal, 165 (4): 544-550.
  • Williams, I. et al. (2012b): “Fetal cerebrovascular resistance and neonatal EEG predict 18-month neurodevelopmental outcome in infants with congenital heart disease”. Ultrasound Obstest Gynecol, 40: 304-309.