Europa en la fronteravisiones racionales e irracionales de Europa en la narrativa del siglo XX
-
1
Universidad Complutense de Madrid
info
ISSN: 0210-7287
Ano de publicación: 2016
Título do exemplar: Europa prometida: crisis y redefinición de la identidad literaria y cultural europea
Número: 6
Páxinas: 49-57
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: 1616: Anuario de la Sociedad Española de Literatura General y Comparada
Resumo
This study sets up a European perspective though the novel, as the most appropriate gender to show us the realities of a continent which has ranged on the one hand, from rationality to violence. For this purpose we have chosen different literary motives which are related to the theme of Europe: the intellectual, the war, daily violence or the dystopian views about the evolution of a continent, articulated here to show a multiple prism of our past (20th Century) and our present. A corpus taken from the French, English, German, Italian, Spanish and Russian literature allows us to trace these lines which result in a plural Europe, but with a past, a present and a future shared both in the reality and in the literary fiction.
Referencias bibliográficas
- Albaladejo, Tomás. Semántica de la narración: la ficción realista. Madrid: Taurus, 1992.
- Alonso, Santos. La novela española en el fin de siglo. Madrid: Marenostrun, 2003.
- Anselmi, Gian Mario. «Prefacio». En Anselmi, Gian Mario (coord.). Mapas de la literatura europea y mediterránea. Barcelona: Crítica 2002, pp. 7-9.
- Aronica, Daniela. El Neorrealismo italiano. Madrid: Síntesis, 2004.
- Bernhard, Thomas. Helada. Madrid: Alianza Editorial, 2011.
- Blanchot, Maurice. El paso (no) más allá. Barcelona: Paidós, 1994.
- Blanchot, Maurice. Los intelectuales en cuestión. Madrid: Tecnos, 2001.
- Blanchot, Maurice. La sentencia de muerte. Valencia: Pre-Textos, 2002.
- Böll, Heinrich. Opiniones de un payaso. Barcelona: Seix Barral, 2006.
- Broch, Hermann. La muerte de Virgilio. Madrid: Alianza Editorial, 2003.
- Burgess, Anthony. La naranja mecánica. Barcelona: Minotauro, 2001.
- Camus, Albert. L’étranger. Paris: Gallimard, 1982.
- Camus, Albert. La peste. Barcelona: Edhasa, 2005.
- Cela, Camilo José. La familia de Pascual Duarte. Barcelona: Destino, 2012.
- Céline, Louis-Ferdinand. Guignol’s band i y ii. Barcelona: Random House Mondadori, 2012.
- Céline, Louis-Ferdinand. Muerte a crédito. Barcelona: Random House Mondadori, 2012.
- Céline, Louis-Ferdinand. Voyage au bout de la nuit. Paris: Gallimard, 2013.
- Domínguez, César. «Novela, cosmopolitismo e integración europea». Oihenart, 2010, 25, pp. 189-198.
- Duhamel, Georges. Vie des martyres. 1914-1916. Paris: Mercure de France, 1917.
- Golding, William. El señor de las moscas. Madrid: Alianza Editorial, 1983.
- González Salvador, Ana. «La narración». En Del Prado, Javier (coord.). Historia de la literatura francesa. Madrid: Cátedra, 1994, pp. 1111-1168.
- Grass, Günter. El tambor de hojalata. Madrid: Alfaguara, 1999.
- Guillén, Claudio. Múltiples moradas. Ensayos de Literatura Comparada. Barcelona: Tusquets, 1998.
- Guillén, Claudio. Entre lo uno y lo diverso. Introducción a la Literatura Comparada (Ayer y hoy). Barcelona: Tusquets, 2005.
- Hašek, Jaroslav. Las aventuras del valeroso soldado Schwejk. Barcelona: Destino, 2010.
- Head, Dominic. Modern British Fiction, 1950-2000. Cambridge (MA): Cambridge University Press, 2002.
- Hensher, Philip. Kitchen Venom. Fulham: Harper Collins, 2009.
- Hernández, Isabel y Dolors Sabaté. Narrativa alemana de los siglos xix y xx. Madrid: Síntesis, 2005.
- Huxley, Aldous. Un mundo feliz. Barcelona: Bruguera, 1982.
- Kafka, Franz. La transformación y otros relatos. Madrid: Cátedra, 2010.
- Kertézs, Imre. Sin destino. Barcelona: Acantilado, 2001.
- Koestler, Arthur. Darkness at Noon. New York: Macmillan, 1978.
- Levi, Carlo. El reloj. Madrid: Gadir, 2007.
- Levi, Primo. Si esto es un hombre. Barcelona: Muchnik Editores, 2002.
- Mann, Thomas. La muerte en Venecia y Mario y el mago. Barcelona: Edhasa, 2006.
- Mann, Thomas. La montaña mágica. Barcelona: Edhasa, 2011.
- Martín-Santos, Luis. Tiempo de silencio. Barcelona: Seix Barral, 1989.
- McEwan, Ian. Niños en el tiempo. Barcelona: Anagrama, 2009.
- Müller, Herta. En tierras bajas. Madrid: Siruela, 2009.
- Muñoz Molina, Antonio. Sefarad. Madrid: Alfaguara, 2001.
- Musil, Robert. El hombre sin atributos. Barcelona: Seix Barral, 2004.
- Naupert, Cristina. Narrar en libertad. Transiciones literarias en España y Alemania Oriental. Madrid: Editorial Pliegos, 2010.
- Orwell, George. 1984. Barcelona: Destino, 1977.
- Orwell, George. Rebelión en la granja. Barcelona: Destino, 1977.
- Pageaux, Daniel-Henri. La littérature générale et comparée. Paris: Armand Colin, 1994.
- Reisz de Rivarola, Susana. «Ficcionalidad, referencia, tipos de ficción literaria». Lexis, 1979, 3, 2, pp. 99-170.
- Remarque, Erich Maria. Sin novedad en el frente. Barcelona: Círculo de Lectores, 1968.
- Roth, Joseph. La marcha Radetzky. Barcelona: Edhasa, 2007.
- Sartre, Jean-Paul. La náusea. Buenos Aires: Losada, 2003.
- Solzhenitsyn, Aleksandr. Archipiélago Gulag. Barcelona: Tusquets, 1998, 3 vols.
- Steiner, George. Pasión intacta. Madrid: Siruela, 1997.
- Steiner, George. La idea de Europa. Madrid: Siruela, 2005.
- Stierle, Karlheinz. «La novela, una dimensión de la Europa literaria». En Domínguez, César (comp.). Literatura europea comparada. Madrid: Arco Libros, 2013, pp. 235-256.
- Tomasi di Lampedusa, Giuseppe. El gatopardo. Barcelona: Argos Vergara, 1980.
- Villanueva, Darío. Teorías del realismo literario. Madrid: Biblioteca Nueva, 2004.
- Yourcenar, Marguerite. Opus nigrum. Madrid: Alfaguara, 1985.
- Zweig, Stefan. «Declaração», 1942 (arc. Sra. Var. 305 4182 Stefan Zweig Colection). Addenda, (Biblioteca Nacional de Israel).
- Zweig, Stefan. Novela de ajedrez. Barcelona: Acantilado, 2011.