Tan lejos, tan cercaperfil y percepciones de los alumnos de primer curso de Bibliotecología de la UNAM y de la UCM hacia sus estudios

  1. Lina Escalona Ríos
  2. Carlos Miguel Tejada Artigas
Journal:
Investigación bibliotecológica

ISSN: 2448-8321 0187-358X

Year of publication: 2016

Volume: 30

Issue: 70

Pages: 165-196

Type: Article

DOI: 10.1016/J.IBBAI.2016.10.008 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Investigación bibliotecológica

Abstract

In this work, the profile of new students for the profession of Librarianship and Documentation in order to identify the characteristics and perceptions of young people who choose these professions in terms of choice of occupation, their study habits, knowledge is addressed curriculum and expectations of the profession, among others. All this in order to meet the student's situation and to have adequate evidence to establish their development as students of these professions strategies.

Bibliographic References

  • Adomi, E.E., Ogbomo, M.O.. (2001). Career aspirations of master's degree students at the Africa Regional Centre for Information Science (arcis), University of Ibadan, Nigeria. Information Development. 17. 262
  • Baruchson-Arbib, S., Mendelovitz, S.. (2004). A study of Israeli library and information students' perceptions of their profession. Libri. 54. 82-97
  • Carroll, M.. (2005). Profile of australian library technician students. Libres. 15.
  • Deeming, C., Chelin, J.. (2001). Make your own luck: a study of people changing career into librarianship. New Library World. 102. 13-25
  • Deschamps, J., Deschamps, J.C.. (1997). Representations des qualites d'un professionnel de l'information documentaire chez les candidats a l'examen d'entree a l'ESID. Documentaliste. 34. 33
  • Ericson, A.. (2000). Young librarians well prepared for change. Scandinavian Public Library Quarterly. 33. 5-8
  • (2011). Sistema Estatal de Indicadores de la Educación. Ministerio de Educación. Madrid.
  • Farley-Larmour, K.. (2000). Books and reading' or 'information and access'? Interests, motivations and influences towards information and library studies. Education for Library and Information Services: Australia. 17. 5-18
  • Fernández Cruz, Elba. (2010). El perfil de ingreso de los alumnos a la licenciatura del área bibliotecológica en México. UNAM, Facultad de Filosofía y Letras.
  • Genoni, P., Greeve, N.. (1997). School-leaver attitudes towards careers in librarianship: the results of a survey. The Australian Library Journal. 46. 288-303
  • Hallam, G., Partridge, H.. (2005). Great expectations? Developing a profile of the 21st century library and information student: a Queensland University of Technology case study.
  • Harris, R., Wilkinson, M.A.. (2004). Situating gender: students' perceptions of information work. Information & Technology People. 17. 71-86
  • Julian, C.A.. (1979). An analysis of factors influencing the career choice of librarianship. George Peabody College for Teachers. Tennessee.
  • Keshava, Ramesha, Vatnal, R.M.. (2002). Choosing the professional career: A survey of library and information science students in Karnatak University, Dharwad. SRELS Journal of Information Management. 39. 219
  • Khoo, C.S.G., Ramaiah, C.K.. (2004). Profile of LIS applicants selecting different specialisations. Libri. 54. 67-81
  • Moniarou-Papaconstantinou, V., Tsatsaroni, A., Katsis, A., Koulaidis, V.. (2010). LIS as a field of study: socio-cultural influences on students' decision making. Aslib Proceedings. 62. 321
  • Moro, M., Mano, M.. (2013). Investigación en Información. Documentación y Sociedad. Diálogos entre Brasil y España. Facultad de Ciencias de la Documentación.(Universidad Complutense). Madrid.
  • Moscoso, P.. (1998). Perfil profesional y formativo de los alumnos de la Facultad de Documentación de la Universidad de Alcalá. Anales de Documentación. 1. 155
  • Nava Bolaños, G.. (2000). El imaginario en torno a la elección de una carrera: una estrategia de intervención desde la perspectiva del psicoanálisis. Plaza y Valdés. México.
  • Newbutt, S., Sen, B.. (2012). ¿Qué impresiones tiene la gente sobre la bibliotecología como carrera profesional?. Revista Interamericana de Bibliotecología. 35. 329
  • (2014). Proyecto de modificación del plan de estudios de la Licenciatura en Bibliotecología y Estudios de la Información. Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Filosofía y Letras. México.
  • Rothwell, A.. (1990). The image of librarians. Library Management. 11. 25-56
  • Sandin, D.. (2010). Análisis de las motivaciones y expectativas profesionales de los alumnos matriculados en el Grado en Información y Documentación de la Universidad de Salamanca. Universidad. Salamanca.
  • Sarkanen, A.. (2005). The three 'S's': Shhh, Shelve, and Stamp. An investigation of the extent to which the public view the role of the librarian is influenced by the media. Universidad de Sheffield. Sheffield.
  • Simon, A., Taylor, M.. (2011). Career history and motivations for choosing lis: A case study at Aberystwyth University. Library Review. 60. 803
  • Taylor, S.D., Perry, R.A., Barton, J.L.. (2010). A follow-up study of the factors shaping the career choices of library school students at the University of Alabama. Reference & User Services Quarterly. 50. 35-47
  • Tejada, C.M.. (2003). Perfil, motivaciones y expectativas de los alumnos de primer curso de la Escuela Universitaria de Biblioteconomía y Documentación de la Universidad Complutense de Madrid (curso 2001-2002). Revista General de Información y documentación. 13. 195-211
  • Tejada, C.M.. (2008). Formación investigación y mercado laboral en Información y Documentación en España y Portugal. Ediciones Universidad de Salamanca. Salamanca.
  • Tiamiyu, M.A., Akussah, H., Tackie, S.N.B.. (1999). Changes in perceptions and motivation of archives and library students during training at the University of Ghana. Education for Information. 17. 295-314
  • Broady-Preston, J., Bell, S.. (2001). Motivating mid-career lis professionals: the Aberystwyth experience. New Library World. 102. 372
  • Deschamps, J.. (1996). Les candidats a l'ecole superieure d'information documentaire, Geneve. Arbido. 11. 14
  • Duff, W., Cherry, J.M., Singh, N.. (2006). Perceptions of the information professions: A study of students in the Master of Information Studies Program at a Canadian Universit. Archival Science. 6. 171
  • Esharenana, E.A., Ogbomo, M.O.. (2001). Career aspirations of master's degree students at the Africa Regional Centre for Information Science (ARCIS), University of Ibadan, Nigeria. Information Development. 17. 262
  • Ruiz Figueroa, Rosenda. (1990). La formación del bibliotecólogo y el reconocimiento social de su profesión. UNAM, Facultad de Filosofía y Letras.