Acceso a las TIC y rendimiento educativo¿una relación potenciada por su uso? Un análisis para España

  1. Gisela Di Meglio 2
  2. María Marta Formichella 1
  3. María Verónica Alderete 1
  1. 1 Universidad Nacional del Sur
    info

    Universidad Nacional del Sur

    Bahía Blanca, Argentina

    ROR https://ror.org/028crwz56

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Aldizkaria:
Revista de educación

ISSN: 0034-8082

Argitalpen urtea: 2017

Zenbakia: 377

Orrialdeak: 54-81

Mota: Artikulua

DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2017-377-353 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Revista de educación

Laburpena

Information and Communication Technologies (ICT) play a significant role among the educational priorities as they contribute to the student¿s teachinglearning process. Many studies have examined the relationship between ICT access and use, and the student`s learning achievements. However, empirical evidence has not yet been conclusive regarding this issue. The objective of the present paper consists in testing the hypothesis that the relationship between the ICT access and the educational performance is mediated by the ICT use both at home and at school. In particular, we examine if the ICT use reinforces the ICT access effect over the educational outcomes. To achieve this goal, a Structural Equation Model (SEM) is estimated for Spain using data from PISA for the year 2012. Based on the results, ICT access at home has a significant and positive incidence on the educational performance, which is fostered by ICT use outside school. In contrast, ICT access and use at school has a significant and negative incidence on the educational performance.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Acemoglu, D. y Autor, D. (2012). What Does Human Capital Do? A Review of Goldin and Katz’s The Race between Education and Technology. Journal of Economic Literature, 50,2, 426-63.
  • Alderete, M. V. y Formichella, M. M. (2016). The effect of ICTs on academic achievement: the Conectar Igualdad programme in Argentina, Cepal Review, 119, 83-100.
  • Angrist, J. y Lavy, V. (2002). New evidence on classroom computers and pupil learning. The Economic Journal, 112, 735-65.
  • Aristizabal, G., Caicedo, M. y Escandón D. (2009). Las Tecnologías de la Información y Comunicación como determinante en el rendimiento académico escolar, Colombia 2006-2009. Disponible en: http://2012.economicsofeducation.com
  • Banerjee, A., Cole S., Duflo E., Linden L. (2007). Remedying education: Evidence from two randomized experiments in India, Quarterly Journal of Economics, 122, 1235-64.
  • Barclay, D., Higgins, R. and Thompson, R. (1995). The partial least squares approach to causal modeling: Personal computer adoption and use as an illustration. Technology Studies, 2(2), 285–309.
  • Barrera-Osorio, F. y Linden, L. (2009). The Use and Misuse of Computers in Education.Evidence from a Randomized Experiment in Colombia. Policy Research Working Paper Nº 4836, World Bank, Washington D.C. http://dx.doi.org/10.1596/1813-9450-4836
  • Bentler, P.M.(1995). EQS Structural Equation Program Manual Encino, C.A: Multivariate Software, Inc.
  • Biagi, F. y Loi M. (2013). Measuring ICT Use and Learning Outcomes: evidence from recent econometric studies. European Journal of Education, 48, 1, 28-42.
  • Bollen, K. A. (1989). Structural Equations with Latent Variables. New York, John Wiley & Sons.
  • Botello, A.L.H. y Rincón, G.A. (2014). La influencia de las TIC en el desempeño académico de los estudiantes en América Latina: Evidencia de la prueba PISA 2012. Memorias Virtual Educa, Memorias VE2014: Lima, Perú, 2014.
  • Cabras, S. y Tena, J. (2013). Estimación del efecto causal del uso de ordenadores en los resultados de los estudiantes en el test PISA 2012, en: INEE (ed.) PISA 2012: Programa para la evaluación internacional de los alumnos. Informe español. Volumen II: Análisis secundario (Madrid, INEE), 67-87
  • Calero, J. y Escardíbul, J. O. (2007). Evaluación de servicios educativos: el rendimiento en los centros públicos y privados medido en PISA-2003, Hacienda Pública Española, 183, 33-66.
  • Carrillo, P., Onofa, M., y Ponce, J. (2010). Information Technology and Student Achievement: Evidence from a Randomized Experiment in Ecuador. IDB Working Paper Nº 78. Disponible en: http://www.iadb.org/res/publications/pubfiles/pubIDB-WP-223.pdf
  • Cordero, J., Manchón, C. y Simancas, R. (2012). Análisis de los condicionantes del rendimiento educativo de los alumnos españoles en PISA 2009 mediante técnicas multinivel. Presupuesto y Gasto Público, 67, 71-96.
  • Córdoba Gómez, F. y Herrera Mejía, H. (2013). Impacto del uso de objetos de aprendizaje en el desempeño en matemáticas de estudiantes de grado noveno. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 39, 47-58.
  • Cristia, J., Ibarrarán, P., Cueto, S., Santiago, A. y Severín, E. (2012). Technology and Child Development: Evidence from the One Laptop per Child Program. IDB Working Paper Nº 304. Disponible en: http://www.iadb.org/en/research-and-data
  • Escardíbul, J.O. y Mediavilla, M. (2015). El efecto de las TIC en la adquisición de competencias. Un análisis por tipo de centro educativo (público/ privado). XXIV Jornadas de la Asociación de Economía de la Educación. Madrid, Junio 2015.
  • Formichella, M. y Krüger, N. (2013). El fracaso escolar en el nivel medio argentino: ¿es menos frecuente en las escuelas de gestión privada debido a su administración?. Regional and Sectoral Economic Studies, 13, 3, 127-44.
  • Formichella, M., Alderete, M. y Di Meglio, G. (2015). El acceso a las TIC en el hogar como determinante del rendimiento educativo en el nivel medio: un análisis para Argentina. Disponible en: 2015.economicsofeducation.com/user/pdfsesiones/019.pdf
  • Formichella, M. M. (2010). Educación y Desarrollo: Análisis desde la perspectiva de la Equidad Educativa interna y del Mercado Laboral. Tesis de Doctorado en Economía. Universidad Nacional del Sur.
  • Fuchs, T. y Woessmann, L. (2005). Computers and Student Learning: Bivariate and Multivariate Evidence on the Availability and Use of Computers at Home and at School. ifo Working Paper Nº8. Munich: CESifo Group. Disponible en: http://www.cesifo-group.de/pls/guest/download/Ifo%20Working%20Papers%20(seit%202005)/IfoWorkingPaper-8.pdf
  • Goolsbee, A. y Guryan, J. (2006). The impact of internet subsidies in public schools. The Review of Economics and Statistics, 88, 2, 336-47.
  • Hanushek, E. A. (1979). Conceptual and empirical issues in the estimation of educational production functions. Journal of Human Resources, 14, 351-88.
  • Jöreskog, K. G. (1973). A general method for estimating a linear structural equation system. In A. S. Goldberger and O. D. Duncan (Eds.), Structural Equation Models in the Social Sciences (pp. 85–112). New York: Academic Press.
  • Jöreskog, K. G. y Sörbom. D.(1989). SPSS LISREL VII and PRELIS User’s Guide and Reference, 1st ed. Chicago: SPSS, Inc.
  • Levin, H. M. (1974). Measuring Efficiency in educational production. Public Finance Quarterly, 2, 3-24.
  • Leuven, E., M. Lindahl, H. Oosterbeek y D. Webbink (2007). The effect of extra funding for disadvantaged pupils on achievement. The Review of Economics and Statistics, 89, 4, 721-36.
  • Llach, J., Montoya, S. y Roldán, F. (1999). Educación para todos. Ed. IERAL.
  • Machin, S., Mcnally, S. y Silva, O. (2007). New technology in schools: is there a payoff?. The Economic Journal, 117, 1145-67.
  • Mediavilla, M. y Escardíbul, J.O. (2015). El efecto de las TIC en la adquisición de competencias. Un análisis de género y titularidad de centro en las evaluaciones por ordenador. PISA 2012. Informe Español: Madrid, España.
  • Muñoz, R. y Ortega, J. (2014). ¿Tiene la Banda Ancha y las TICs un Impacto Positivo sobre el Rendimiento Escolar? Evidencia para Chile. El Trimestre Económico, 82, 325, 53-87.
  • OCDE (2009). PISA Data Analysis Manual. SPSS. (2da ed.). Ed. OECD Publishing. Paris.
  • OCDE (2013). PISA 2012 Results: Ready to Learn: Students’ Engagement, Drive and Self-Beliefs (Volume III). Paris: OECD Publishing.
  • Rodríguez, P., Nussbaum, M. y Dombrovskaia, L. (2013). ICT for education: a conceptual framework for the sustainable adoption of technology enhanced learning environments in schools. Technology, Pedagogy and Education, 21, 3, 291-315.
  • Ruiz, M.A., Pardo, A. y San Martín, R. (2010). Modelos de Ecuaciones Estructurales. Papeles del Psicólogo, 31,1, 34-45.
  • Santín, D., y Sicilia, G. (2014). Evaluar para mejorar: Hacia el seguimiento y la evaluación sistemática de las políticas educativas. Reflexiones sobre el sistema educativo español. Fundación Europea Sociedad y Educación, España.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. y Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: tests of significance and descriptive goodness of it measures. Methods of Psychological Research Online, 8, 2, 23-74.
  • Severín, E., Santiago, A., Cristia, J., Ibarrarán, P. Thompson J. y Cueto S. (2011). Evaluación del programa “una laptop por niño” en Perú: resultados y perspectivas. BID Educación Nº 13. Banco Interamericano de Desarrollo.
  • Spieza, V. (2010). Does Computer Use Increase Educational Achievements? Student-level Evidence from PISA. OECD Journal: Economic Studies. Disponible en: http://www1.oecd.org/eco/labour/49849896.pdf
  • Sprietsma, M. (2012). Computers as Pedagogical Tools in Brazil: A Pseudopanel Analysis. Education Economics, 20, 1, 19–32.
  • Sunkel, G. y Trucco, D. (Eds.) (2012). Las tecnologías digitales frente a los desafíos de una Educación Inclusiva en América Latina - Algunos casos de buenas prácticas. Ed. Naciones Unidas: Santiago de Chile, Chile.
  • Tedesco, J. C. (2000) Educar en la sociedad del conocimiento. Ed. Fondo de cultura económica.
  • Torres Tovio, J. y Padilla Velásquez, A. (2015). Las Tecnologías de Información y Comunicación y su efecto en el rendimiento académico de los estudiantes en las escuelas Secundarias del departamento de Córdoba – Colombia. Revista Electrónica Ingeniería al día,1,1, 15-23.
  • Witte, K. y Rogge, N. (2014). Does ICT matter for effectiveness and efficiency in mathematics education?. Computers & Education, 75, 173–84.