La palmera y la palma. Adaptación medieval de una antigua iconografía

  1. Ana VALTIERRA LACALLE 1
  1. 1 Universidad Camilo José Cela
    info

    Universidad Camilo José Cela

    Villanueva de la Cañada, España

    ROR https://ror.org/03f6h9044

Revue:
Revista digital de iconografía medieval

ISSN: 2254-7312

Année de publication: 2017

Volumen: 9

Número: 17

Pages: 105-124

Type: Article

D'autres publications dans: Revista digital de iconografía medieval

Résumé

The palm tree and the palm are omnipresent symbols in medieval iconography. Its origin can be traced back to antiquity. It is from this moment when it began to endow the palmtree with exceptional connotations that it did not have any other plant. She was united to the supernatural. She appears in written and visual sources as uia ad caelum, a subject that is originally from the Greek world. It was considered an unbreakable plant that only bowed before Christ, supramartirial symbol and plant of Paradise. The rich meaning it has, makes it necessary to trace the origins of a tradition that was metamorphosed throughout history. In this sense, the medieval era was fundamental. It is at this moment when an iconogram was reinterpreted with a meaning that continues to prevail today.

Références bibliographiques

  • ANGLADA ANFRUNS, Ángel (1983): El mito del Ave Fénix. Bosch, Barcelona.
  • AZCÁRATE LUXÁN, Matilde; CONTRERAS Y LÓPEZ DE AYALA, Juan de (2002): Las pinturas murales de las iglesias de San Justo y San Clemente de Segovia. Caja de Ahorros y Monte de Piedad, Segovia.
  • BEAZLEY, John David (1963): Attic Red-Figure Vase-Painters (ARV). Clarendon Press, Oxford.
  • BENOIT Agnès (2003): Art et archéologie: les civilisations du Proche-Orient ancien. Réunion des musées nationaux, París.
  • BERNABÉ PAJARES, Alberto (1988): “Introducción, Traducción y Notas”, Himnos Homéricos. La Batracomiomaquia. Gredos, Madrid.
  • BIARNAY, Samuel (1924): Notes d’ethnographie et de linguistique nord-africains. Institut d’ Hautes-Études marocaines, París.
  • BLÁZQUEZ MARTÍNEZ, José María (2015): “La traditio legis de Cristo a Pedro y pablo en un plato de vidrio de Cástulo, Linares (Jaén)”, Espacio, tiempo y forma, nº 28, pp. 137146.
  • BOISSIER, Alfred (1930): “Notes de Archéologie”, Revue d’Assyriologie, nº 27, pp. 1-10.
  • BUCCI, Mileda (1968): “Sarcofago di S. Rinaldo”. En: BOVINI, Giovanni (dir.): Corpus della scultura paleocristiana, bizantina e altomedievale di Ravenna. Istituto di Antichità Ravennati e Bizantine, Roma, pp. 34-35.
  • BUTLER, Alan (1991): Vidas de los santos. Libsa, Madrid.
  • CARPENTER, Thomas H. (1991): Art and Myth in Ancient Greece. Thames & Hudson, Londres.
  • DANTHINE, Helène (1937): Le palmier-dattier et les arbres sacrés dans l’iconographie de l’Asie Occidental ancienne. Librairie Orientaliste Paul Geuthner, París.
  • DELEHAYE, Hippolyte (1933): Les origines du culte des martyrs. Société des Bollendistes, Bruselas.
  • DEONNA, Waldemar (1951): “L’ex-voto de Cypsélos à Delphes”, Revue d’Histoire de Religions, nº 139, pp. 163-207.
  • DÍAZ DE BUSTAMANTE, José Manuel (1980): “Onerata Resurgit: Notas a la tradición simbólica y emblemática de la palmera”, Helmántica, nº 94, pp. 27-88.
  • DUCHET-SUCHAUX, Gaston; PASTOUREAU, Michel (2006): La Bible et les saints. Flammarion, París.
  • FÁBREGA GRAU, Ángel (1953): Pasionario hispánico. Siglos VII-XI. CSIC, Barcelona.
  • FLEISCHER, Wolfgang von (1976): “Untersuchungen zur Palmbaumallegorie im Mittelalter”, Münchner germanistische Beiträge, nº 20, pp. 117-128.
  • FORSYTH, William H. (1939): “A Spanish Medieval Relief: The Miracle of the Palm Tree”, The Metropolitan Museum of Art Bulletin, nº 34-8, pp. 197-200.
  • FRAZER, James Georges (1911): Le Rameau d’Or. Librairie Schleicher Frères, París.
  • GARDINI, Giovanni (2012): “Le sepolture di Rinaldo, Barbaziano e Pietro Peccatore a Ravenna. Il culto e gli arredi funerari alla luce delle ricognizioni e dei documenti d’archivio”. Studi Romagnoli, nº 62, pp. 781-804.
  • GONZÁLEZ HERNANDO, Irene (2010): “Santa Lucía de Siracusa”, Base de Datos Digital de Iconografía Medieval UCM. https://www.ucm.es/bdiconografiamedieval/santalucia-de-siracusa (consultado el 26/03/2016).
  • GONZÁLEZ HERNANDO, Irene (2012): “Santa Catalina”, Revista Digital de Iconografía Medieval, vol. IV, nº 7, pp. 37-47.
  • GRABAR, André (1967): El primer arte cristiano (200-395). Aguilar, Madrid.
  • GRABAR, André (1968): Christian iconography. A study of its origins. Princeton University Press, Princeton.
  • GRABAR, André (2003): Las vías de la creación en el arte cristiano. Alianza Editorial, Madrid.
  • HASSETT, Maurice (1911): “Palm in Christian Symbolism”. En: The Catholic Encyclopedia, vol. 11. Robert Appleton Company, Nueva York. Disponible en línea: http://www.newadvent.org/cathen/11432a.htm (consultado el 26/03/2017).
  • HUBAUX, Jean; LEROY, Maxime (1939): Le Mythe du Phénix dans les littératures grecque et latine. E. Droz, París.
  • LAYARD, Austin Henry (1849): Niniveh and its Remain: with an Account of a Visit to the Chaldean Christians of Kurdistan, the Yezidis, or Devil-Worshippers; and an Inquiry into the Manners and Arts of the Ancient Assyrians. G. P. Putnam, Nueva York.
  • LECUONA, Manuel de (1948): “Esculturas calahorranas en Nueva York”, Berceo, nº 9, pp. 587-591.
  • LEEUWENBERG, Jaap (1956): “De vluchte naar Egypte”, Bulletin van het Rijksmuseum, nº 4-1, pp. 16-21.
  • Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae (LIMC) (1984 y ss). Artemis Verlag, Zurich-Munich.
  • MIRANDA GARCÍA-TEJEDOR, Carlos (2004): “Estudio estilístico e iconográfico del Beato de Girona”. En: MOLEIRO, Manuel (ed.): El Beato de Liébana. Códice de Girona. Moleiro, Barcelona, pp. 19-332.
  • MOLEIRO, Manuel (2004): El Beato de Liébana. Códice de Girona. Moleiro, Barcelona.
  • MURATORI, Santi (1908): “I sarcofagi ravennati di San Rainaldo, di S. Barbaziano e del Beato Pietro Peccatore e le ultime ricognizioni”, Bollettino d’arte del Ministero della pubblica istruzione, nº 2, pp. 324-337.
  • OLIVIER, Guillaume-Antoine (1806): Voyage dans l’empire othoman, l’Egypte et la Perse. H. Agasse, París.
  • PENGLASE, Charles (2007): Greek Myths and Mesopotamia: Parallels and Influence in the Homeric Hymns and Hesiod. Routledge, Nueva York – Londres.
  • PHILIPPAKI, Barbara (1972): Vases du Musée national archéologique d'Athènes. Apollo, Atenas.
  • RÉAU, Louis (1955-1959): Iconographie de l’art chrétien. Presses Universitaires de France, París.
  • ROIG, Juan Fernando (1950): Iconografía de los Santos. Omega, Barcelona.
  • ROURA, Gabriel (2004): Beato de Liébana: códice de Girona. Moleiro, Barcelona.
  • RUIZ BUENO, Daniel (1951): Edición y traducción en Actas de los Mártires: Edición de Biblioteca de autores cristianos. Editorial Católica, Madrid.
  • SALVADOR GONZÁLEZ, José María (2011): “Iconografía de La Dormición de la Virgen en los siglos X-XII. Análisis a partir de sus fuentes legendarias”, Anales de Historia del Arte, nº 21, pp. 9-52.
  • SAN FELIPE ADÁN, María Antonia (2007): “‘El milagro de la palmera’ o Calahorra y Ciudadano Kane”, Kalakorikos, nº 12, pp. 177-196.
  • SANTOS OTERO, Aurelio de (2001): Los Evangelios Apócrifos. Biblioteca de Autores Cristianos, Madrid.
  • SCHEFOLD, Karl (1981): Die Göttersage in der klassischen und hellenistischen Kunst. Hirmer, München.
  • SHEPHERD, Dorothy (1978): “A treasure from a Thirteenth-Century Spanish Tomb”, Bulletin of the Cleveland Museum of Art, nº 65, pp. 111-134.
  • SILVA, Pilar; RUIZ, Leticia (2010): Pintura española del Románico al Renacimiento. Museo Nacional del Prado, Madrid.
  • TALAVERA ESTESO, Francisco J. (2001): Juan de Valencia y sus Scholia in. Andreae Alciati Emblemata. Universidad de Málaga, Málaga.
  • TEN BROECK, Lynn (1942): “Medieval Sculptures”, The Compleat Collector, 3-2, pp. 18-19.
  • TRISTÁN, Frédérick (1996): Les premières images chrétiennes: du symbole à l’icône IIVI. Fayard, París.
  • VALTIERRA LACALLE, Ana (2005): “Que ha de resistir el apremio. Sobre lo simbólico de la palmera en el mundo griego”, Emblemata, nº 11, pp. 29-58.
  • VALTIERRA LACALLE, Ana (2009): “A propósito de un emblema de Alciato: cualidades excepcionales de la palmera en el imaginario griego de la Antigüedad”. En: MAESTRE, José María; PASCUAL, Joaquín; CHARLO, Luis (eds.): Humanismo y pervivencia del mundo clásico: homenaje al profesor Antonio Prieto. Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Madrid, pp. 1555-1566.
  • VORÁGINE, Santiago de la (2016): La Leyenda Dorada. Alianza, Madrid.
  • WIXOM, William D. (2007): “Late Medieval Sculpture in the Metropolitan: 1400 to 1530”, The Metropolitan Museum of Art Bulletin, nº 64-4, pp. 3-48.
  • YARZA LUACES, Joaquín (1998): Beato de Liébana: manuscritos iluminados. Moleiro, Barcelona.
  • ZIBAWI, Mahmoud (1998): “El auge del arte cristiano, siglo IV”. En: CRIPPA, María; Antonieta; RIES, Julien; ZIBAWI, Mahmoud: El arte paleocristiano. Visión y espacio de los orígenes de Bizancio. Lunwerg, Madrid, pp. 69-108.