La personificación del marEvolución y transformaciones iconográficas del mundo clásico al medioevo

  1. María Isabel RODRÍGUEZ LÓPEZ 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid Departamento de Ciencias y Técnicas Historiográficas y de Arqueología
Revista:
Revista digital de iconografía medieval

ISSN: 2254-7312

Any de publicació: 2017

Volum: 9

Número: 17

Pàgines: 125-140

Tipus: Article

Altres publicacions en: Revista digital de iconografía medieval

Resum

In the present work, we propose a journey through the images that served as personifications of the sea-world, from Antiquity to the Middle Ages, stressing out specially its iconographic and semantic transformations. The occidental art preferred a masculine personification, derived from the image of the Titan Oceanus, whereas the Byzantine artists chose, in most cases, to associate this element to Thetis’ fertility, therefore imagining a feminine sea. Taking identical prototypes as a model, the diversity of interpretation between Orient and Occident is a clear evidence of the analogies and differences that existed in the spiritual universe of their respective cultural spheres, that, nevertheless, never stopped feeding each other constantly.

Referències bibliogràfiques

  • DARDENAY, Alexandra (2010): Les mythes fondateurs de Rome: Images et politique dans l’Occident romain. Picard, París.
  • DECRIAUD, Anne Sophie (2016): “Océan et Téthys: Particularité régionale d’un thème à la mode sur les mosaïques romaines du sud-est de la Turquie actuelle, aux XIIe et IIIe siècles”. En: NEIRA JIMÉNEZ, Luz (ed.): Estudios sobre mosicos antiguos y medievales, Actas del XIII Congreso Internacional de la AIEMA. “L’Erma” di Bretschneider, Roma, pp. 77-86.
  • DIOSCORIDES, Pedanius (1999): Der Wiener Dioskurides: Codex medicus graecus 1 der Österreichischen Nationalbibliothek. 2, edición de Otto Mazal. Akademische Druckund Verlagsanstalt, Graz.
  • FRANZÉ, Barbara (2011): La pierre et l’image: étude monographique de l’église de Saint-Chef-en-Dauphiné. Picard, París.
  • GHEDINI, Francesca (2005): “Il mare nella produzione musiva dell’Africa Proconsolare. Il repertorio realistico”, Eidola, nº 2, pp. 121-142.
  • HORACIO (2007): Odas, Canto Secular, Épodos, edición de José Luis Moralejo Álvarez. Gredos, Madrid.
  • KLEINER, Diana E. E. (1978): “The great friezes of the Ara Pacis Augustae. Greek sources roman derivatives and Augustan social policy”, Mélanges de l’Ecole française de Rome. Antiquité, vol. 90, nº 2, pp. 753-785.
  • LA ROCCA, Eugenio; RUESCH, Vivian; ZANARDI, Bruno (1993): Ara Pacis Augustae. L’Erma di Bretschneider, Roma.
  • MURBACH, Ernest (1967): The Painted Romanesque Ceiling of St. Martin in Zillis. Praeger, Nueva York.
  • NEIRA JIMÉNEZ, M. Luz (1993): La representación del thiasos marino en los mosaicos romanos. Nereidas y tritones, tesis doctoral inédita. Universidad Complutense de Madrid.
  • RODRÍGUEZ LÓPEZ, María Isabel (1988): “La Gran Diosa Madre, Señora del Mar Prehelénico”, Revista de Arqueología, nº 81, pp. 38-45.
  • RODRÍGUEZ LÓPEZ, María Isabel (1993): “Pervivencias iconográficas del mundo clásico en los códices prerrománicos: la personificación del mar”, Cuadernos de arte e iconografía, t. VI, nº 11, pp. 218-224.
  • RODRÍGUEZ LÓPEZ, María Isabel (1997): “Análisis iconográfico de un marfil neobizantino del Museo Lázaro Galdiano”, Goya. Revista de Arte, nº 258, pp. 369-373.
  • RODRÍGUEZ LÓPEZ, María Isabel (1998): “El poder del mar: el «Thíasos marino»”, Espacio, tiempo y forma. Serie II. Historia Antigua, nº 11, pp. 159-184.
  • RODRÍGUEZ LÓPEZ, María Isabel (1999): Mar y Mitología en las culturas mediterráneas. Alderabán ediciones, Madrid.
  • RODRÍGUEZ LÓPEZ, María Isabel (2001): Posidón y el Thiasos marino en el arte mediterráneo (desde sus orígenes hasta el siglo XVI). Universidad Complutense de Madrid, Madrid.
  • RODRÍGUEZ LÓPEZ, María Isabel (2008): “Arqueología y creencias del mar en la antigua Grecia”, Zephyrus: Revista de prehistoria y arqueología, nº 61, pp. 177-195.
  • RODRÍGUEZ LÓPEZ, María Isabel (2011): “Iconografía de Océano en el Imperio romano: el modelo metropolitano y sus interpretaciones provinciales”. En: NOGALES BASARTE, Trinidad; RODÀ DE LLANZA Isabel (eds.): Roma y las provincias: modelo y difusión. “L’Erma” di Bretschneider, Roma, pp. 541-549.
  • RUMPF, Andreas (1939): Die Meerwesen auf den antiken Sarkophagreliefs. G. Grote, Berlín.
  • VV. AA. (1994): Lexicon Iconographicum Mythologiae Classicae (LIMC): (1981-1999) Vol. VII: Oidipous Theseus. Artemis & Winkler Verlag, Zürich – München – Düsseldorf.