Espacio, tiempo y acción en el drama religioso de Joan Timoneda

  1. Francisco Sáez Raposo 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

ISSN: 2328-1308

Year of publication: 2017

Volume: 5

Issue: 2

Pages: 487-506

Type: Article

DOI: 10.13035/H.2017.05.02.29 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

Abstract

The work as a playwright of Joan Timoneda was reviled until the 1980s because of the relevance that criticism gave to its alleged lack of originality. It was interesting that when critics tried to correct this judgment was not done from an aesthetic point of view, much less dramaturgic. In this paper I will try to evaluate this facet based on criteria that are much more objective, coherent and contextualized. For this purpose, I will carry out the analysis of purely theatrical parameters such as the space, time and dramatic action with which Timoneda constructed eight religious pieces.

Bibliographic References

  • Arróniz, Othón, La influencia italiana en el nacimiento de la comedia española, Madrid, Gredos, 1969.
  • Asensio, Eugenio, Itinerario del entremés. Desde Lope de Rueda a Quiñones de Benavente, Madrid, Gredos, 1971 [2ª ed. revisada].
  • Diago, Manuel V., «Joan Timoneda: una dramaturgia burguesa», Cuadernos de Filología, 3, 1981, pp. 45-65.
  • Diago, Manuel V., «La práctica escénica populista en Valencia», en Teatros y prácticas escénicas I. El Quinientos valenciano, coord. Manuel V. Diago Moncholí, Valencia, Institució Alfons el Magnànim, 1984, pp. 329-353.
  • Diago, Manuel V., «Reflexiones en torno a los autos en catalán de Joan Timoneda: fuentes, lengua, público», en Comedias y comediantes. Estudios sobre el teatro clásico español, ed. Manuel V. Diago y Teresa Ferrer, Valencia, Universitat de València, 1991, pp. 47-53.
  • Fernández de Moratín, Leandro, Orígenes del Teatro Español, Madrid, Real Academia Española, 1830.
  • Froldi, Rinaldo, Lope de Vega y la formación de la comedia: en torno a la tradición dramática valenciana y al primer teatro de Lope, Salamanca, Anaya, 1968.
  • García Santosjuanes, María del Carmen, «El teatro religioso de Joan Timoneda», en Teatros y prácticas escénicas I. El Quinientos valenciano, coord. Manuel V. Diago Moncholí, Valencia, Institució Alfons el Magnànim, 1984, pp. 137-161.
  • Hermenegildo, Alfredo, El teatro del siglo XVI, Madrid, Júcar, 1994.
  • Juliá Martínez, Eduardo, «Originalidad de Timoneda», Revista Valenciana de Filología, 1-4, 5, 1955-1958, pp. 91-151.
  • Menéndez Pelayo, Marcelino, Orígenes de la novela, Madrid, Cátedra, 2008, 2 vols.
  • Merimée, Henri, Lʼart dramatique a Valencia: depuis les origines jusquʼau commencement du XVIIe siècle, Toulouse, Edouard Privat, 1913.
  • Timoneda, Joan de, Ternario Espiritual (ed. facsímil), ed. Eloy Díaz-Jiménez y Molleda, Valencia, Imprenta Diana, 1944.
  • Timoneda, Joan de, Obras de Juan de Timoneda, ed. Eduardo Juliá Martínez, Madrid, Sociedad de Bibliófilos Españoles, 1947-1948, 3 tomos.
  • Timoneda, Joan de, Lʼesglésia militant. El castell dʼEmaús, ed. J. M. Batllori, Barcelona, Edicions 62, 1967.
  • Wardropper, Bruce W., Introducción al teatro religioso del Siglo de Oro. Evolución del Auto Sacramental antes de Calderón, Salamanca, Anaya, 1967.