El poema confesional

  1. Rocío Oviedo Pérez de Tudela 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid, España
Journal:
Anales de Literatura Española
  1. Auladell Pérez, Miguel Ángel (coord.)
  2. Rovira Soler, José Carlos (coord.)

ISSN: 0212-5889 2695-4257

Year of publication: 2016

Issue Title: Textos esenciales de Rubén Darío. En el centenario de su muerte

Issue: 28

Pages: 153-169

Type: Article

DOI: 10.14198/ALEUA.2016.28.09 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

More publications in: Anales de Literatura Española

Abstract

This «Yo soy aquel» analysis —Cantos de Vida y Esperanza first poem— reflects the change experienced by Rubén Darío, especially in his preference for symbolism in the face of his attention to form in Prosas Profanas. Poemario more clearly Hispanic, with a defence of Arielism that reflects the dedication to José Enrique Rodó. However, the confessional content of the poem reveals the own kingdom of Dario signed by duality and the effort to reconcile “their” opposites. From careful reading we see a process of transformation from “beautiful statue” to “monstrous” faun. Fables like that of Eros and Psiquis serve the poet to express with more precision the play of antithesis that ends with “the caravan passes”, features related to Christian Gnosticism and Rosicrucians.

Bibliographic References

  • Anderson Imbert, Enrique, La originalidad de Rubén Darío. Buenos Aires, Centro Editor de América Latina, 1967.
  • Arellano, Jorge Eduardo, Los raros. Una lectura integral. Managua, Instituto Nicaragüense de Cultura, 1996.
  • Arellano, Jorge Eduardo, «Rubén Darío y los Estados Unidos», Nuevo Diario, Nicaragua, diciembre 2014; <http://www.elnuevodiario.com.ni/suplementos/cultural/347847-rubendario-estados-unidos/> [visitado, 27 junio de 2015].
  • Baudelaire, Charles, “L’oeuvre et la vie d’Eugene Delacroix”, en L’Art Romantique. Oeuvres completes, VI, Arvensa Éditions., 2014.
  • Darío, Rubén, Poesías completas, Madrid, Aguilar, 1952.
  • Darío, Rubén, Cantos de vida y esperanza, ed. Rocío Oviedo, Madrid, Ollero y Ramos, 2005a.
  • Darío, Rubén, Cantos de vida y esperanza, ed. Jorge Eduardo Arellano, Managua, 2005b.
  • Darío, Rubén, Cantos de vida y esperanza, ed.. José Carlos Rovira, Madrid, Alianza, 2005c.
  • Darío, Rubén, “Polilogia Yankee,” La Habana Elegante (1893), Año 9, no.31, 6 de agosto pp. 5–7.
  • Diego, Gerardo, “Ritmo y espíritu en Rubén Darío”, Cuadernos hispanoamericanos (1967), nº 212-213, pp. 247-264.
  • Díez de Revenga, Javier, «Vitalismo y sensibilidad de Rubén Darío. Valoración actual», Anthropos (1997), nº 170-171, enero-abril.
  • García Morales, Alfonso, «Relectura de “Yo soy aquel”, el autorretrato de Darío», en Juan Bargalló (ed.) Identidad y alteridad: aproximación al tema del doble, Sevilla, Alfar, 1994.
  • Gutiérrez Soto, “El bestiario en la poesía de Rubén Dario”, Anales de Literatura Hispanoamericana, nº 26 (1997), pp. 13-27.
  • Heindel, Max, Concepto Rosacruz del cosmos. Buenos Aires, Kier, 2006.
  • Hugo, Victor, Oeuvres completes. Paris, Arvensa Éditions, 2014 [ebook].
  • Jáuregui, Carlos, “Calibán icono del 98. A propósito de un artículo de Rubén Darío”. Revista Iberoamericana, vol. LXIV (1998), nº 184-185, julio-diciembre, pp. 441-449.
  • Jáuregui, Carlos, «Canibalia: canibalismo, calibanismo, antropofagia cultural y consumo» en, Iberoamericana, 2008.
  • Coloma Gonzalez, Fidel,.Biblioteca Nacional de Nicaragua, ANABAD, XLII, nº 3-4 (1992), pp: 301-311.
  • Lledó, Emilio, Pequeños artículos y otras notas, ed. Mauricio Jalón, Valladolid: Consejería de Cultura y Turismo, 1994.
  • Lledó, Emilio, Lenguaje e historia / Barcelona, Ariel, 1978.
  • Marasso, Arturo, Rubén Darío y su creación poética, Buenos Aires, Kapelusz, 1954.
  • Muñoz Carrasco, Olga, «La vida de Rubén Darío cantada por él mismo: poesía como autobiografía», Anales de Literatura Hispanoamericana, nº 29 (2000), pp. 165-177.
  • Ortega y Gasset, José, “La historia como sistema”, Obras Completas, VI, Madrid, Alianza, 1994.
  • Oviedo, Rocío, “Rubén Darío en el eje del 98: España entre la crónica y el viaje”, Compás de Letras, Número Monográfico dedicado a la literatura de viajes. Madrid, n.º 7 (1995), diciembre, pp. 181-194
  • Oviedo, Rocío, “Rubén Darío. Panamericanismo y lenguaje” Les ateliers du sal . Numéro 4 (2014), pp. 131-142.
  • Paz, Octavio, “El caracol y la sirena”, Cuadrivio, México, Joaquín Mortiz, 1964.
  • Pérez, Alberto Julián, La poética de Rubén Darío: crisis post-romántica y modelos literarios modernistas. Madrid, Orígenes, 1992.
  • Pozuelo Yvancos, José María. “¿Enunciación lírica?”, en F. Cabo y G. Gullón (eds.) Teoría del poema: la enunciación lírica, Amsterdam-Atlanta, Rodopi, pp. 41-75.
  • Pozuelo Yvancos, Desafíos de la teoría: literatura y géneros. Madrid, El otro el mismo, 2007.
  • Ramírez, Sergio, «El libertador», en Rubén Darío. Del símbolo a la realidad. Obra selecta. Madrid: Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española, 2016; <http://www.rae.es/sites/default/files/Sergio_Ramirez._El_Libertador.pdf> [consulta: 23 enero 2016].
  • Salinas, Pedro, La poesía de Rubén Darío, Buenos Aires, Losada, 1948.