Antonio Coello, coautor de El monstruo de la Fortuna

  1. Coenen, Erik
Revista:
Revista de literatura

ISSN: 0034-849X

Ano de publicación: 2017

Tomo: 79

Número: 158

Páxinas: 417-433

Tipo: Artigo

DOI: 10.3989/REVLITERATURA.2017.02.015 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista de literatura

Resumo

The second act of the play El monstruo de la Fortuna is usually attributed to Juan Pérez de Montalbán, but for weighty motives it should be attributed to Antonio Coello, the most important one being the textual coincidence with another passage by the same poet: the opening lines of Yerros de Naturaleza y aciertos de la Fortuna. There is no stylistic reason for doubting his authorship. In fact, the dramatic structure of the third act of the comedia, by Francisco de Rojas Zorrilla, parallels in many aspects the third act of Coello’s most successful play, El Conde de Sex, which suggests he designed the plot. Finally, the traditional reason for attributing the second act to Montalbán made it necessary to date the play before 1633; now it seems more reasonable to accept the documented date of 1636.

Referencias bibliográficas

  • Alviti, Roberta (2006). I manoscritti autografi delle commedie del «Siglo de Oro» scritte in collaborazione. Catalogo e studio. Firenze: Alinea. Alinea'Oro-Bibliografica, 48.
  • Bacon, George William (1912). «The Life and Dramatic Works of Juan Pérez de Montalbán (1602-1638)», Revue Hispanique. XXVI, pp. 1-474.
  • Barrera, Cayetano Alberto de la (1860). Catálogo bibliográfico y biográfico del teatro antiguo espa-ol, desde sus orígenes hasta mediados del siglo XVIII. Madrid: Rivadeneira.
  • Calderón de la Barca, Pedro (1985). La vida es sueño. Ciriaco Morón (ed.). Madrid: Cátedra.
  • Calderón de la Barca, Pedro (2010). Comedias IV. Cuarta parte de Comedias. Sebastian Neumeister (ed.). Madrid: Biblioteca Castro.
  • Calderón de la Barca, Pedro, Juan Pérez de Montalbán y Francisco de Rojas Zorrilla (atr.) (2006). El monstruo de la Fortuna. Germana Volpe (ed.). Nápoles: L'Orientale.
  • Cejador y Frauca, Julio (1916). Historia de la lengua y literatura castellana, IV. Madrid: Tip. de la Rev. De Arch., Bibl. y Museos.
  • Coello, Antonio (1650). «Lo dicho hecho», en Parte Quarenta y dos de Comedias de diferentes autores. Zaragoza: Juan de Ybar.
  • Coello, Antonio (1945). «El Pastor Fido (segunda jornada)», en Comedias de Don Pedro Calderón de la Barca, IV. Juan Eugenio Hartzenbusch (ed.). Madrid: Atlas.
  • Coello, Antonio (1973). El Conde de Sex. Donald E. Schmiedel (ed.). Madrid: Playor. PMid:4130175
  • Coenen, Erik (2009). «En los entresijos de una lista de comedias de Calderón», Revista de Filología Espa-ola. LXXXIX, pp. 29-56. https://doi.org/10.3989/rfe.2009.v89.i1.63
  • Coenen, Erik (2015). «Problemas del manuscrito de Yerros de Naturaleza y aciertos de la Fortuna», Hipogrifo. III/1, pp. 111-128. https://doi.org/10.13035/H.2015.03.01.08
  • Cotarelo y Mori, Emilio (1919). Don Antonio Coello y Ochoa. Madrid: Tip. de la Rev. de Arch., Bibl. y Museos.
  • Cotarelo y Mori, Emilio (2001). Ensayo sobre la vida y obras de don Pedro Calderón de la Barca, Ignacio Arellano y Juan Manuel Escudero (ed. facsímil). Pamplona / Madrid / Frankfurt am Main: Universidad de Navarra / Vervuert / Iberoamericana. 1.ª ed. de 1924.
  • Dixon, Víctor (2010). «Un discípulo de Lope de Vega», en Teatro de palabras. VII, pp. 263- 278. PMid:20038207 PMCid:PMC3781957
  • García González, Almudena (2012). «Sobre la escritura en colaboración y la transmisión del texto de El catalán Serrallonga», Criticón. CXVI, pp. 143-162.
  • García Valdés, Carmen Celsa (ed.) (2012). Ramillete de sainetes, Madrid: Fundamentos. 1.ª ed. de 1672.
  • González Ca-al, Rafael (2002). «Calderón y sus colaboradores», en Ignacio Arellano (ed.), Calderón 2000. Homenaje a Kurt Reichenberger en su 80 cumplea-os. Actas del Congreso Internacional IV Centenario del nacimiento de Calderón. Kassel: Reichenberger, pp. 541-554.
  • Hartzenbusch, Juan Eugenio (1850). «Cuadro cronológico de las Comedias de Don Pedro Calderón de la Barca», en Comedias de Don Pedro Calderón de la Barca, IV. Madrid: Rivadeneyra, pp. 661-682.
  • MacCurdy, Raymond R. (1968). Francisco de Rojas Zorrilla. New York: Twayne.
  • MacKenzie, Ann L. (1993). La escuela de Calderón. Estudio e investigación. Liverpool: Liverpool University Press. https://doi.org/10.5949/UPO9781846317385
  • Medel del Castillo, Francisco (1735). Índice general alfabético de todos los títulos de comedias que se han escrito por varios autores, antiguos y modernos, y de los autos sacramentales y alegóricos, así de don Pedro Calderón de la Barca como de otros autores clásicos. Madrid: Alfonso de Mora.
  • Northup, George T. (1910). «Los Yerros de Naturaleza y aciertos de la Fortuna by Don Antonio Coello and Don Pedro Calderón de la Barca», Romanic Review. I, pp. 411-425.
  • Parte Quarenta y dos de Comedias de diferentes autores (1650). Zaragoza: Juan de Ybar.
  • Parte veynte y ocho de comedias de varios autores (1634). Huesca: Pedro Blusón.
  • Profeti, Maria Grazia (1970). Montalbán: un commediografo dell'età di Lope. Pisa: Università.
  • Profeti, Maria Grazia (1976). Per una bibliografía di J. Pérez de Montalbán. Verona: Università.
  • Rogers, Daniel (1988). «Dos notas sobre Yerros de Naturaleza y aciertos de la Fortuna», en José María Ruano de la Haza (ed.), El mundo del teatro espa-ol en su Siglo de Oro. Ensayos dedicados a John E. Varey. Dovehouse: Ottawa, pp. 361-372.
  • Shergold, Nigel D. y John E. Varey (1961). «Some Early Calderón Dates», en Bulletin of Hispanic Studies. XXXVIII, pp. 274-286. https://doi.org/10.3828/bhs.38.4.274
  • Sirera, José Luis (1982). El teatro en el siglo XVII: ciclo de Calderón. Madrid: Playor. PMid:6179248
  • Spencer, Foresr E. y Rudolph Schevill (1937). The Dramatic Works of Luis Vélez de Guevara. Berkeley: University of California Press.
  • Vega García-Luengos, Germán (2008). «Consideraciones sobre la configuración del legado de Calderón», Criticón, CIII/CIV, pp. 249-271.
  • Vega García-Luengos, Germán (2013). «El Calderón que olvidó o repudió Calderón», en Alain Bègue y Emma Herrán Alonso (ed.), Pictavia Aurea. Actas del IX Congreso de la Asociación Internacional «Siglo de Oro» (Poitiers, 11-15 de julio de 2011). Toulouse: Presses Universitaires du Mirail, pp. 111-142. Criticón XIX.
  • Volpe, Germana (2006). «Introduzione», en Pedro Calderón de la Barca, Juan Pérez de Montalbán y Francisco de Rojas Zorrilla (atr.), El monstruo de la Fortuna. Germana Volpe (ed.). Nápoles: L'Orientale, pp. 11-118.