Diseño de un modelo de evaluación y desarrollo docente en una universidad privada

  1. de Dios Alija, Teresa 1
  2. García Ramos, José Manuel 2
  3. Muñoz Pérez, Soraya 1
  1. 1 Universidad Francisco de Vitoria
    info

    Universidad Francisco de Vitoria

    Pozuelo de Alarcón, España

    ROR https://ror.org/03ha64j07

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Zeitschrift:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Datum der Publikation: 2017

Ausgabe: 28

Nummer: 1

Seiten: 61-80

Art: Artikel

DOI: 10.5209/REV_RCED.2017.V28.N1.48718 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Revista complutense de educación

Zusammenfassung

The university that wants to respond to the principle of academic excellence must thoroughly know the development and impact of teaching, research and management activity of the teachers who perform their work in the academic institution. This requires the establishing of a rigorous process that provides valid and sufficient information about the processes that contribute to achieve the university’s strategic objectives, the means that propitiate the continuous improvement of the teaching-learning protocols, the way in which leaders get involve in the organization, the commitment of teachers, the methods for identifying training and development needs, and the ways the expected and perceived quality are encouraged for each stakeholder (acknowledgement). In this way appropriate and timely decisions can be made to improve the critical aspects detected and to enhance those whose assessment has been positive. To validate a proposal of this kind, the Francisco de Vitoria University has implemented a system for the development and evaluation of teaching performance that aims to overcome some of the limitations of the DOCENTIA Program, adapting the development of teachers' professional competences to the organizational expectations expressed in the university's strategic lines. In order to do this, it defines the relevant personal and professional competences, actions and behaviors needed to fulfill the mission of the university, integrating missions and objectives in a system of professional and personal improvement accompanied by the academic director, rewarding excellence in strategic and organizational terms, and allowing delegation, autonomy and direction systems of teachers to adjust, redefine and adapt to university governance system.

Bibliographische Referenzen

  • Álvarez Rojo, V; García García, M.; Asensio Muñoz, I.I; Clares López, J. y col. (2009) Evaluación del diseño de las 'Guías FORCOM de autoevaluación de competencias docentes' para el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES), Revista de docencia universitaria, Santiago de Compostela, 7 (4): 12.
  • García Ramos, J.M. (2002) La calidad de las instituciones educativas y algunas de sus dimensiones básicas, Revista de educación, 329: 105-126
  • García Ramos, J.M. (1997) Valoración de la competencia docente del profesor universitario: una aproximación empírica, Revista complutense de educación, 8, 2, pp. 81-108
  • García Ramos, J.M. (1999) Análisis multirrasgo-multimétodo en la validación de instrumentos para la evaluación de la calidad docente en Instituciones Universitarias, Revista Española de Pedagogía, 57, 214, pp. 417-443
  • Byars, LL. Y Rue, B. (1997) Gestión de Recursos Humanos, McGraw-Hill.
  • Cardona, P. Y Rey. C, (2006) Dirección por misiones, primeras experiencias de éxito, Economistas, 24(109): 101-107.
  • Dolan, S.L., Valle Cabrera, R., Jackson, S. E, Schuler, R.S. (2003). La gestión de los recursos humanos.McGraw-Hill, Madrid, 2º ed.
  • Elizalde LORA, L., & Reyes Chávez, R. (2008). Elementos clave para la evaluación del desempeño de los docentes. Revista electrónica de investigación educativa, 10(SPE).
  • Gairín Sallan, J. (2011). La formación de profesores basada en competencias, Bordón 63 (1): 93-108.
  • García Sanz, M.P.; Morillas Pedreño, L. R. (2011). La planificación de evaluación de competencias en Educación Superior, Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, Zaragoza, 36 (141) 1: 113-124.
  • Gil Flores, J. (1993). La metodología de investigación mediante grupos de discusión, Enseñanza &Teaching, Nº 10-11, 199-214.
  • Gómez-Mejía, L. R., Balkin D. B. y Cardy, R. L. (2001).Dirección y gestión de Recursos Humanos, Pearson Educación, Madrid.
  • Mas Torelló, O. (2012). Las competencias del docente universitario: la percepción del alumno, de los expertos y del propio protagonista, Revista de docencia universitaria, Santiago de Compostela, 10 (2): 299-318
  • McGregor, D. (1960). The human side of enterprise, New York, Mc Graw-Hill
  • Murillo, F. J., González, A., & Rizo, M. (2007). Evaluación del desempeño y carrera profesional docente. Una panorámica de América y Europa. Santiago de Chile: UNESCO.
  • Pimentel Paredes, F. (1996). Evaluación del desempeño docente: propuesta complementaria al sistema de evaluación de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), Universidad de Salamanca.
  • Rueda Beltrán, M. (2008). La evaluación del desempeño docente en la universidad. Revista electrónica de investigación educativa, 10(SPE), 1-15.
  • Rumbo Arcas, B. (1998). Características de la enseñanza universitaria desde las actuaciones profesionales del docente universitario, Innovación educativa. Santiago de Compostela, 8:109-121.
  • Zabalza, M. A. (2003).Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Narcea Madrid.
  • España. Art. 20.1 ley 7/2007 del Estatuto Básico del Empleado Público. BOE núm. 13, de 15 de enero de 2015, páginas 3056 a 3058 (3 págs.).