La educación integrada de las artes. Un modelo de enseñanza-aprendizaje para la formación del profesorado de Educación Infantil y Educación Primaria

  1. Silvia Carrascal Domínguez
Journal:
Observar

ISSN: 1988-5105

Year of publication: 2016

Volume: 10

Issue: 1

Pages: 64-83

Type: Article

More publications in: Observar

Abstract

This article describes the influence of education integrated in arts as a teaching-learning model for teachers training in Pre-School and Primary Education. Once we have assumed this great influence, we have to elaborate different collaborative methodological proposals based on the development of creativity and talent through plastic visual arts. The application of the visual thinking method and the results obtained in the Visual Arts in Education (VA:E) project reveal the great influence of arts in cognitive development and learning through visual literacy.

Bibliographic References

  • Alfonso, V., Cantero, M.J. y Melero, R. (2009). Creatividad, autoestima y adaptación social en educación primaria. RecreArte, 11, 1–14. Recuperado de http://www.revistarecrearte.net/IMG/pdf/R11__2.K_Creatividad_autoestima_y_adaptacion social_en_alumnos_de_educacion_primaria_.pdf
  • Amabile, T. (1996). Creativity in context. Colorado: Westview Press.
  • Ary, D., Jacobs, L. C. y Razaviech, A. (1982). Introducción a la investigación pedagógica. México D. F.: Interamericana.
  • Bain, K. (2007). Lo que hacen los mejores profesores universitarios. Valencia: PUV.
  • Baka, J. (2012). Agencia publicitaria Cohn and Wolfe. Recuperado de http://www.finanzas.com/xlsemanal/magazine/20121209/explota-creatividad-4243.html
  • Berrocal, M., Caja, J. y González, J. M. (2010). Educar la mirada, la mano y el pensamiento. En J. Caja (Coord.), La educación visual y plástica hoy. Educar la mirada, la mano y el pensamiento (pp. 9–79). Barcelona: Graó.
  • Bryson, N., Holly, M. A., & Moxey, K. (Eds.). (2013). Visual culture: Images and interpretations. Middletown: Wesleyan University Press.
  • Cárdenas, R. E. (2003). Las artes visuales en el desarrollo de la creatividad de los estudiantes de educación media. Concepción, Chile: Universidad de Concepción.
  • Cárdenas, R. E. y Troncoso-Ávila, A. (2014). Importancia de las artes visuales en la educación: Un desafío para la formación docente. Revista Electrónica Educare, 18(3), 191–202.
  • Carrascal, S.; Bueno, A.; Caballero, P. A.; López Cobeñas, E.; Camuñas, N.; HernándezSampelayo, M. (marzo, 2013a). Visual Arts in education: a learning experience for the cognitive and affective development of the students, INTED, Valencia, 4 al 6 de Marzo.
  • Carrascal, S.; López Cobeñas, E.; Bueno, A.; Caballero, P. A.; Camuñas, N.; HernándezSampelayo, M. (2013b). Visual Arts in education: educational intervention project based learning through contemporary Visual Arts. Valencia: INTED.
  • Csikszentmihalyi, M. (1988). Society, culture and person: A systems view of creativity. En R. J. Stemberg (Ed.), The nature of creativity (pp.325–339). New York: Cambridge University Press.
  • De Zubiria, J. (2006). Los modelos pedagógicos: hacia una pedagogía dialogante. Bogotá, Colombia: Géminis.
  • Eisner, E. W. (2004). El arte y la creación de la mente. El papel de las artes visuales en la transformación de la conciencia. Barcelona: Paidos Ibérica.
  • Fattal, L. F. (2016). Visual Culture in the Elementary-School Classroom: Moving from Box-Store Commodities to Out-of-the–Box Thinking. The New Educator, 0, 1–19.
  • Ferrán, A. (2000) La Educación intercultural en España y en Suiza. Revista española de educación comparada, 6, 285–316.
  • Franco, M., y Unrath, K. (2014). Carpe diem: Seizing the common core with visual thinking strategies in the visual arts classroom. Art Education, 67(1), 28–32.
  • Gardner, H. (2010). Mentes Creativas. Barcelona: Paidos Ibérica.
  • Getzels, J. W. y Csikszentmihalyi, M. (1976). The creative vision: a longitudinal study of problem finding in art. Nueva York: John Willey.
  • Gruber, H. E. y Davis, S. N. (1988). Inching our way up Mount Olympus: The evolving-systems approach to creative thinking. En R. J. Sternberg (Ed.), The nature of creativity: Contemporary Psychological Perspectives (pp. 93–115). New York: Cambridge University Press.
  • Hetland, L. (2013). Studio thinking 2: The real benefits of visual arts education. New York: Teachers College Press of Columbia University.
  • Huguet, T, R. (2010). El futuro según nos cuentan los niños. Recuperado de http://www.scoop.it/t/e-learning-and-mooc/p/3996459687/tedxmadrid-ricard-huguet-elfuturo-segunnos-cuentan-los-ninos
  • Jenkins, H. (2006a). Fans, Bloggers, and Gamers: Exploring Participatory Culture. New York: New York University Press
  • Jenkins, H. (2006b). Convergence culture. Where old and new media collide. NewYork University Press: New York.
  • Kant, I. (1983). Pedagogía (trad. L. Luzuriaga y J. L. Pascual, ed. M. Fernández Enguita). Madrid: Akal.
  • Marina, J. A. (2010). La educación del talento. Barcelona: Planeta.
  • Punset, E. (2012). Excusas para no pensar. Cómo nos enfrentamos a las incertidumbres de nuestra vida. Barcelona: Destino.
  • Roam, D. (2012). Bla, bla, bla: Qué hacer cuando las palabras no funcionan. Barcelona: Grupo Planeta (GBS).
  • Roam, D. (2016a). Draw to Win: A Crash Course on How to Lead, Sell, and Innovate With Your Visual Mind. New York: Penguin.
  • Roam, D. (2016b). Show and Tell: How Everybody Can Make Extraordinary Presentations Paper. New York: Porfolio/Penguin.
  • Robinson, S. K. (2012). Busca tu elemento. Aprende a ser creativo individual y colectivamente. Barcelona: Empresa Activa.
  • Robinson, S. K. y Arónica, L. (2009). El Elemento. Descubrir tu pasión lo cambia todo. Barcelona: Grijalbo.
  • Romo, M., Alfonso, V. y Sánchez, M. J. (2008). Manual del Test de Creatividad Infantil. Madrid: Tea Ediciones.
  • Rousseau, J. J. (1985). Emilio (trad. L. Aguirre Prado). Madrid: EDAF.
  • Sabán, C. (2009) La educación permanente y la enseñanza por competencias en la UNESCO en la unión europea. Granada: Grupo Editorial Universitario.
  • Schank, R. C. (1988). The creative attitude: Learning to ask and answer the right questions. New York: Macmillan.
  • Shah, J. J., Woodward, J., y Smith, S. M. (2013). Applied tests of design skills–part II: visual thinking. Journal of Mechanical Design, 135(7), 021005–021010.
  • Stemberg, R. J. (1985). Beyond IQ: A triarchic theory of human intelligence. New York: Cambridge University Press.
  • Sternberg, R. J. y Lubart, T. I. (1995). Ten tips toward creativity in the workplace. En C. M. Ford y D. A. Goia (Eds.), Creative action in organizations: Ivory tower visions and real world voices (pp. 173–180). Newbury Park, CA: Sage Publications.
  • Stemberg, R. J. y O´ Hara, L. (1999). Creativity and intelligence. En R. J. Stemberg (Ed.), Handbook of creativity (pp. 251–272). New York: Cambridge University Press.
  • UNESCO (2000). 10 aspectos de la Educación para todos. Recuperado de www.unesco.org/es/efa
  • Valero, J. A. y Romay, J. (2009) Diversidad Cultural y Educación Intercultural: Instrumentos para el desarrollo y la cooperación social. Valladolid: AECID.
  • Yenawine, P. (2013). Visual thinking strategies: Using art to deepen learning across school disciplines. Cambridge, Massachussets: Harvard Education Pres.