PresentaciónTeoría y práctica del modelo Reading to Learn (Leer para aprender) en contextos educativos transnacionales

  1. García Parejo, Isabel
  2. Whittaker, Rachel
Revista:
Lenguaje y textos

ISSN: 1133-4770 2530-0075

Any de publicació: 2017

Número: 46

Pàgines: 1-6

Tipus: Article

DOI: 10.4995/LYT.2017.8710 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Lenguaje y textos

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Resum

This special issue is focussed on presenting the characteristics of genre pedagogy, particularised in the Reading to Learn (R2L) approach, which has been put forth in current work by Rose and Martin (2012). This approach takes reading as the fundamental basis of different forms of learning, including learning writing in the genres of different disciplines. The articles that are brought together herein present the origins and development of the approach in the schools of Sydney, Australia, and the ways in which, in both theory and practice, the R2L proposal has spread to Europe and South America.

Referències bibliogràfiques

  • BERNSTEIN, B. (1990). The structuring of pedagogic discourse. Versión en español (2001). La estructura del discurso pedagógico. Madrid: Morata.
  • BERNSTEIN, B. (1996) Pedagogy, symbolic control and identity: Theory, research, critique. Versión en español (1998). Pedagogía, control simbólico e identidad. Madrid: Morata.
  • ENCINAS-MARTÍN, M. (2014). ¿Formados para la vida? Evaluación de competencias para adultos. Conferencia presentada en la Semana de la Educación- Fundación Santillana. Madrid, 4 de Febrero, 2014. http://www.mecd.gob.es/dctm/inee/internacional/piaac/presentacionesjornada/piaac-jornadamartaencinasocde.pdf?documentId=0901e72b818988be.
  • HALLIDAY, M.A.K. (1975). Learning how to mean: Explorations in the development of language. London: Edward Arnold https://doi.org/10.1016/B978-0-12-443701-2.50025-1
  • HALLIDAY, M.A.K. (2004). An introduction to functional grammar. 2nd edn. London: Arnold.
  • MARTIN, J., CHRISTIE, F., y ROTHERY, J. (1987). Social processes in Education: A reply to Sawyer and Watson (and others). In Reid, I. (ed.) The place of genre in learning: Current debates. pp. 55-58. Geelong, Australia: Deakin University Press.
  • MEC, MINISTERIO DE EDUCACIÓN (2010). Objetivos de la Educación para la década 2010-2020. http://www.educacion.gob.es/dctm/ministerio/horizontales/prensa/documentos/2010/plan-deaccion-2010-2011vdefinitivafinal.pdf?documentId=0901e72b801b3cad
  • MECD, MINISTERIO DE EDUCACIÓN CULTURA Y DEPORTE (2015). Objetivos educativos europeos y españoles: Estrategia educación y formación 2020. Informe español 2014. Actualización de gráficos y tablas.https://www.mecd.gob.es/dctm/inee/internacional/et2020informe-espanol-2014.pdf?documentId=0901e72b81c42cf3
  • PAINTER, C. y MARTIN, J.R. (eds) (1986). Writing to Mean: Teaching Genres across the Curriculum. Applied Linguistics Association of Australia(Occasional Papers 9).
  • ROSE, D. (2005). Democratising the classroom: a literacy pedagogy for the new generation. Journal of Education, 37, 127-164. Disponible en www.ukzn.ac.za/joe/joe_issues.htm
  • ROSE, D. (2014). Reading to learn: Accelerating learning and closing the gap. Sydney: Reading to Learn. [online] Available from: http://www.readingtolearn.com.au
  • ROSE, D. y ACEVEDO, C. (2006). Closing the gap and accelerating learning in the Middle Years of Schooling.Australian Journal of Language and Literacy, 14.2, 32-45. http://www.alea.edu.au/llmy0606.htm
  • ROSE, D. y J.R. MARTIN (2012). Learning to Write. Reading to Learn. Genre, Knowledge and Pedagogy in the Sydney School. London: Equinox.
  • PIRLS-TIMSS (2011). Estudio Internacional de progreso en comprensión lectora. Estudio Internacional de progreso en comprensión lectora, matemáticas y ciencias. IEA. Volumen II: Informe español, análisis secundario. http://www.mecd.gob.es/dctm/inee/internacional/pirlstimss2011vol2.pdf?documentId=0901e72b8146f0cb