More than horse paintings in Ekain Cave (Deba, Gipuzkoa)Palaeolithic digital engravings in Western Europe
- Blanca Ochoa 1
- Irene Vigiola-Toña 2
- Marcos García-Diez 2
- Daniel Garrido-Pimentel 3
- 1 Durham University, United Kingdom
- 2 Universidad del País Vasco, España
- 3 Gobierno de Cantabria, España
ISSN: 0082-5638
Año de publicación: 2018
Volumen: 75
Número: 1
Páginas: 146-154
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Trabajos de Prehistoria
Resumen
Technological advances are enabling the discovery of new caves with rock art and of new graphic units in already known and studied caves. In this framework, a discovery was made in an unexplored gallery in Ekain (Deba, Gipuzkoa), a small passage named La Fontana. Figurative representations (horses) and non-figurative marks (simple strokes) were traced on both walls using digital engraving on decalcified clay. This discovery prompted the re-study of depictions executed with the same technique in the final part of Azkenzaldei gallery, where a new ensemble of representations, mostly non-figurative, was also found. Since it is impossible to date these representations directly, we apply a stylistic analysis to establish their chronology. The comparison with other depictions in the same cave might point towards their execution during advanced phases of the Magdalenian.
Información de financiación
* This study was financed by the Prehistory Research Group at the Universidad del País Vasco/ Euskal Herriko Unibertsitatea UPV/EHU (IT-622-13) funded by the Basque Government. Some of the co-authors of the study (IVT and BO) have received scholarships from the Basque Government: IVT a Programa Predoctoral grant and BO a Postdoctoral fellowship. a Dept. of Archaeology. Durham University. South Road. Durham, DH1 3LE. United Kingdom. E-mail: blanca.ochoa@ehu.eus https://orcid.org/0000-0002-8180-0135 b Dept. of Geography, Prehistory and Archaeology. University of the Basque Country (UPV-EHU). C/ Tomás y Valiente s/n. 01006 Vitoria. Spain. https://orcid.org/0000-0002-2952-660X c Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, Universidad Isabel I. C/ Fernán González 76. 09003 Burgos. Spain. https://orcid.org/0000-0001-7923-5280 d Cuevas Prehistóricas de Cantabria. Sociedad Regional de Educación, Cultura y Deporte. Gobierno de Cantabria. Carretera de las Cuevas. 39670 Puente Viesgo. Cantabria. Spain. https://orcid.org/0000-0002-4931-3548 Recibido 19-V-2017; aceptado 7-X-2017.Financiadores
- Eusko Jaurlaritza Spain
-
Euskal Herriko Unibertsitatea
Spain
- IT-622-13
Referencias bibliográficas
- ACDPS-Asociación Cántabra para la Defensa del Patrimonio Subterráneo 2010: Las cuevas con arte paleolítico en Cantabria. ACDPS. Santander.
- Alcalde del Río, H.; Breuil H. and Sierra, L. 1911: Les cavernes de la région Cantabrique. Imp. Chêne. Mónaco.
- Altuna, J. 1997: Ekain y Altxerri: dos santuarios paleolíticos en el País Vasco. Haranburu. San Sebastián.
- Altuna, J. and Apellániz J. M. 1978: "Las figuras rupestres paleolíticas de la cueva de Ekain (Deva, Gipuzcoa)". Munibe Antropologia-Arkeologia 30: 1-3.
- Altuna, J. and Mariezkurrena, K. 2008: "Nuevos hallazgos en la cueva de Ekain (Guipuzkoa, País Vasco)". Zephyrus 61: 17-32.
- Barandiarán, I. 1974: "Representaciones de caballos en la cueva de Ekain". Estudios de Arqueología Alavesa 6: 47-56.
- Barandiarán, J. M. and Altuna, J. 1969: "La cueva de Ekain y sus figuras rupestres". Munibe 21: 329-386.
- Barrière, C. 1976: L'art pariétal de La Grotte de Gargas. British Archaeological Reports, International Series 14, Mémoire de l'Institut d'art préhistorique 3. BAR Publishing, Université de Toulouse-Le Mirail. Oxford-Toulouse.
- Barrière, C. 1982: L'art pariétal de Rouffignac: La grotte aux cents mammouths. Picard. Paris.
- Barrière, C. 1990: L'art pariétal du Ker de Massat. Presses Universitaires du Mirail. Toulouse.
- Bednarik, R. G. 1986: "Parietal finger markings in Europe and Australia". Rock Art Research 3 (1): 30-61.
- Bougard, E. J. 2010: The use of clay in the Upper Paleolithic of Europe. Symbolic Applications of a material. British Archaeological Reports, International Series 2069. Archaeopress. Oxford.
- Breuil, H. 1952: Quatre cents siècles d'art parietal. Centre d'Études de la documentation préhistorique. Montignac.
- Cantalejo, P. 2006: La cueva de Ardales: arte prehistórico y ocupación en el paleolítico superior. Estudios 1985-2005. Diputación de Málaga. Málaga.
- Cartailhac, E. and Breuil, H. 1906: La caverne de Altamira à Santillane près de Santander. Imprimerie de Monaco. Monaco.
- Clottes, J. (ed.) 2010: La Grotte Chauvet. L'art des origines. Seuil. Paris. PMid:19943078
- García-Diez, M. and Ochoa, B. 2013: "Arte prehistórico". In M. García Diez and L. Zapata (eds.): Métodos y técnicas de análisis y estudio en arqueología prehistórica. De lo técnico a la reconstrucción de los grupos humanos. Universidad del País Vasco. Bilbao: 611-634.
- García-Diez, M.; Ochoa, B. and Rodríguez-Asensio, J. A. (eds.) 2015: Arte rupestre paleolítico en la cueva de La Covaciella. Principado de Asturias, Servicio de Publicaciones. Oviedo.
- García-Diez, M.; Ochoa, B.; Vigiola-To-a, I.; Garrido, D. and Rodríguez-Asensio, J. A. 2016: "Temps et réseaux de l´art paléolithique: la grotte de La Covaciella (Asturies, Espagne)". L'Anthropologie 120 (5): 588-609. https://doi.org/10.1016/j.anthro.2015.11.001
- González-Echegaray, J. 1974: "Pinturas y grabados de la cueva de Las Chimeneas (Puente Viesgo, Santander)". Monografías de Arte Rupestre 2, Instituto de Prehistoria y Arqueología y Wenner-Gren Foundation. Barcelona.
- GRAPP-Groupe de Réflexion sur l'Art Pariétal Paléolithique 1993: L'art parietal paléolithique. Techniques et méthodes d´étude. Ministère de L'Enseignement Supérieur et de la Recherche. Paris.
- Laplace, G.; Boucher, P.; Lauga, M. and Valicourt, E. 1984: "Grotte Etxeberri (Camou-Cihigue, Aquitaine, Pyrénées Atlantiques)." In A. Leroi-Gourhan (ed.): L'art des cavernes. Atlas des grottes orneés paléolithiques françaises. Imp. Nationale. Paris: 268-271.
- Laplace, G. and Larribau. J. D. 1984: "Grotte Oxocelhaya-Hariztoya (Saint-Martin d'Arberoue, Pyrénées Atlantiques)." In A. Leroi-Gourhan (ed.): L'art des cavernes. Atlas des grottes orneés paléolithiques françaises. Imp. Nationale. Paris: 283-286.
- Larribau, J. D. and Prudhomme, S. 1984: "Grotte d'Erberua (Isturitz, Aquitaine, Pyrénées Atlantiques)". In A. Leroi-Gourhan (ed.): L'art des cavernes. Atlas des grottes orneés paléolithiques françaises. Imp. Nationale. Paris: 275-279.
- Leroi-Gourhan, A. (ed.) 1984: L'art des cavernes. Atlas des grottes ornées paléolithiques françaises. Imp. Nationale. Paris.
- Lorblanchet, M. 2010: Art pariétal. Grottes ornées du Quercy. Le Rouergue.
- Rodez. Ochoa, B. 2017: Espacio gráfico, visibilidad y tránsito cavernario: el uso de las cavidades con arte paleolítico en la Región Cantábrica.
- Ripoll, E. 1957: "Nota acerca de los grabados digitales de la cueva Clotilde de Santa Isabel (Santander)". In IV Congreso Nacional de Arqueología (Burgos 1955): 53-56. Zaragoza.
- Sharpe, K. and Van Gelder, L. 2006: "The study of finger flutings". Cambridge Archaeological Journal 16 (3): 281-295. https://doi.org/10.1017/S0959774306000175