vueltas con el ámbito objetivo y subjetivo de aplicación de la ley de contratos del sector público. Algunas reflexiones

  1. Rafael Caballero Sánchez
Aldizkaria:
Derecho de las relaciones laborales

ISSN: 2387-1113

Argitalpen urtea: 2018

Zenbakien izenburua: Ley 9/2017, de 8 de noviembre, de Contratos del Sector Público

Zenbakia: 8

Orrialdeak: 830-854

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Derecho de las relaciones laborales

Laburpena

The article analyzes the subjective and objective scope of application of the new Public Procurement Act of 2017, characterized by an excessive complexity in distinguishing three levels of subjects linked to that regulation and several pieces of regulation of different intensity, which are combined with the previous ones. On the one hand, the model conserves the previous legislation system, so it raises some of the already existing difficulties and, on the other hand, it gives a new twist in the expansive conception of entities submitted to this guarantee regulation of transparency and publicity of contractual activities when they are financed with public funds. With regard to the former, the peculiar transposition of the European Directives, built on the concepts of ‘contracting authority’ and ‘body governed by public law’, stands out. The Spanish legislator uses the first to refer to the second, that is, to public and private organizations linked to a public administration, and at the same time uses the three defining features of the linkage of these entities with their parent administration (majority financing, control of management or appointment of the majority of the management body) as residual clause of identification of entities included in each level of regulation. This produces confusion, distorts the notion of public administration and allows entities of the same nature to be incardinated at a different subjective level from the one that theoretically corresponds to them according to the legal list. Regarding the second, the law aims to be applied beyond the public sector, to entities of a private nature (political parties, trade unions, business organizations) on which public duties of transparency fall. But the extension is more apparent than real, since it has limited effects and is conditioned, again incurring in a vicious circle, to the fulfillment of the proper notes of the contracting authority.

Erreferentzia bibliografikoak

  • DÍEZ SASTRE, Silvia “El ámbito subjetivo de la LCSP. La contratación de los poderes adjudicadores no Administración Pública”, en Tratado de contratos del sector público, E. Gamero Casado e I. Gallego Córcoles, Tomo I, Tirant lo Blanch, Valencia, 2018, p. 520 y 521
  • ESTEVE PARDO, José. “La extensión del Derecho público. Una reacción necesaria”, en Revista de Administración Pública nº 189 (2012), pp. 10 y ss.
  • FERNÁNDEZ ACEVEDO, Rafael. “Contratos y negocios excluidos”, en Estudio sistemático de la Ley de contratos del Sector Público, Gimeno Feliú (dir.), Aranzadi, Pamplona, 2018, p. 283
  • FERNÁNDEZ ASTUDILLO, José María. El nuevo régimen de contratación pública, Bosch – Wolters Kluver, Madrid, 2018
  • GAMERO CASADO, Eduardo. “¿El ‘retorno’ al derecho administrativo?: manifestaciones en las leyes de procedimiento, régimen jurídico y contratos del sector público”, REDA nº 189 (enero-marzo 2018).
  • GIMENO FELIÚ, José María. “La necesaria interpretación subjetivo-funcional del concepto de poder adjudicador en la contratación pública”, en REDA nº 151 (enero-abril 2000), p. 425 y ss,
  • GIMENO FELIÚ, José María. “Los sujetos contratantes: alcance del concepto de poder adjudicador en la Ley de Contratos del Sector Público”, Noticias de la Unión Europea nº 298 (2009), p. 56
  • HERNÁNDEZ GONZÁLEZ, Francisco L. “La controvertida supresión del contrato de gestión de servicios públicos”, en EL CRONISTA del Estado Social y Democrático de Derecho, Iustel, nº 60 (abril 2016), p. 52.
  • HUERGO LORA, Alejandro. “El riesgo operacional en la nueva Ley de Contratos del Sector Público”, en Documentación Administrativa. Nueva Época, nº 4, Enero-Diciembre 2017, p. 31 y ss
  • LÓPEZ BENÍTEZ, Mariano. “Algunas consideraciones a propósito del ámbito subjetivo de la nueva Ley de Contratos del Sector Público de 2017. En particular, el caso de las Corporaciones de Derecho público”, en Documentación Administrativa. Nueva Época, nº 4 (enero-diciembre 2017), p. 137.
  • MELLADO RUIZ, Lorenzo. “El ámbito objetivo de la LCSP. Tipos contractuales y negocios y contrato excluidos”, Tratado de contratos del sector público, E. Gamero Casado e I. Gallego Córcoles, Tomo I, Tirant lo Blanch, Valencia, 2018, p. 573-574.
  • NOGUERA DE LA MUELA, Belén. “El ámbito subjetivo de aplicación de la ley 9/2017, de 8 de noviembre, de contratos del sector público. Compra conjunta y centrales de compra”, en Estudio sistemático de la Ley de contratos del Sector Público, Gimeno Feliú (dir.), Aranzadi, Pamplona, 2018
  • PALOMAR OLMEDA, Alberto. “Ámbito subjetivo y objetivo de la Ley. Contratos incluidos y excluidos”, en Comentarios a la Ley de Contratos del Sector Público, Palomar Olmeda y Garcés Sanagustín (dirs.), Wolters Kluwer-La Ley, Madrid, 2018, p. 71
  • SANTAMARÍA PASTOR, J. A. “La constante e interminable reforma de la normativa sobre contratación pública”, Revista Española de Derecho Administrativo nº 159 (2013), pp. 25 a 38.
  • SANTAMARÍA PASTOR, Juan Alfonso. Principios de derecho administrativo general, Vol II, 4ª ed., Iustel, Madrid, 2016, p. 209
  • TIZZANO, Antonio. “La jurisprudencia del Tribunal de Justicia de la Comunidades Europeas en materia de contratos administrativos: el concepto de poder adjudicador. Las garantías jurisdiccionales”, en Análisis de la jurisprudencia comunitaria en materia tributaria, de contratos y medio ambiente”, CGPJ, Madrid, 2006