Construction of an objective test for measuring academic performance of the students of the Degree in Pedagogy

  1. María Naranjo Crespo 1
  2. María R. Belando Montoro 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

ISSN: 2386-4303

Year of publication: 2018

Issue: 10

Pages: 232-242

Type: Article

More publications in: IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

Abstract

The general scope of this work is to construct an objective test for the measurement of the academic performance of the students of the Degree in Pedagogy of the Complutense University of Madrid. For this, quantitative methodology has been used, adopting a structured approach that allows identifying the general patterns that characterize our population. We began with a weighing of the relative importance of each of the subjects or contents of the subject, and then the number of items in the test was determined and then distributed, taking into account the relative importance of each topic. The results show that the test accurately measured the performance of the students of the Degree in Pedagogy, in one of the compulsory subjects of the curriculum. As future research lines, it is suggested the construction of other similar tests for other subjects and courses of the degree in Pedagogy, as well as contrasting the results of students with other measures about the selfefficacy of the teachers themselves, for its close relationship with the academic performance of the students.

Bibliographic References

  • Alfageme, M.B. (2009). Instrumentos de evaluación para centrar nuestra enseñanza en el aprendizaje de los estudiantes. Iber, 60, 8 – 20.
  • Cortez, F. M., Tutiven, J. L. y Villavicencio, M. N. (2017). Determinantes del Rendimiento Académico Universitario. Revista Publicando, 4 (10), 284-296.
  • García, J. M. (2012). Fundamentos pedagógicos de la evaluación. Madrid: Síntesis.
  • García, A. M. (2014). Rendimiento académico y abandono universitario: modelos, resultados y alcances de la producción académica en la Argentina. Revista Argentina de Educación Superior, 8, 9-38.
  • González, C., Caso, J., Díaz, K. y López, M. (2012). Rendimiento académico y factores asociados. Aportaciones de algunas evaluaciones a gran escala. Bordón, 64 (2), 51 – 68. Retrieved from http://hdl.handle.net/11162/38016
  • Guerra-Martín, M. D., Lima-Serrano, M. y Lima-Rodríguez, J. S. (2017). Effectiveness of Tutoring to Improve Academic Performance in Nursing Students at the University of Seville. Journal of New Approaches in Educational Research, 6 (29), 93-102. DOI: https://doi.org/10.7821/naer.2017.7.201.
  • Martínez-Luque, C. M., Hervás-Gómez, C. y Román-Graván, P. (2017). Experiencia en el ámbito universitario: autoeficacia y motivación docente. International Journal of Educational Research and Innovation, 8, 175-184.
  • Moral, J. (2006). Predicción del rendimiento académico universitario. Perfiles educativos, 28 (113), 38-63.
  • María Naranjo y María R. Belando Montoro. Construcción de una prueba objetiva para la medición del rendimiento académico del alumnado del Grado de Pedagogía
  • Navarro, R. E. (2003). El rendimiento académico: concepto, investigación y desarrollo. REICE, 1 (2), 1-15. Retrieved from http://www.ice.deusto.es/RINACE/reice/vol1n2/Edel.pdf
  • Rodríguez, C., Muñoz, M., & Castillo, V. (2014). Test informatizados y su contribución a la acción evaluativa en educación. RED, (43), 1-17. Retrieved from http://redined.mecd.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/122042/marlene.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Ugalde, N. y Balbastre, F. (2013). Investigación cuantitativa e investigación cualitativa: buscando las ventajas de las diferentes metodologías de investigación. Ciencias Económicas, 31 (2), 179 – 187.
  • Vivo, J. M., Nicolás, M. F. y Sánchez, M. M. (2004). Estudio del rendimiento académico universitario basado en curvas ROC. Revista de investigación educativa, 22 (2), 327-340.