Cuando las pasiones llevan al crimen en el cine de Almodóvar

  1. José Luis Sánchez Noriega 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Admira: Análisis de Medios, Imágenes y Relatos Audiovisuales

ISSN: 1989-6972

Any de publicació: 2017

Número: 4

Pàgines: 21-32

Tipus: Article

DOI: 10.12795/ADMIRA.2017.01.01 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openIdus editor

Altres publicacions en: Admira: Análisis de Medios, Imágenes y Relatos Audiovisuales

Resum

Although emphasizing melodrama and humor, the films of Almodóvar carry heavy criminal histories characterized by singular treatments, far from conventions of the sort. In prevails the unconventional narrative, the renunciation to stereotypes and mechanisms of intrigue, the ambiguity of the criminal act or the absence of moral judgment and the exotic motivations in the characters. Criminal acts are linked to extreme situations determined by love, sex, passions and desires, which overlap with the will and freedom of the characters.

Referències bibliogràfiques

  • Abuín González, A. (2012). El teatro en el cine. Madrid, Cátedra.
  • Almodóvar, P. (2004). Press-book ‘La mala educación’, en www.eldeseo.es (18-4-2017).
  • Bell, E. R. (2010). El cuerpo femenino en Volver. El crimen cometido y suspendido. Espéculo. Revista de estudios literarios, núm. 46 (http://www.ucm.es/info/especulo/numero46/volver.html) (20-3-2017).
  • Colombani, Fl. (2007), Un amou fou. Le Monde, 4-5 de noviembre (edición del dvd de Átame!).
  • Conteris, H. (2004). Ritual de sexo y muerte en ‘Hable con ella’, de Pedro Almodóvar. Letras Hispanas, vol. 1, otoño.
  • Duncan, P. y Peiró, B., eds. (2011). Los archivos de Pedro Almodóvar. Colonia, Taschen.
  • Gregori, E. (2005). El tratamiento del género en Hable con ella, de Pedro Almodóvar. El caso del Amante menguante. Espéculo. Revista de estudios literarios, núm. 29 (http://www.ucm.es/info/especulo/numero29/hablecon.html).
  • Navajas, G. (1991). Lo antisublime posmoderno y el imperativo ético en Átame de Pedro Almodóvar. España Contemporánea. Revista de Literatura y Cultura, núm. 1, vol. 4, pp. 65-83.
  • Ortiz de Zárate, A. (2002). Imágenes con Halo. Trama y Fondo, núm. 12, pp. 89-91.
  • Rodríguez, J. (2004). Almodóvar y el melodrama de Hollywood: historia de una pasión. Valladolid, Maxtor.