Diseño y validación de una rúbrica para valorar la resolución de casos prácticos relativos a Derechos Humanos

  1. Carla Cubillos-Veja 1
  2. Magdalena Ferrán-Aranaz 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid, España
Journal:
Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa

ISSN: 1989-0397

Year of publication: 2018

Volume: 11

Issue: 2

Pages: 35-52

Type: Article

DOI: 10.15366/RIEE2018.11.2.002 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa

Abstract

The assessment of human rights learning face a large difficulty due to the lack of definition of its dimensions; likewise, because are confronted both, the inherent subjectivity of attitudes and the performances in which is manifested this learning, and the objectivity that their evaluation requires. To assess these subjects, the rubric can be a suitable tool. This work describes the process of design and validation of a useful rubric to evaluate the answers in the resolution of practical cases on human rights issues. Using the case vignettes method, the rubric has been applied to evaluate student responses. It has been possible to value objectively subjective aspects such as commitment to the values of human rights and critical thinking related to them, which also demonstrate an adequate understanding of the theoretical aspects. An appropriate instrument has been obtained to objectively assess open answers about ethical learning in the field of human rights

Bibliographic References

  • ACNUDH. (2018). Planes o estrategias de acción para la educación en derechos humanos. Recuperado de: http://www.ohchr.org/SP/Issues/Education/EducationTraining/Pages/NationalActionPlansHumanRightsEducation.aspx)
  • Adami, R. (2014). Human rights for more than one voice: rethinking political space beyond the global/local divide. Ethics & Global Politics, 7(4), 163-180.
  • Andreu-Andrés, M. A. y García-Casas, M. (2014). Evaluación del pensamiento crítico en el trabajo en grupo. Revista de Investigación Educativa, 32(1), 203-222. https://doi.org/10.6018/rie.32.1.157631
  • Barrantes, L. (2014). Pensamiento crítico y derechos humanos: componentes esenciales en la educación superior del siglo XXI. Revista Latinoamericana de Derechos Humanos, 25(2), 93-105.
  • Blythe, T. (2004). La enseñanza para la comprensión. Guía para el docente. Buenos Aires: Paidós.
  • Bremberg, S. y Nilstun, T. (2000). Patient’s autonomy and medical benefit: ethical reasoning among GPs. Family Practice, 17, 124-8.
  • Brizuela, A. (2016). Construcción y validación de una rúbrica para medir la expresión escrita en estudiantes universitarios. Universitas Psychologica, 15(1), 349-360. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy15-1.cvrm
  • Cano, E. (2015). Las rúbicas como instrumento de evaluación de competencias en educación Superior: ¿uso o abuso?. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 19(2), 265-280.
  • Capella-Peris, C., Gil-Gómez, J., Chiva-Bartoll, O. y Martí-Puig, M. (2015). Diseño y validación de una rúbrica para valorar la competencia docente en la didáctica de juegos motores y expresión corporal en Educación Infantil. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 17(2), 148-167.
  • Cargas, S., Williams, S. y Rosemberg, M. (2017). An approach to teaching critical thinking across disciplines using performance tasks with a common rubric. Thinking Skills and Creativity, 26, 24–37.
  • Carvalho, M. y Estêvão, C. (2013). Pedagogia crítica e Direitos Humanos: fundamentos para uma proposta pedagógico-crítica em Direitos Humanos. Ensaio: Avaliação, Políticas Públicas de Educação, 21(80), 405-432.
  • Chen, H. y Tang, I. CH. (2017). Social workers’ attitudes toward human rights in a sample from Taiwan. International Social Work, 1, 1-14. https://doi.org/10.1177/0020872817725138
  • Cubillos-Vega, C., Ferran-Aranaz, M., Mercado-García, E. y Pastor-Seller, E. (2017). Nociones y compromiso con los derechos humanos en estudiantes de Trabajo Social en España. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22(75), 1047-1075.
  • Dias, M. A. R. (2010). ¿Quién creó este monstruo? Educación y globalización: sus relaciones con la sociedad. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 1(2), 3-19.
  • Díaz-Barriga, A. (2006). El enfoque de competencias en la educación: ¿Una alternativa o un disfraz de cambio?. Perfiles Educativos, 28(111), 7-36.
  • Dickinson, P. y Adams J. (2017). Values in evaluation. The use of rubrics. Evaluation and Program Planning, 65, 113–116. https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2017.07.005
  • Equitas y ACNUDH. (2010). Cómo evaluar las actividades de capacitación en derechos humanos. Manual para educadores en derechos humanos. Montreal: Equitas y ACNUDH.
  • Facione, P. (2000). Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction (The Delphi Report). Recuperado de https://philpapers.org/archive/FACCTA.pdf
  • Facione, P. (2007). Pensamiento Crítico: ¿Qué es y por qué es importante? Insight Assessment, 2007, 23-56.
  • Fernández, M. (2017). Educación en derechos humanos: compromiso ético-político con la democracia. Revista Interdisciplinar de Direitos Humanos, 5(2), 183-208.
  • Fraile, J., Pardo, R. y Panadero, E. (2017). ¿Cómo emplear las rúbricas para implementar una verdadera evaluación formativa? Revista Complutense de Educación, 28(4), 1321-1334. https://doi.org/10.5209/RCED.51915
  • Freire, P. (2012). Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI.
  • Gallo, A. M. (2004). 5 Simple Steps to Designing a Rubric. Strategies, 17(5), 21-24.
  • García-Sanz, M. (2014). La evaluación de competencias en Educación Superior mediante rúbricas: un caso práctico. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(1), 87-106.
  • Galtung, J. (1990). Cultural violence. Journal of Peace Research, 27(3), 291-305.
  • Gatica-Lara, F. y Uribarren-Berrueta, T. (2013). ¿Cómo elaborar una rúbrica? Investigación en Educación Médica, 2(1), 61-65.
  • Guzmán, Y. Flores, R. y Tirado, F. (2012). La evaluación de la competencia argumentativa en foros de discusión en línea a través de rúbricas. Innovación Educativa, 12(60), 17-40.
  • Hung, R. (2014). Toward an affective pedagogy of human rights education. Journal of Pedagogy, 5(1), 48-64. https://doi.org/10.2478/jped-2014-0003
  • Kurfiss, J. G. (1988). Critical thinking: Theory, research, practice and possibilities. ASHE-ERIC Higher Education, Report No. 2. Washington, DC: Association for the Study of Higher Education.
  • Lai, E. (2011). Critical Thinking: A Literature Review Research Report. Londres: Pearson.
  • Lipnevich, A., McCallen, L, Miles, K. y Smith, J. (2014). Mind the gap! Students’ use of exemplars and detailed rubrics as formative assessment. Instructional Science, 42, 539–559.
  • Llovet, M., Prat, N., Boixadós, A. y Parra, B. (2014). La rúbrica como instrumento para mejorar la aprehensión, el desarrollo y la evaluación del pensamiento analítico en el Grado de Trabajo Social. En E. Pastor Seller (Ed.), El Trabajo Social ante el reto de la crisis y la educación superior (pp.157-166). Madrid: Universitas.
  • Løkke, M. (2012). The Human Rights Education Toolbox. A Practitioner’s Guide to Planning and Managing Human Rights Education. Copenague: The Danish Institute for Human Rights.
  • López, G. (2012). Pensamiento crítico en el aula. Docencia e Investigación, 27(22), 41-60.
  • Magendzo, A. (2003). Pedagogía Crítica y Educación en Derechos Humanos. Paulo Freire. Revista de Pedagogía Crítica, 2(2), 19-27.
  • Magendzo, A. (2011). Educación en derechos humanos, un desafío impostergable. En F. Cousiño y A. Foxley (Eds.), Políticas Públicas para la Infancia (pp. 101-119). Santiago de Chile: UNESCO.
  • Marzo, L. y Sabariego, M. (2013). Compromiso ético. En J. Alsina (Coord). Rúbricas para la evaluación de competencias (pp. 17-23). Barcelona: ICE y Ediciones Octaedro.
  • Mauri, T., Colomina, R y de Gispert, I. (2014). Transformando las tareas de escritura colaborativa en oportunidades para aprender: ayuda educativa y uso de rúbricas en la Educación Superior. Cultura y Educación, 26(2), 298-348.
  • Mujica, R. (2002). La metodología de Educación en Derechos Humanos. Instituto Interamericano de Derechos Humanos. Recuperado de: http://www.dhnet.org.br/educar/mundo/a_pdf/mujica_metodologia_educacion.pdf
  • McFarland, S. y Mathews, M. (2005). Who cares about human rights? Political Psychology, 26(3), 365-385.
  • McPherson, J. y Abell, N. (2012). Human rights engagement and exposure new scales to challenge social work education. Research on Social Work Practice, 22(6), 704-713.
  • Moskal, B. (2000). Scoring Rubrics: What, When and How? Practical Assessment. Research & Evaluation, 7(3), 1-5.
  • Nipperess, S. (2013). Human rights: a challenge to critical social work practice and education. Recuperado de https://espace.curtin.edu.au/handle/20.500.11937/479
  • Orellana-Peña, CM. (2014). Médicos humanistas. Persona y Bioética, 18(1), 57-69.
  • Panadero, E. y Jonsson, A. (2013). The use of scoring rubrics for formative assessment purposes revisited: A review. Educational Research Review, 9, 129–144.
  • Papadakis, S. Kalogiannakis, M. y Zaranis, N. (2017). Designing and creating an educational app rubric for preschool teachers. Education and Information Technologies, 22(6), 3147-3165.
  • Paul, R. y Elder, L. (2005). Estándares de competencia para el pensamiento crítico. Estándares, Principios, Desempeño, Indicadores y Resultados. Con una Rúbrica Maestra en el Pensamiento Crítico. San Francisco, CA: Fundación para el pensamiento crítico.
  • Picornell-Lucas, A. (2014). La coevaluación de competencias en el Grado en Trabajo Social mediante el uso de la rúbrica. Azarbe. Revista Internacional de Trabajo Social y Bienestar, 3, 7-14.
  • Popham, J. (1997). What´s Wrong and What´s right with rubrics. Educational Leadership, octubre, 72-75.
  • Rivas, S. y Saiz, C. (2012). Validación y propiedades psicométricas de la prueba de pensamiento crítico PENCRISAL. REMA. Revista Electrónica de Metodología Aplicada, 17(1), 18-34.
  • Rubio, M. (2012). La evaluación del aprendizaje en la enseñanza de los derechos humanos. Ciudad de México: Comisión de Derechos Humanos del Distrito Federal.
  • Saba, R. (2012). Pobreza, derechos y desigualdad estructural. Ciudad de México: Suprema Corte de Justicia de la Nación.
  • Salgado-García, E. (2012). Enseñanza para la comprensión en la educación superior: la experiencia de una universidad costarricense. Revista Iberoamericana de Educación Superior (RIES), 3(8), 34-50.
  • Sogi, C., Zavala, S. y Ortiz, P. (2005). ¿Se puede medir el aprendizaje de la ética médica? Anales de la Facultad de Medicina, 66(2), 174-185.
  • Tibbitts, F. y Kirchschlaeger, P. (2010). Perspectives of Research on Human Rights Education. Journal of Human Rights Education, 2(1), 8-29.
  • Tibbitts, F. (2002). Understanding what we do: Emerging models for human rights education. International Review of Education, 48(3-4), 159-171.
  • Torres, J. y Perera, V. (2010). La rúbrica como instrumento pedagógico para la tutorización y evaluación de los aprendizajes en el foro online en educación superior. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 36, 141-149.
  • Trace, J., Meier, V. y Janssen, G. (2016). “I can see that”: Developing shared rubric category interpretations through score negotiation. Assessing Writing, 30, 32–43.
  • Wang, J. y Rairigh, R. (2006). Using instructional rubrics in physical education. Teaching Elementary Physical Education, Mayo, 41-46.
  • Willingham, D. T. (2007). Critical thinking: Why is it so hard to teach? American Educator, 31(2), 8-19.