El palo y la zanahoria. Aproximación a la “becarización” del empleo joven en Españaentrevista con Arturo Lahera Sánchez

  1. Lahera Sánchez, Arturo entrevistado 1
  2. Prieto Serrano, David entrev.
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Encrucijadas: Revista Crítica de Ciencias Sociales

ISSN: 2174-6753

Year of publication: 2018

Issue Title: Emergencias juveniles en América Latina y Europa. Cambios y persistencias en sus prácticas, discursos y sentidos

Issue: 15

Type: Article

More publications in: Encrucijadas: Revista Crítica de Ciencias Sociales

Abstract

The precariousness of young people is a stagnant trend in Spanish society. One of its most extreme manifestations, in the context of the population with a degree in higher education, is the "scholarship" of youth work. In this conversation with Arturo Lahera Sánchez, principal investigator of the 'Internstage: Becas, trabajo en prácticas y voluntariado: ¿etapas en el trayecto a un trabajo decente o a la inseguridad?' It aims to describe and approximate the scope of the phenomenon, to understand the different models in which it manifests itself, as well as to make recommendations for management from university centres for regulation by public institutions. The interview was originally conceived as a podcast in the radio show "En las Encrucijadas". 

Bibliographic References

  • Carrot Workers’ Collective. 2011. “Surviving Internships: A counter Guide to Free Labour in the Arts”, carrotworkers.wordpress.com (enlace).
  • Dyrnes, I. 2011. Interns revealed. A survey on internship quality in Europe. Bruselas: European Youth Forum.
  • Jones, O. 2012. Chavs. La demonización de la clase obrera. Madrid: Capitán Swing.
  • Lahera, A.; C. De Castro, M. Arnal, y J.C. Revilla. 2017. “Modelos de ‘becas’ de prácticas en empresas en España: de un precario ‘trabajo gratis’ a una formación avanzada para la empleabilidad”, trabajo presentado en IV Jornadas Internacionales de la Asociación Madrileña de Sociología, 21-22 septiembre, Madrid.
  • Leonard, P.; S. Halford y K. Bruce. 2016. “The New Degree? Constructing Internships in the Third Sector”, Sociology, 50(2): 383-399.
  • Perlin, R. 2012. Intern Nation: How to Earn Nothing and Learn Little in the Brave New Economy. Londres: Verso Books.