Las editoriales universitarias iberoamericanasuna aproximación a su perfil y a sus procesos de selección de originales

  1. Giménez-Toledo, Elea
  2. Tejada-Artigas, Carlos
  3. Mañana-Rodríguez, Jorge
Journal:
Revista española de documentación científica

ISSN: 0210-0614 1988-4621

Year of publication: 2018

Volume: 41

Issue: 2

Type: Article

DOI: 10.3989/REDC.2018.2.1459 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista española de documentación científica

Abstract

This article provides an approach to the profile of Latin American University Presses regarding the volume and type of books published, as well as the manuscript selection procedures followed. A questionnaire was designed and sent to the set of Latin American University Presses affiliated to EULAC through the different national associations of university publishers. From the 310 publishers invited to participate in the survey, only 87 answered (response rate: 26.6%). The data obtained was compared with the university publishing sector in Spain. Among the most important conclusions we can mention the following ones: University Publishers in Latin America are quite uneven in terms of both volume of publication and professionalization, and unlike in the Spanish sector, they publish fewer teaching manuals. The scientific interest of the work prevails over other types of selection criteria and the Peer Review is the most widely used method for the evaluation and selection of scientific books (76%); publishers’ websites are understood as an adequate mean for the dissemination of the publishers catalogues but not as a communication channel to provide information about the editorial and publishing processes to the authors (only 33% of the publishers provide information on these issues at their websites). Most publishers assume the whole cost of the publishing process.

Bibliographic References

  • Anaya Rosique, J. (2010). Editar en la universidad. Paradojas y retos. Medellín: Editorial Universidad de Antioquía.
  • Canossa-Mendes, J. C.; Córdoba-Restrepo, J. P. (eds.) (2011). Edición universitaria en América Latina. Debates, retos y experiencias. Bogotá: EULAC, ASEUC, ABEU, ALTEXTO.
  • CERLALC (2014). El espacio iberoamericano del libro 2014. Bogotá: Centro Regional para el Fomento del Libro en América Latina y el Caribe. Disponible en: http://cerlalc.org/wp-content/uploads/publicaciones/ olb/PUBLICACIONES_OLB_%20El-espacio-iberoamericano-del-libro-2014_v1_011214.pdf [Acceso: 19 diciembre 2016].
  • CERLALC (2015). El libro en cifras. Boletín estadístico del libro en Iberoamérica, 8. Bogotá: CERLALC. Disponible en: http://cerlalc.org/wp-content/uploads/publicaciones/olb/PUBLICACIONES_OLB_%20El-libro-en-cifras-8_v1_011215.pdf [Acceso: 19 diciembre 2016].
  • CNEAI- Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2016). Resolución de 24 de noviembre de 2016, de la Comisión Nacional Evaluadora de la Actividad Investigadora, por la que se publican los criterios específicos aprobados para cada uno de los campos de evaluación. Boletín Oficial del Estado, nº 286. Madrid: Boletín Oficial del Estado. Disponible en: https:/ www.boe. es/boe/dias/2016/11/26/pdfs/BOE-A-2016-11189.pdf [Acceso: 23 mayo 2017].
  • Córdoba Restrepo, J. F. (2014). Universidad y edición. Caminos abiertos para el debate y la crítica: textos académicos en américa latina. Boletín Cultural y Bibliográfico, 48 (86), 41-51. Disponible en: http://publicaciones.banrepcultural.org/index.php/boletin_cultural/ article/view/4998/5246 [Acceso: 19 diciembre 2016]
  • EULAC (s.d.). ¿Qué es EULAC? Disponible en: http://www. eulac.org/que-es-eulac/ [Acceso: 19 diciembre 2016].
  • EULAC (2016). De libros, conocimientos y otras adicciones. Guadalajara (México): Universidad de Guadalajara.
  • Gazzera, C. (2014). La edición universitaria en Argentina. Tendencia Editorial UR, 6, 6-9.
  • Giménez Toledo, E. (2014). Calidad y transparencia en editoriales académicas. Informe. Madrid: Grupo ILIA (CSIC). Disponible en http://ilia.cchs.csic.es/SPI/ docs/calidad_UNE.pdf [Acceso: 19 diciembre 2016].
  • Greco, A. (ed.) (2011). University Presses. Toronto: University of Toronto Press. 230 pp. (Serie: The Essential JSP: Critical Insights into the World of Scholarly Publishing, vol. 1). ISBN: 978-1-4426-1243-3. https://doi. org/10.3138/ejsp.vol1
  • Greco, A. N.; Wharton, R. M.; Sen, F. (2012). The Price of University Press Books: 2009-2011. Journal of Scholarly Publishing, 43 (4), 363-380. https://doi.org/10.3138/ejsp.vol1
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2015). Panorámica de la edición española de libros 2014. Análisis sectorial del libro. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Disponible en: https://sede.educacion.gob.es/publiventa/d/20199C/19/1 [Acceso: 19 diciembre 2016].
  • Rama, C.; Uribe, R.; De Sagastizábal, L. (2006). Las editoriales universitarias en América Latina. Caracas; Bogotá: IESALC; CERLALC. PMCid:PMC1779993
  • UNE (2014). La FIL acoge la presentación de los resultados de una investigación sobre la calidad de las editoriales científicas españolas y latinoamericanas. Disponible en: http://www.une.es/Ent/Items/ItemDetail. aspx?ID=9674 [Acceso: 19 diciembre 2016].