Ciclos económicos, coste de oportunidad y decisión de estudiarunas hipótesis y una evidencia comparada ilustrativa

  1. Juan Carlos Rodríguez 1
  2. José Manuel Lacasa 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Instituto F de Investigación Educativa
Journal:
RES. Revista Española de Sociología

ISSN: 2445-0367 1578-2824

Year of publication: 2018

Volume: 27

Issue: 1

Pages: 113-124

Type: Article

DOI: 10.22325/FES/RES.2018.7 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: RES. Revista Española de Sociología

Abstract

This article explores the relevance of changes in the opportunity cost of studying in explaining the schooling patterns of teenagers and youth in the last decades. On one hand, the article puts forward several hypotheses on the factors that underlie the reality and perception of that cost. On the other, it presents, and comments based upon some of these hypotheses, a comparative evidence of the schooling patterns for both age groups in Western Europe since the nineties, placing the Spanish case in this context. That evidence suggests the need to consider institutional (school) factors in addition to the merely economic ones to understand the rela‑ tionship between the opportunity cost of studying and schooling.

Bibliographic References

  • Carabaña, J. (2015). Introducción: la educación vista desde la Sociología. En C. Torres Albero (ed.), España 2015. Situación social (pp. 501-506). Madrid: CIS.
  • Carabaña, J. (2018). ¿Menguará la escolarización cuando crezca el empleo? Revista Española de Sociología, (27) 1, 147-159.
  • Eurostat. Population by sex, age and participation in education and training (last 4 weeks) (1 000) (lfsa_pgaied). http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=lfsq_ pgaied&lang=en, acceso 31 de julio de 2017.
  • Langa Rosado, D. (2018). La apuesta universitaria en los jóvenes de clases populares. Entre la promoción social y la falta de horizonte. Revista Española de Sociología, 27 (1), 135-143.
  • OECD. Historical population data and projections (1950-2050). https://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=POP_PROJ, acceso 31 de julio de 2017.
  • OECD.Archivedatabase(ISCED1997data:2000‑2012). Students enrolled by age. https://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=RENRLAGE, acceso 31 de julio de 2017.
  • OECD. PISA database. http://www.oecd.org/pisa/data/, acceso 1 de julio de 2017.
  • Troiano, H., Torrents, D. (2018). La evolución del acceso a la universidad en Cataluña: ¿Cómo la explicamos? Revista Española de Sociología, 27 (1), 125-134.
  • Pérez-Díaz, V., Rodríguez, J. C. (2011) Diagnóstico y reforma de la educación general en España. En V. Pérez-Díaz et al., Reformas necesarias para potenciar el crecimiento de la economía española. Volumen II (pp. 19-205). Madrid: Aranzadi - Civitas.