Els daguerreotips de Mathew Brady a l'Instituto de Valencia de Don Juan

  1. Olivera Zaldua, María 1
  2. Sánchez Vigil, Juan Miguel 1
  3. Salvador Benítez, Antonia 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
BiD: Textos universitaris de biblioteconomia i documentació

ISSN: 1575-5886

Year of publication: 2018

Issue: 41

Type: Article

DOI: 10.1344/BID2018.41.4 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: BiD: Textos universitaris de biblioteconomia i documentació

Abstract

Objective: The article considers five daguerreotypes created by the famous American photographer Matthew Brady and currently held at the Instituto Valencia de Don Juan in Madrid. The authors describe the content of the daguerreotypes, identify their formal features and weigh their importance in the history of photography. Methodology: The authors conducted an in-depth analysis of each daguerreotype in the form of an ad hoc archival description following the international standard ISAD(G), in order to make retrieving information on the content and formal characteristics a more feasible undertaking. The daguerreotypes were also photographed and the images were digitised for the purpose of illustrating the study. Results: The analysis covers the five categories authorship, artefact, content, sociocultural importance and institution, and it offers these details: the author, Matthew Brady is judged to be a seminal figure in the history of photography; the artefacts themselves are considered works of art and unique museum pieces because of their quality; their content is exceptional because all are portraits of a single child, Guillermo de Osma, and because children were generally an uncommon subject for photographers in the period in question; their sociocultural importance lies in the fact that they are the first photographic models in the history of photography and constitute an addition to the list of known works by Brady currently recorded in Europe (two in the archives of Europeana, and twelve on the Daguerrobase website); finally, the Instituto de Valencia de Don Juan has become the centre holding the greatest number of Brady's daguerreotypes in Europe.

Bibliographic References

  • Alonso Martínez, Francisco (2002). Daguerrotipistas, calotipistas y su imagen de la España del siglo xix. Girona: CGC Editores.
  • Benlloch Serrano, Josep; García Cárceles, Miguel; Piqueras Sánchez, Norberto (coord.) (2017). El triomf de la imatge. El daguerreotip a Espanya. València: Universitat de València.
  • Boucher, François (1967). Historia del traje en Occidente desde la antigüedad hasta nuestros días. Barcelona: Montaner y Simón.
  • Daguerre, Louis J. M. (1839). El Daguerotipo. Eugenio de Ochoa (trad.). Madrid: Imprenta Sancha.
  • Font-Réaulx, Dominique (2008). The Daguerreotype. Paris: Musée d'Orsay.
  • Fontanella, Lee (1981). La historia de la fotografía en España. Madrid: El Viso.
  • Gardner, Alexander (1866). Photographic Sketch Book of the War. Washington: Philip & Solomons.
  • Kurtz, Gerardo (2001). "Origen de un medio gráfico y un arte". En: Kurtz, Gerardo. La fotografía en España. Madrid: Espasa, p. 15–190.
  • Lázaro Martínez, Ángeles (2003). Guía-inventario de retratos fotográficos. Madrid: Instituto de Valencia de Don Juan.
  • Nebreda Martín, Lara (2016). Documentación sobre arte y arqueología en el Instituto de Valencia de Don Juan. Análisis de la colección andalusí a través de sus documentos. Tesi doctoral. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Ciencias de la Documentación.
  • Newhall, Beaumont (2002). Historia de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili.
  • Pritzker, Barry (1992). Mathew Brady. New York: Bison Group.
  • Richter, Stefan (1989). The Art of Daguerreotype. London: Viking.
  • Riego, Bernardo (2000). La introducción de la fotografía en España. Un reto científico y cultural. Girona: CGC Editores.
  • Sandweiss, Martha A. (ed.) (1991). Photography in Nineteenth-Century America. New York: Harry N. Abrams Inc. Publishers.
  • Santos Quer, María de los Ángeles (2009, 2004). Guía-inventario de la colección fotográfica del Instituto de Valencia de Don Juan (i y ii). Madrid: Biblioteca del Instituto de Valencia de Don Juan.
  • Sougez, Marie Loup (1994). Historia de la fotografía. Madrid: Cátedra.
  • Taft, Robert (1989). Photography and the American Scene. New York: Dover.
  • Töpffer, Rodolphe; Puyo, Charles (2000). De l'art et du daguerréotype. Neuchâtel: Editions Ides & Calendes.
  • Torrella, Rafael; García Felguera, María de los Santos; Martí Baiget, Pep; Ferrer Godoy, Joan (2014). El daguerreotip. L'inici de la fotografia. Barcelona: Institut de Cultura de l'Ajuntament de Barcelona.
  • Wilson, Robert (2014). Mathew Brady: Portraits of a Nation Bloomsbury. London: Bloomsbury.
  • Yáñez Polo, Miguel Ángel (1987). Casajús, introductor de la litografía y el daguerrotipo en Sevilla. Sevilla: Sociedad de Historia de la Fotografía.