Cristianismo e Iglesia romana en la liberación y servidumbre de Italia. De "El príncipe" a los "Discursos"

  1. Forte Monge, Juan Manuel 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Res Publica: revista de historia de las ideas políticas

ISSN: 1989-6115

Ano de publicación: 2017

Título do exemplar: Dossier "El conflicto y el consenso"

Volume: 20

Número: 1

Páxinas: 93-107

Tipo: Artigo

DOI: 10.5209/RPUB.54893 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Res Publica: revista de historia de las ideas políticas

Resumo

Machiavelli’s diagnostic on the Italy of his time (in the Discourses on Livy, in the Art of the War or in the Florentine Histories) includes, among other things, a view on Christian religion scarcely compatible with his views on liberty or on political virtue. Machiavelli imputes to the papacy to be a source of corruption in customs and a barrier to the creation of a strong state in Italy. However, and apparently in contradiction with the former, in The Prince Machiavelli seems to propose the liberation of Italy with Papacy’s support and its territorial and political power. This article attempts to deal with this disparity or contradiction, exploring also how this problematic connects with Machiavelli’s thought and its chronological order.

Referencias bibliográficas

  • A. D’ors, “Teología política: una revisión del problema”, Revista de Estudios Políticos, 205, 1976, pp. 41-77.
  • Bausi, “Da Bernardo a Niccolò Machiavelli”, art. cit., pp. 32-33.
  • D. Erasmo, Erasmo, ed. de J. Bayod y J. Parellada, trad. de P. Rodríguez, Madrid, Gredos, 2011.
  • D. Erasmo, Escritos de crítica religiosa y política, ed. de M. Á. Granada, Madrid, Tecnos, 1986, p. 159.
  • D. HAy, The Church in Italy in the Fifteenth Century, Cambridge, Cambridge University Press, 1977.
  • E. Cutinelli, Chiesa e religione in Machiavelli, Pisa, IEPI, 1998, pp. 294-5.
  • F. Bausi, “Da Bernardo a Niccolò Machiavelli. Sui legislatori che fecero ricorso alla religione (Discorsi I, 11)”, Bruniana et Campanelliana, 20/1, 2004, pp. 26-33, aquí p. 20 y ss.
  • F. Chabod, Escritos sobre Maquiavelo, México, FCE, 1984, p. 41 y ss.
  • F. Gilbert, “The Composition and Structure of Machiavelli’s Discorsi”, Journal of the History of Ideas, 14, 1954, pp. 136-156. Aquí, p. 148 y ss.
  • F. Guicciardini, “Storia d’Italia”, en Opere, vol. III, ed. de E. Scarano, Turín, UTET, pp. 1590-91.
  • G. Inglese (Per Machiavelli. L’arte dello stato, la cognizione delle storie, Roma, Carocci, 2006, p. 140 y sigs.).
  • G. Sasso, “Introduzione ai Discorsi” en N. Machiavelli: Discorsi sopra la prima deca di Tito Livio, a cura di G. Inglese, BUR, Milán, 1993, pp. 124-6, 128, 129
  • G. Sasso, Niccolò Machiavelli. Storia del suo pensiero politico (vol. II: La storiografia), Bolonia, Il Mulino, 1993, pp. 124-6 et passim).
  • I. Berlin, Contra la corriente. Ensayos sobre historia de las ideas, México. FCE, 1983, p. 105.
  • J. de Valdes, Diálogo de la doctrina cristiana, Madrid, ed. de M. J. Jiménez, Madrid, Editora Nacional, 1979, p. 19.
  • J. Ginés de Sepúlveda, “Demócrates”, en Obras Completas, vol. XV, ed. de J. Solana, Pozoblanco, Ay. de Pozoblanco, 2001, p. 14, 1-2.
  • J. M. Forte, “Estudio introductorio” a Maquiavelo, Madrid, Gredos, 2011, pp. CVIICX).
  • J. M. Forte, “Maquiavelo antihierocrático y la fuentes del anticlericalismo italiano”, Revista de Estudios Políticos, 113, 2001, pp. 125-160.
  • L. Pastor, Historia de los papas, ed. de R. P. R. Ruiz, vol. VIII, Barcelona, Gustavo Gili, 1910, pp. 360-1).
  • M. Barbuto, (2008): “La Chiesa romana di fronte alla «republica cristiana». «Discorsi», I, XII, 12-14”, Filosofía política, 22 (1), 2008, pp. 99-116.
  • M. Martelli, Saggio sul Principe, Roma, Salerno, 1999, pp. 273-4. Con más cautelas, también parece apoyar esta tesis Francesco Bausi (Machiavelli, Roma, Salerno, 2006, pp. 214-215).
  • M. Saralegui, Maquiavelo y la contradicción. Un estudio sobre fortuna, virtud y teoría de la acción, Pamplona, Eunsa, 2012.
  • M. Weber, Economía y sociedad. Esbozo de sociología comprensiva, trad. J. Medina Echavarría, México, FCE, 1993, p. 461.
  • N. Machiavelli, Discorsi sopra la prima deca di Tito Livio, ed. de F. Bausi, 2 vols., Roma, Ed. Naz. delle Opere, Salerno Ed., 2001
  • N. Machiavelli, Tutte le opere, ed. de Mario Martelli, Florencia, Sansoni, 1971.
  • N. Maquiavelo, Il Principe, ed. de M. Martelli, Roma, Ed. Naz. delle Opere, Salerno Ed., 2006.
  • N. Maquiavelo, L’arte de la guerra. Scritti politici minori, ed. de J.-J. Marchand et alii, Roma, Ed. Naz. delle Opere, Salerno Ed., 2001.
  • P. Larivaille, La Pensée Politique de Machiavel. Les Discours Sur la Première Décade de Tite-Live, Nancy, Presses Universitaires de Nancy, 1982, p. 130.
  • P. Partner, Renaissance R.O.M.E. 1500-1559: A Portrait of a Society, Berkeley, University of California Press, 1976;
  • P. Pomponazzi, Tratado sobre la inmortalidad del alma, ed. y trad. de J. M. García Valverde, Madrid, Tecnos, 2010, pp. 156-57.
  • Polibio, Historias, V y VI, ed. y trad. de Antonio Sancho Royo, Madrid, CESIC, 2008).
  • S. Seidel, Erasmo in Italia (1520-1582), Bollati Boringhieri, Torino, 1987, p. 357.
  • VVAA, Sofistas, ed. y trad. de A. Melero, Madrid, Gredos, 1996, pp. 428-32.