Comunicación cultural de masasEl caso del Instituto Cervantes y su diplomacia digital a través de Twitter

  1. PRIETO-GUTIERREZ , Juan José 1
  2. RUBIO NÚÑEZ, Rafael 2
  1. 1 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Comunicación y sociedad = Communication & Society

ISSN: 2386-7876

Año de publicación: 2018

Volumen: 31

Número: 3

Páginas: 239-258

Tipo: Artículo

DOI: 10.15581/003.31.35699 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Comunicación y sociedad = Communication & Society

Resumen

The Cervantes Institute and its branches abroad have become a powerful tool of cultural diplomacy and representation of Brand Spain across the world. Founded in ‘90s, the institution has developed many online communication platforms, making it the most forward-looking and far-reaching institution in its field. The aim of this study is to analyse how the Cervantes Institute communicates through its network of Twitter accounts during a determined period. To this end, two studies were conducted: a quantitative analysis of the tweets (n = 13.913) from the institution’s accounts (during the period 01/01/2017 - 06/31/2017) and an analysis of the content of the tweets (during the month of September 2017) (n = 3.014). We concluded that the use of Twitter as a communication tool by the Cervantes Institute is a reality. Its 48 accounts, with more than 330,000 followers, not only reach people where they are physically located, but also anywhere worldwide. The tweets it disseminates are eminently educational and cultural, showing that, thanks to social media, interesting digital diplomacy actions are undertaken at the service of Spanish public diplomacy.

Referencias bibliográficas

  • Basterrechea, J. P. (2003). El aula virtual de español. Un proyecto del Instituto Cervantes para integrar el potencial de las nuevas tecnologías de la información y la comunicación en la actividad docente. En II Congreso Internacional de Español para Fines Específicos (pp. 65-81).
  • Basterrechea, J. P. (2005). El Aula Virtual de Español, AVE. En El Español en el Mundo: Anuario del Instituto Cervantes 2005 (pp. 455-462). Barcelona: Plaza & Janés.
  • Campos, F. (2008). Las redes sociales trastocan los modelos de los medios de comunicación tradicionales. Revista Latina de Comunicación Social 11(63), 287-293.
  • Chadwick, A. (2006). Internet politics: States, citizens, and new communication technologies. Oxford, Oxford University Press.
  • Coto, V. (2014). El Aula Virtual del Español: modelo de «buenas prácticas» para la enseñanza de segundas lenguas a través de Internet. redELE revista electrónica de didáctica del español lengua extranjera 26, 67-84.
  • Cull, N. J. (2008). Public diplomacy: Taxonomies and histories. The annals of the American academy of political and social science 616(1), 31-54.
  • Cull, N. J. (2009). Public diplomacy: Lessons from the past. CPD Perspectives on Public diplomacy 2(19).
  • de la Riva, I. (2012). En defensa de una diplomacia cultural para España. Política Exterior (147), 116-128.
  • Delgado, L. (2014). Un siglo de diplomacia cultural española: de la Junta para Ampliación de Estudios al Instituto Cervantes. Documento de trabajo 12. (pp. 11-42). Madrid: Real Instituto Elcano. Recuperado de http://www.realinstitutoelcano.org/wps/portal/rielcano_es/contenido?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/elcano/elcano_es/zonas_es/lengua+y+cultura/dt12-2014-delgado-siglo-de-diplomacia-cultural-espanola
  • Dirección de Comunicación y Promoción del Instituto Cervantes (2016). 25 años de comunicación multimedia: tecnología, redes y desarrollo digital en el Instituto Cervantes. En El Español en el Mundo: Anuario del Instituto Cervantes 2016 (pp. 225-236). Barcelona: Plaza & Janés.
  • Femenía, C. (2016): El modelo de diplomacia digital en España. En J.L. Manfredi & C. Femenía (Ed.), La diplomacia española ante el reto digital (pp. 19-26). Ministerio de Asuntos Exteriores y de Cooperación. Recuperado de http://www.exteriores.gob.es/Portal/es/SalaDePrensa/Multimedia/Documents/2016_FEBRERO_LIBRO%20DIPLOMACIA%20DIGITAL%20version%20web.pdf
  • Flew, T. (2007). New media: An introduction. Oxford: Oxford University Press.
  • Green, S. (2012). Nuevas direcciones. En E. Marco, & J. Otero (Ed.), El discreto encanto de la cultura. Nuevas estrategias para la proyección exterior de la cultura: un enfoque práctico (pp. 301-320). Barcelona: Ariel.
  • Hanna, R., Rohm, A. & Crittenden, V. L. (2011). We’re all connected: The power of the social media ecosystem. Business horizons 54(3), 265-273.
  • Hanson, F. (2012). Revolution@ State: the spread of ediplomacy. Sydney, NSW: Lowy Institute for International Policy.
  • Juan, O. (2009). Web 2.0, Comunicación y material didáctico digital para el aprendizaje del Español: El Aula Virtual de Español del Instituto Cervantes y su actualización. RLA. Revista de lingüística teórica y aplicada 47(2), 13-34.
  • Lichtenstein, J. (2010). Digital diplomacy. New York Times Magazine 16, 26-29.
  • Malone, G. D. (1988). Political advocacy and cultural communication: Organizing the nation's public diplomacy 11. Univ Pr of Amer.
  • Manfredi, J. L. & Rubio, R. (2018). Diplomacia pública digital en España de la idea a la acción. En D. Aguirre, M. Erlandsen, & M.A. López (Ed.) Diplomacia pública digital; el contexto iberoamericano (pp. 101-127) Heredia, Costa Rica: Escuela de Relaciones Internacionales de la Universidad Nacional. Recuperado de http://www.libros.uchile.cl/720
  • Manfredi, J. L. (2014). Taxonomía de la diplomacia digital en la agenda de las nuevas relaciones internacionales. Historia y comunicación social 19, 341-354.
  • Mangold, W. G. & Faulds, D. J. (2009). Social media: The new hybrid element of the promotion mix. Business horizons 52(4), 357-365.
  • Medcalf, R. (2011). The diplomatic tuit. The United States Studies Centre: Sydney. Recuperado de https://www.ussc.edu.au/analysis/the-diplomatic-tuit
  • Millán, J. A. (1998). Espacio multimedia. Para la red y el español. Cuadernos Cervantes de la lengua española 4(17), 79-85.
  • Morris, M. & Ogan, C. (1996). The Internet as mass medium. Journal of Computer‐Mediated Communication 46(1), 39-50.
  • Nye, J.S. (2008), Public diplomacy and soft power. The annals of the American Academy of Political and Social Science 616(1), 94-109.
  • Nye, J.S. (2013). 21st Century Diplomatic Toolbox Soft Power, Economic Statecraft and Technology. Aspen Festival 2013. Recuperado de http://www.aspenideas.org/session/21st-century-diplomatic-toolbox-soft-power-economic-statecraft-and-technology
  • Parmelee, J. H. & Bichard, S. L. (2011). Politics and the Twitter revolution: How tuits influence the relationship between political leaders and the public. Maryland: Lexington Books.
  • Prieto-Gutiérrez, J. J. & Segado-Boj, F. (2016). The role of Libraries in Cultural Centres Abroad: an insight. New Library World 117(7/8), 475-484.
  • Prieto-Gutiérrez, J. J. (2013). La acción cultural exterior de España a través del Instituto Cervantes. Observatorio Imagen España, Nº 14. Madrid: Real Instituto Elcano.
  • Rice, R. E. & Katz, J. E. (2000). The Internet and health communication: Experiences and expectations. California: Sage Publications.
  • Rubio, R (2012). El poder internacional en la sociedad en red. En Escuela Diplomática (Ed.) Retos de nuestra acción exterior: Diplomacia Pública y Marca España (pp. 19-30). Colección Escuela Diplomática, 18.
  • Rubio, R. (2011). Las relaciones internacionales en el tránsito al Siglo XXI. Cuadernos de la Escuela Diplomática de España, 44.
  • Seib, P. (2012). Real-time diplomacy: politics and power in the social media era. Berlín: Springer.
  • Tuch, H. N. (1990). Communicating with the world: US public diplomacy overseas. Basingstoke: Palgrave Macmillan.