La voz del futuro profesorado de educación primaria sobre sus experiencias previas en educación física: De los contextos de participación a los de exclusión

  1. María Prat Grau 1
  2. María José Camacho-Miñano 2
  1. 1 Universitat Autònoma de Barcelona
    info

    Universitat Autònoma de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/052g8jq94

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

ISSN: 1989-6395 1138-414X

Year of publication: 2018

Volume: 22

Issue: 3

Pages: 433-452

Type: Article

DOI: 10.30827/PROFESORADO.V22I3.8010 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

Abstract

This paper is focused on the analysis of the previous experience of future generalist Primary Education teachers in the Physical Education (PE) subject coursed throughout their compulsory schooling. Its interest is that these experiences are the lens or filter through which students make sense of their university learning, so it is necessary to give them a voice in order to help them in the reflecting and rethinking process about these pedagogical practices as a way to transform them. The study was conducted from a qualitative content analysis of the narratives of 155 students who were studying the core subject of Teaching PE in the Degree of Primary Education in two Spanish universities. The main study findings show that there is a negative evolution in the previous PE experiences, since in Primary Education are visible contexts in which pleasurable, playful and participatory experiences predominate, while in Secondary Education prevail team sports as well as the selective formation of teams, the competitiveness and the performance test, therefore generating contexts of exclusion and rejection of the subject.

Bibliographic References

  • ANECA. (2005). Libro Blanco Título de Grado en Magisterio. Madrid: ANECA Recuperado de http://www.aneca.es/var/media/150404/libroblanco_jun05_magisterio1.pdf.
  • Barbero, J. I. (2005). La escolarización del cuerpo: Reflexiones en torno a la leveda de los valores del capital “cuerpo” en Educación Física. Revista Iberoamericana de Educacion, 39, 25–51.
  • Barreto, M. A., & Bolívar, A. (2014). La investigación (auto)biográfica en educación. Miradas cruzadas entre Brasil y España. Granada y Porto Alegre: Universidad de Granada y Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.
  • Beltrán-Carrillo, V. J., Devís-Devís, J., Peiró-Velert, C., & Brown, D. H. K. (2012). When physical activity participation promotes inactivity: Negative experiences of Spanish adolescents in Physical Education and sport. Youth & Society, 44(1), 3-27. DOI: 10.1177/0044118x10388262
  • Bolívar, A. (2002). “¿De nobis ipsis silemus?”: Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4(1). Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/redie/v4n1/v4n1a3.pdf
  • Bolívar, A., Domingo, J., & Fernández, M. (2001). La investigación biográfico narrativa en educación. Enfoque y metodología. Madrid: La Muralla.
  • Cockburn, C., & Clarke, G. (2002). "Everybody's looking at you!": Girls negotiating the "femininity deficit" they incur in physical education. Womens Studies International Forum, 25(6), 651-665.
  • De la Torre, E. (2011). Significados de la Educación Física en el ámbito educativo. Un estudio desde las percepciones de los estudiantes de Magisterio. Tesis Doctoral, Universidad de Granada, Granada.
  • Dowling, F., Garrett, R., lisahunter, & Wrench, A. (2015). Narrative inquiry in physical education research: the story so far and its future promise. Sport, Education and Society, 20(7), 924-940. DOI: 10.1080/13573322.2013.857301
  • Elliot, D. L., Atencio, M., Campbell, T., & Jess, M. (2013). From PE experiences to PE teaching practices? Insights from Scottish primary teachers' experiences of PE, teacher education, school entry and professional development. Sport, Education and Society, 18(6), 749-766. DOI: 10.1080/13573322.2011.609165
  • Fairclough, S., Hilland, T., Stratton, G., & Ridgers, N. (2012). ‘Am I able? Is it worth it?’ Adolescent girls’ motivational predispositions to school physical education: Associations with health-enhancing physical activity. European Physical Education Review, 18(2), 147-158. DOI: 10.1177/1356336x12440025
  • Garrett, R., & Wrench, A. (2007). Physical experiences: primary student teachers' conceptions of sport and physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 12(1), 23-42. DOI: 10.1080/17408980601060234
  • Glaser, B. G., & Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. Chicago: Aldine.
  • González, G., Barbero, J. I., Bores, N. J., & Martínez, L. (2013). Relatos autobiográficos sobre la incompetencia motriz aprendida de un docente novel de Educación Física y sus posibilidades autoformativas. Revista Ibero Americana de Educación, 62, 39–56.
  • González Plate, L. (2014). Representaciones sociales de los y las estudiantes de Pedagogía sobre la Educación Física escolar en Chile. Tesis Doctoral, Universidad de Granada, Granada. Recuperado de http://www.ugr.es/local/recfpro/rev182COL9.pdf
  • González Plate, L., Rivera, E., & Trigueros, C. (2014). La interacción social en el contexto del aula de Educación Física. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 18(2).
  • Hilland, T., Ridgers, N., Stratton, G., Knowles, Z., & Fairclough, S. (2016). Origins of perceived physical education ability and worth among English adolescents. European Physical Education Review, First published date: October-18-2016. DOI: 10.1177/1356336X16673765
  • León Elizondo, A. P., & Arazuri, E. S. (2014). Predictores de la actividad física de tiempo libre en una población universitaria española. Pedagogía social: revista interuniversitaria, 24, 8-15. DOI: 10.7179/PSRI_2014.24.08
  • López-Pastor, V. M., Garcia-Peñuela, A., Pérez, D., López, E., & Monjas, R. (2004). Las historias de vida en la formación inicial del profesorado de Educación Física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 4(13), 45-57. http://www.ugr.es/local/recfpro/rev182COL9.pdf
  • López-Pastor, V. M., Kirk, D., Lorente-Catalán, E., MacPhail, A., & Macdonald, D. (2013). Alternative assessment in physical education: a review of international literature. Sport, Education and Society, 18(1), 57-76. DOI: 10.1080/13573322.2012.713860
  • Mattos, B., Prados, E., & Padua, D. (2013). La voz del alumnado: Una investigación narrativa acerca de lo que siente, piensa, dice y hace el alumnado de Magisterio de Educación Física en su formación inicial. Movimento, 19(4), 251– 269.
  • McMahon, J. A., & Penney, D. (2013). Using narrative as a tool to locate and challenge pre service teacher bodies in health and physical education. Australian Journal of Teacher Education, 38(1), 115-133. DOI: 10.14221/ajte.2013v38n1.4
  • Ministerio de Educación Cultura y Deporte. (2016). Avance de la estadística de estudiantes universitarios. Curso 2014/2015. Recuperado de https://goo.gl/FiV87n
  • Pérez-Samaniego, V., Devís-Devís, J., Smith, B., & Sparkes, A. (2011). La investigación narrativa en la educación física y el deporte: qué es y para qué sirve. Movimento, 17(1), 11-38.
  • Ralph, A. M., & MacPhail, A. (2015). Pre-service teachers’ entry onto a physical education teacher education programme, and associated interests and dispositions. European Physical Education Review, 21(1), 51-65. DOI: 10.1177/1356336X14550940
  • Redelius, K., Fagrell, B., & Larsson, H. (2009). Symbolic capital in physical education and health: to be, to do or to know? That is the gendered question. Sport, Education and Society, 14(2), 245-260. DOI: 10.1080/13573320902809195
  • Richards, K. A. R., Templin, T. J., & Graber, K. (2014). The socialization of teachers in Physical Education: Review and recommendations for future works. Kinesiology Review, 3(2), 113-134. DOI: 10.1123/kr.2013-0006
  • Rivas-Flores, J. I. (2014). Narración frente al neoliberalismo en la formación docente. Visibilizar para transformar. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 7(14), 99-112. DOI: 10.11144/Javeriana.M7-14.NFNF
  • Säfvenbom, R., Haugen, T., & Bulie, M. (2015). Attitudes toward and motivation for PE. Who collects the benefits of the subject? Physical Education and Sport Pedagogy, 20(6), 629-646. DOI: 10.1080/17408989.2014.892063
  • Spencer-Cavaliere, N., & Rintoul, M. A. (2012). Alienation in Physical Education from the perspectives of children. Journal of Teaching in Physical Education, 31(4), 344-361. DOI: 10.1123/jtpe.31.4.344
  • Vicente, M. (2005). El cuerpo de la Educación Física: Dialéctica de la diferencia. Revista Iberoamericana de Educacion, 39(Sept), 53-72.
  • Wrench, A., & Garrett, R. (2008). Pleasure and pain: Experiences of fitness testing. European Physical Education Review, 14(3), 325-346. DOI: 10.1177/1356336X08095669