La nostalgia del antipoetaAñoranza e ironía de Nicanor Parra

  1. Jesús Cano Reyes
Revista:
América Sin Nombre
  1. Higashi, Alejandro (coord.)
  2. Ballester Pardo, Ignacio (coord.)

ISSN: 1577-3442 1989-9831

Ano de publicación: 2018

Título do exemplar: Madurez de la joven poesía mexicana

Número: 23

Páxinas: 159-169

Tipo: Artigo

DOI: 10.14198/AMESN.2018.23.12 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

Outras publicacións en: América Sin Nombre

Resumo

Although antipoetry might seem to be opposed to nostalgia –its scathing humour, iconoclasm and heterodoxical aesthetic rebellion have little to do with melancholic sadness–, many poems by Nicanor Parra display a noticeably nostalgic tone. Texts from Poemas y antipoemas (1954) and above all Canciones rusas (1967), which have usually dealt with haste by critics, reveal a nostalgic current in Parra’s work that forms an essential part of his antipoetic ecosystem. If in an etymological sense, nostalgia –neologism coined by Johannes Hoffer in the xviith century– alludes to the painful experience of return, this sorrow is visibly revealed in Parra’s writing in the impossibility of recovering the lost paradise of childhood and in the memory of youthful love, despite moments of irony which would appear to attenuate the longing. What meaning is given to nostalgia in Parra’s poetry and what is the role played by irony in the configuration of his retrospective view?

Referencias bibliográficas

  • Binns, Niall. Nicanor Parra. Madrid: Eneida, 2000.
  • Binns, Niall. Introducción y notas a Nicanor Parra, Obras completas & algo más. Vol. 1. Barcelona: Círculo de Lectores-Galaxia Gutenberg, 2006, pp. XXIX-LXXVI.
  • Boym, Svetlana. El futuro de la nostalgia. Madrid: Antonio Machado Libros, 2015.
  • Campaña, Mario. Poesía y situación de Nicanor Parra. Santiago de Chile: Ediciones del Instituto de Estudios Poéticos, 1995.
  • Carrasco, Iván. Nicanor Parra: La escritura antipoética. Santiago de Chile: Editorial Universitaria, 1990.
  • Carrasco, Iván. Para leer a Nicanor Parra. Santiago de Chile: Universidad Nacional Andrés Bello, Cuarto Propio, 1999.
  • Goic, Cedomil. Los mitos degradados. Ensayos de compren-sión de la literatura hispanoamericana. Amsterdam-Atlanta, GA: Rodopi, 1992.
  • Gottlieb, Marlene. No se termina nunca de nacer. La poesía de Nicanor Parra. Madrid: Playor, 1977.
  • Huidobro, Vicente. Obra selecta. Caracas: Biblioteca Ayacucho, 1989.
  • Hutcheon, Linda y Mario J. Valdés. «Irony, Nostalgia, and the Posmodern: A Dialogue». Poligrafías. Revista de literatura comparada, 3 (1998): 18-41. [Disponible en: http://www.journals.unam.mx/index.php/poligrafias/article/view/31312]
  • Lastra, Pedro. «Introducción a la poesía de Nicanor Parra». Revista del Pacífico, Valparaíso, 5, (1968): 197-200.
  • Lihn, Enrique. «Definición de un poeta». Anales de la Universidad de Chile, Santiago, 137, (enero-marzo de 1966): 35-64.
  • López Velarde, Ramón. La sangre devota. Zozobra. El son del corazón. Madrid: Hiperión, 2001.
  • Morales, Leonidas. Conversaciones con Nicanor Parra. Santiago de Chile: Universidad Diego Portales, 2014.
  • Oviedo, José Miguel. Historia de la literatura hispanoame-ricana. 3. Postmodernismo, Vanguardia, Regionalismo. Madrid: Alianza, 2007.
  • Parra, Nicanor. Obras completas & algo más. Vol. 1. Barcelona: Círculo de Lectores-Galaxia Gutenberg, 2006.
  • Parra, Nicanor. «Poetas de la claridad». Atenea, Concepción, 380-381, (abril-septiembre de 1938): 45-48.
  • Rodríguez Monegal, Emir. «Encuentros con Nicanor Parra». Mundo Nuevo, París, 23, (mayo 1968): 75-83.
  • Schopf, Federico. Del vanguardismo a la antipoesía. Roma: Bulzoni, 1986.
  • Teillier, Jorge. «Los poetas de los lares». Boletín de la Universidad de Chile, 56, (mayo de 1965): 48-62.
  • Teillier, Jorge. «Antientrevista con Nicanor Parra: viaje por el mundo de Nicanor Parra». Árbol de Letras, 8, (julio de 1968): 78-80.
  • Teillier, Jorge. «Sobre el mundo donde verdaderamente habito o la experiencia poética». Trilce, Valdivia, 14, (diciembre de 1968-enero de 1969): 13-17.
  • VVAA. Las voces múltiples. Lima: Casa Editoria E. Rosay, 1916.Williams, William Carlos. Antología bilingüe. Madrid: Alianza, 2009.
  • Zambra, Alejandro. No leer. Crónicas y ensayos sobre lite-ratura. Barcelona: Alpha Decay, 2012.