Transformación del modelo educativo en el aprendizaje y desarrollo competencial. Estudio de caso

  1. Déborah Martín R. 1
  2. Mercedes García García 2
  1. 1 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Bordón: Revista de pedagogía

ISSN: 0210-5934 2340-6577

Any de publicació: 2018

Volum: 70

Número: 4

Pàgines: 103-119

Tipus: Article

DOI: 10.13042/BORDON.2018.60992 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Bordón: Revista de pedagogía

Resum

INTRODUCTION. This paper discusses the effect on students of an experience of transformation from a static school into a versatile model that transfers to the classroom the use of active and collaborative methodologies. It is carried out in a real environment, through the advice of an external consultant, during two courses. The aim is to assess the development of competence, satisfaction and academic performance of the students according to the changes observed after the transformation. METHOD. The research design a case study. It describes the context, the information before to and the changes observed after the transformation. Information is collected by group interviews, documentary analysis of reports and analysis academic achievement. The treatment of the data has been through qualitative and quantitative analysis. RESULTS. The transformation over two years is manifested in three educational models of different versatility. Teacher’s perception come out the effect that versatile models centred on learning have on the competence development of students, specifically linguistic, maths, social and civic competence, an improvement in behaviour and performance and greater student satisfaction with the organisation of the classroom, learning by projects, participation in learning and openness to the environment. On the other hand, there is no improvement where the transformation has not taken place. DISCUSSION. The results are coincident with research as European reports on the impact of versatile school and classroom cultures on learning and school climate. In addition, improvements are observed when the educational model is developed over time, at least two courses, supported by pedagogical leadership. It shows new lines of research on the effects that techniques linked to versatility have on the development of students’skills but also on teaching skills and the quality of schools.

Referències bibliogràfiques

  • Bietenbeck, J. (2014). Teaching practices and cognitive skills. Labour Economics, 30, 143-153.
  • Consejo Escolar del Estado (2015). Informe sobre el estado y situación del sistema educativo: curso 2013-2014. Madrid: Ministerio de Educación y Deporte.
  • Dede, C. (2007). Introduction: A sea change in thinking, knowing, learning, and teaching. En G. Salaway y J. Borreson Caruso (eds.), The ECAR study of undergraduate students and information technology (pp. 19-26). Boulder. Colorado: EDUCAUSE.
  • De los Cobos, A., Gómez, M., Gómez, J., Pérez, M. y Gómez, J. (2011). Relación entre la aplicación de metodologías docentes activas y el aprendizaje del estudiante universitario. Bordón. Revista de Pedagogía, 63(2), 27-40.
  • Fullan, M. (1997). The Challenge of School Change: A Collection of Articles. IRI/Skylight Training and Publishing.
  • Fullan, M. (2016). La dirección escolar: Tres claves para maximizar su impacto. Madrid: Ediciones Morata.
  • Hattie, J. (2009). Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. Nueva York: Routledge.
  • Hattie, J. (2012).Visible learning for teachers. Nueva York: Routledge.
  • ITE (2010). Habilidades y competencias del siglo XXI para los aprendices del milenio en los países de la OCDE. Madrid: Instituto de Técnicas Educativas.
  • Klafki, W. (1988). ¿Se modifica la realidad escolar por efectos de la investigación escolar? Revista de Educación, 286, 97-113.
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Publicada en el BOE el 4 de mayo de 2006.
  • Looney, J. y Michel, A. (2014). KeyCoNet’s Conclusions and Recommendations for Strengthening Key Competence Development in Policy and Practice. Final Report. Bruselas: European Schoolnet.
  • López Alacid, M. P. (2009). Efectos del aprendizaje cooperativo en las habilidades sociales, la educación intercultural y la violencia escolar: un estudio bibliométrico de 1997 a 2007. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.
  • López López, E. (2009). Evaluación del efecto de variables críticas en el aprendizaje de los escolares. ESE. Estudios Sobre Educación, 16, 55-78.
  • López Martínez, A. (2005). La organización del espacio en los centros educativos: un factor determinante para el cambio de las estructuras organizativas. Bordón. Revista de Pedagogía, 57(4), 519-533.
  • Martín Rodríguez, D. (2017). La organización educativa versátil y el desarrollo competencial (tesis doctoral inédita). Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
  • Martín-Moreno Cerrillo, Q. (2006). Organización y dirección de centros educativos innovadores. El Centro Educativo Versátil. Madrid: McGraw-Hill.
  • Martínez, M. R. y McGrath, D. (2016). Deeper learning: How eight innovative public schools are transforming education in the twenty-first century. Nueva York: The New Press.
  • Méndez Martínez, I. (2015). Prácticas docentes y rendimiento estudiantil. Evidencia a partir de TALIS 2013 y PISA 2012. Madrid: Fundación Santillana.
  • Murillo, F. J. (2006). Una Dirección Escolar para el Cambio: del Liderazgo Transformacional al Liderazgo Distribuido. REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(4), 11-24.
  • Murillo, F. J. (2008). Hacia un modelo de eficacia escolar. Estudio multinivel sobre los factores de eficacia de las escuelas españolas. REICE. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6(1), 4-28.
  • Pace, L. (2013). Competency Education Series: Policy Brief One an Emerging Federal Role for Competency Education. Cincinnati, Ohio: Knowledgeswork.
  • Palacios, S. G. (2007). Requisitos para una inclusión de calidad en el tratamiento educativo de la diversidad. Bordón. Revista de Pedagogía, 59(4), 581-595.
  • Partnership 21 (2007). Framework for 21st century skills. Washington: P21.
  • Rappolt-Schlichtmann, G., Daley, S. G. y Rose, L. T. (eds.) (2012). A Research Reader in Universal Design for Learning. Cambridge, MA: Harvard Education Press.
  • Yelland, N., Cope, B. y Kalantzis, M. (2008). Learning by Desing: creating pedagogical frameworks for knowledge building in the twenty-first century. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 36(3), 197-213.