Estrategias y recursos de difusión y promoción digital de la investigación en el sistema universitario español. Análisis de las universidades públicas a través de su web institucional

  1. Siso Calvo, Brenda 1
  2. Arquero Avilés, Rosario 1
  3. Marco Cuenca, Gonzalo 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad de Zaragoza
    info

    Universidad de Zaragoza

    Zaragoza, España

    ROR https://ror.org/012a91z28

Zeitschrift:
Revista general de información y documentación

ISSN: 1132-1873 1988-2858

Datum der Publikation: 2018

Ausgabe: 28

Nummer: 1

Seiten: 95-117

Art: Artikel

DOI: 10.5209/RGID.60815 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Revista general de información y documentación

Zusammenfassung

The main objective of this research focuses on a comparative analysis of the current state of digital dissemination and promotion of research in the Spanish University System. For achieve the objective this study focuses on examine the dissemination and promotion of research activities made by public universities, and what resources they use to allow access to this information by means of their institutional websites. The paper also identifies what strategies universities plan to develop in the nearest future by studying the trends and lines of action contemplated in their plans and/or strategic documents. A systematic and standardized review and data collection was used as methodological tool, by exploring the websites of the 50 public universities included in the Registro de Universidades, Centros y Títulos (RUCT), with a series of indicators previously defined. The results revealed that there has been considerable progress, although there is still a long way to go before the desired level of implementation in terms of availability of resources specifically aimed at the digital dissemination and visibility of research. Lastly, many initiatives have also been identified to determine the growing interest of the institutions in strengthening their strategies along these lines.

Informationen zur Finanzierung

En línea con el contexto de referencia planteado en la introducción, esta investigación tiene como finalidad realizar un análisis comparativo sobre el estado actual en materia de difusión y promoción digital de la investigación a través de las páginas web institucionales de las 50 universidades públicas que forman parte del sistema universitario español y que aparecen en el Registro de Universidades, Centros y Títulos (RUCT) del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte8.

Geldgeber

Bibliographische Referenzen

  • Cegarra Sánchez, J. (2012). La difusión de la investigación. Madrid: Ediciones Díaz de Santos
  • Crue (2017). La universidad española en cifras 2015/2016. ISBN 978-84-697-6269-1
  • España (2001). Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades. Boletín Oficial del Estado, 24 de diciembre de 2001, 307, pp. 49400-49425.
  • /dias/2001/12/24/pdfs/A49400-49425.pdf>. [Consulta: 15/11/2016].
  • España (2011). Ley 14/2011, de 1 de junio, de la Ciencia, la Tecnología y la Innovación. Boletín Oficial del Estado, 2 de junio de 2011, 131, pp. 54387-54455. . [Consulta: 16/11/2016].
  • Espinosa Santos, V. (2010). Difusión y divulgación de la investigación científica. IDESIA, v.28, n.3. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-34292010000300001
  • Fundación Telefónica (2012). Universidad 2020: papel de las TIC en el nuevo entorno socioeconómico. ISBN: 978-84-08-11014-9
  • Ministerio De Educación (2010). Estrategia universidad 2015: contribución de las universidades al progreso socioeconómico español 2010-2015. Madrid: Ministerio de Educación de España
  • Pérez-Montoro, M. (2014). Políticas universitarias de difusión de la información a través de la propia web institucional. El profesional de la información, 23(2), 190-194. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2014.mar.12
  • Pinto Molina, M.; Alonso Berrocal, J.L.; Cordón García, J.A.; Fernández Marcial, V.; García Figuerola, C.; García Marco, J.; Gómez Camarero, C.; Zazo, A.F., Doucet, A.V. (2004). Análisis cualitativo de la visibilidad de la investigación de las universidades españolas a través de sus páginas web. Revista Española de Documentación Científica, 23(3), 345-370. doi:10.3989/redc.2004.v27.i3.157.
  • Pirnay, F.; Surlemont, B. Y Nlemvo, F. (2003). Toward a typology of university
  • spin-offs. Small Business Economics, 21(4): 355-369.
  • Rauhvargers, A. (2013). Global University rankings and their impact. Report II. EUA Reports on rankings 2013. Brussels: European University Association.
  • Sanz Menéndez, L. (2005). Universidad e investigación: la financiación competitiva de los proyectos de I+D, con especial referencia a las Ciencias Sociales y Económicas. Reis, 109/05, 181-218
  • Saraite-Sariene, L; Gálvez Rodríguez, Mm y Haro De Rosario, A. (2018). Exploring determining factors of web transparency in the world’s top universities. Revista de Contabilidad – Spanish Accounting Review, 21(1), 63–72
  • Seguí Simarro, Jm; Poza Luján, Jl y Mulet Salort, Jm. (2015). Estrategias de divulgación científica. Valencia: Editorial de la Universidad Politécnica de Valencia.