Análisis de los ítems de la prueba CAHEuso del modelo multidimensional de crédito parcial generalizado

  1. Xavier G. Ordóñez Camacho 1
  2. Delia Arroyo Resino 2
  3. Covadonga Ruiz de Miguel 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

Journal:
Bordón: Revista de pedagogía

ISSN: 0210-5934 2340-6577

Year of publication: 2019

Volume: 71

Issue: 2

Pages: 125-137

Type: Article

DOI: 10.13042/BORDON.2019.66880 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Bordón: Revista de pedagogía

Abstract

INTRODUCTION. The Questionnaire of Attitudes towards Statistics (QATS) (Ordóñez, Romero and Ruiz de Miguel, 2016) has been recently proposed, which has evidence of validity and relia-bility for the measurement of attitudes towards statistics. However, it requires a more exhaustive analysis of the items to extend the evidence of validity. METHOD. Therefore, in the present study the objective is to expand the evidence of the psychometric quality of the QATS, through the application of the Multidimensional Model of Generalized Partial Credit (MMGPC) of the Item response theory (IRT). The QATS was applied to an incidental sample composed of 836 students from the Faculty of Education of the Complutense University of Madrid. The QATS is composed of three dimensions: the scale of negative emotions, the scale of positive emotions and the utility scale, with a total of 16 items on a Likert scale with 5 response options ranging from “completely disagree” to “completely agree”. For the analysis of the items, the program R version 3.4.3 has been used. RESULTS The results show that the questionnaire behaves following a 3-dimensional structure. The results of the parameters of the items allow us to affirm that we have items that discriminate a lot from people with low and high attitudes and that a medium-high level of atti-tude is required to choose the highest categories of the items. DISCUSSION. Therefore, the re-sults allow us to extend the validity previously reported, being to date one of the few tests with evidence of validity at the level of construct and items.

Bibliographic References

  • Abad, F., Ponsoda, V. y Revuelta, J. (2006). Modelos politómicos de respuesta al ítem. Madrid: La Muralla.
  • Abal, F. J. P., Auné, S. E., Lozzia, G. S. y Attorresi, H. F. (2015). Modelización de una prueba de afecto hacia la matemática con la teoría de respuesta al ítem. Revista de Psicología, 11(21), 23-34. Recuperado de http://bibliotecadigital.uca.edu.ar/repositorio/revistas/modelizacion-prueba-afecto-matematica.pdf
  • Aiken, L. R. y Dreger, R. M. (1961). El efecto de las actitudes en el desempeño en Mathematics. Diario de Psicología de la Educación, 52(1), 19-24.
  • Auzmendi, E. (1992). Las actitudes hacia la matemática estadística en las enseñanzas medias y universitarias. Bilbao: Mensajero.
  • Bazán, J. L. y Sotero, H. (1998). Una aplicación al estudio de actitudes hacia la matemática en la UNALM. Revista Anales Científicos. UNALM, 36(1), 60-72.
  • Blanco, A. (2008). Una revisión crítica sobre la investigación sobre las actitudes de los estudiantes universitarios hacia la estadística. Revista Complutense de Educación, 19(2), 311-330.
  • Cazorla, I., Silva da, C., Vendramini, C. y Brito, M. (1999). Adaptación y validación de una escala de actitudes hacia la estadística. En Conferência Internacional: Experiências e expectativas do Ensino da Estatística (pp. 45-58). Florianópolis, Brasil.
  • Chalmers, R. P. (2012). Mirt: A Multidimensional Item Response Theory Package for the R Environment. Journal of Statistical Software, 48(6), 1-29. doi: 10.18637/jss.v048.i06
  • Chang, H. y Beilock, S. L. (2016). The math anxiety-math performance link and its relation to individual and environmental factors: a review of current behavioral and psychophysiological research. Current Opinion in Behavioral Sciences, 10, 33-38. doi: 10.1016/j.cobeha.2016.04.011
  • Comas, C., Martins, J., Nascimento, M. y Estrada, A. (2017). Estudio de las Actitudes hacia la Estadística en Estudiantes de Psicología. Boletim de Educação Matemática, 31(57). doi: 10.1590/1980-4415v31n57a23
  • Drasgow, F., Levine, M. V. y Williams, E. A. (1985). Appropriateness measurement with polychotomous item response models and standardized indices. British Journal of Mathematical and Statistical Psychology, 38, 67-86.
  • Estrada, A. (2002). Análisis de las actitudes y conocimientos estadísticos elementales en la formación del profesorado (tesis doctoral). Universitat Autònoma de Barcelona, Barcelona.
  • Estrada, A., Batanero, C. y Fortuny, J. (2006). Análisis de las actitudes y conocimientos estadísticos elementales en la formación del profesorado. Tarbiya, 38, 79-90.
  • García-Martínez, J., Fallas-Vargas, M. y Romero-Hernández, A. (2015). Las actitudes hacia la estadística del estudiantado de orientación. Revista Electrónica Educare, 19(1), 25-41. doi: 10.15359/ree.19-1.2
  • Gómez Chacón, I. (2000). Matemática emocional. Los afectos en el aprendizaje matemático. Madrid: Narcea.
  • Kang, T. y Chen, T. T. (2007). An investigation of the performance of the generalized S-X2 item-fit index for polytomous IRT models. ACT Research Report Series.
  • Maydeu-Olivares, A. y Joe, H. (2006). Limited information goodness-of-fit testing in multidimensional contingency tables. Psychometrika, 71, 713-732.
  • Mc Leod, D. B. (1994). Research on affect and mathematics learning in the JRME: 1970 to the present. Journal for Research in Mathematics Education, 25(6), 637-647. doi: 10.2307/749576
  • Montaño, R. (2009). Una comparación de las estadísticas de bondad de ajuste R1 y M2 para modelos de la Teoría de Respuesta al Ítem (tesis doctoral no publicada). Universidad de Barcelona, Barcelona.
  • Muraki, E. (1992). A generalized partial credit model: Application of an EM algorithm. Applied Psychological Measurement, 16, 159-176.
  • Ngussa, B. M. y Mbuti, E. E. (2017). The Influence of Humour on Learners’ Attitude and Mathematics Achievement: A Case of Secondary Schools in Arusha City, Tanzania. Journal of Educational Research, 2(3), 170-181.
  • Ordóñez, X., Romero, R. y Ruiz, C. (2016). Cuestionario de Actitudes Hacia la Estadística (CAHE): evidencias de validez y fiabilidad de las puntuaciones en una muestra de alumnos de Educación. Bordón, 68(4), 121-136. doi: 10.13042
  • Orlando, M. y Thissen, D. (2000). Likelihood-based item fit indices for dichotomous item response theory models. Applied Psychological Measurement, 24, 50-64.
  • Ostini, R. y Nering, M. L. (2006). Polytomous item response theory models. London: Sage pub.
  • Ostini, R. y Nering, M. L. (2010). Handbook of Polytomous item response theory models. London: Taylor & Francis Group.
  • Palacios, A., Arias, V. y Arias, B. (2014). Actitudes hacia las matemáticas: construcción y validación de un instrumento de medición. Revista de Psicodidáctica, 19(1), 67-91. doi: 10.1387 / RevPsicodidact.8961
  • Phillips, R. (2007). Mathematics teachers’ beliefs and affects. En F. Lester, Second Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning (pp. 257-315). Charlotte: Information Age Publishing and National Council of Teachers of Mathematics.
  • Post, W. J, Van Duijn, M. A. J. y Van Baarsen, B. (2001). Tracelines de un solo pico o monótono? En la elección de un modelo IRT para escalar datos. En A. Boomsma, MAJ van Duijn y TAB Snijders (eds.), Ensayos sobre la teoría de la respuesta al ítem (pp. 391-414). Nueva York: Springer.
  • R Core Team (2017). R: A language and environment for statistical computing. Foundation for statistical Computing. Vienna, Austria. Recuperado de http://www.r-project.org/
  • Reckase, M. D. (2009). Multidimensional item response theory. New York: Springer.
  • Roberts, D. M. y Bilderback, E. W. (1980). Reliability and validity of a statistics attitude survey. Educational and Psychological Measurement, 40, 235-238. doi: 10.1177/001316448004000138
  • Rodríguez, O. y Mora, S. (2016). Análisis psicométrico del instrumento Actitudes hacia las Matemáticas mediante el modelo de Respuesta Graduada de Samejima. Actualidades en Psicología, 30(120), 7-30. doi: 10.15517/ap.v30i120.18722
  • RStudio Team (2018). RStudio: Integrated Development for R. RStudio, Inc. Boston, Massachusetts. Recuperado de http://www.rstudio.com/
  • Samejima, F. (1969). Estimation of latent ability using a response pattern of graded scores. Psychometrika Monograph, 17, 3-21.
  • Schau, C., Stevens, J., Dauphine, T. y Del Vecchio, A. (1995). The development and validation of the survey of attitudes towards statistics. Educational and Psychological Measurement, 55(5), 868-875. doi: 10.1177/0013164495055005022
  • Syyeda, F. (2016). Understanding Attitudes Towards Mathematics (ATM) using a Multi-modal Model: An Exploratory Case Study with Secondary School Children in England. Cambridge Open-Review Educational Research e-Journal, 3, 32-62. Recuperado de http://corerj.soc.srcf.net/?page_id=224
  • Tarazona, E., Bazán, J. y Aparico, A. (2013). Actitudes hacia la estadística en universitarios peruanos de mediana edad. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 1, 58-76.
  • Tshabalala, T. y Ncube, A. C. (2016). Causes of poor performance of ordinary level pupils in mathematics in rural secondary schools in Nkayi district: Learner’s attributions. Nova Journal of Medical and Biological Sciences, 15(1), 122-136.
  • Vendramini, C. M. M., Silva, M. C. R. D. y Dias, A. S. (2009). Assessment of psychology students' attitudes through credit partial model of IRT. Psico-USF, 14(3), 287-298. doi: 10.1590/S1413-82712009000300005
  • Wise, S. (1985). The development and validation of a scale measuring attitudes toward statistics. Educational and Psychological Measurement 2(45), 401-405. doi: 10.1177/001316448504500226
  • Yao, L. y Schwarz, R. D. (2006). A multidimensional partial credit model with associated item and test statistics: An application to mixed-format tests. Applied Psychological Measurement, 30(6), 469-492.