De cómo la intermedialidad influye en la composición poética del textouna aproximación didáctica
-
1
Universidad Complutense de Madrid
info
ISSN: 1698-322X
Year of publication: 2017
Volume: 13
Pages: 131-140
Type: Article
More publications in: Cuadernos de Rusística Española
Abstract
The degree program for new grades in the European Space of Higher Education means important changes and the possibility of adapting and adopting another work´s methodologies in the Literature teaching area, like the ones proposed by the Russian Text Stylistics, that allows to reach an ideal level of comprehension of a creative text. The author and the reader are the main actors, specifically the last one who, through a careful reading of the text - undisputable protagonist - reach the subtext of the author. The composition turns into the space that sets up the relation between author and reader who becomes interlocutor, the necessary collaborator to understand a creative work in its depth.
Bibliographic References
- GARCÍA GALIANO, Á. (2001): “Didáctica de la literatura” en Nueva introducción a la teoría de la literatura, Síntesis. Madrid.
- FERNÁNDEZ BUENO, A. (2012): “Los inicios de la enseñanza de la literatura rusa en España y su proyección actual: la estilística del texto”, Eslavística Complutense, 12, pp. 141-148.
- FERNÁNDEZ BUENO, A. (2003): “El análisis estilístico aplicado a la enseñanza de la literatura rusa. Un enfoque práctico”, Eslavística Complutense,3, pp. 287-294.
- FERNÁNDEZ BUENO, A. (2002): “La aportación de la estilística funcional rusa a la didáctica de la literatura en España. La lectura profesional método para crear lectores”, en España y el mundo eslavo. Relaciones culturales, literarias y lingüísticas, GRAM Ediciones, Madrid.
- FERNANDEZ BUENO, А. (2015a): “Metodika prepodavanija russkoj literatury v ispanoyazyčnoj auditorii: čitaja russkuju literaturu s ispanskim aktsentom”, Filologija i kultura. Philology and Culture, 3 (41), pp. 308-312.
- FERNÁNDEZ BUENO, A. (2015b): “Obučenie russkoj literatury v ispanskikh vuzakh v kontekste Bolonskogo protsessa: nužno li prepodavat «po-staromu» v epokhu novykh tekhnologij?”, Russkij yazyk i literatura v prostranstve mirovoj kultury, Red.: L.A. Verbitskaja, t. 15, Sankt Peterburg, MAPRYAL, CD.
- KAIDA, L.G. (2016): Estetičeskij imperativ intermedialnogo teksta. Lingvofilosovskaja kontseptsija kompozitsionnoj poetika. Flinta-Nauka. Moskva.
- KAIDA, L.G. (2013): Intermedialnoe prostranstvo kompozitsii. Flinta-Nauka. Moskva.
- KAIDA, L.G. (2011): Kompozitsionnaja poetika teksta. Flinta-Nauka. Moskva.
- KAIDA, L.G. (2008): Esse. Stilističeskij portret. Flinta-Nauka. Moskva.
- KAIDA, L.G. (2006): Kompozitsionnaja poetika publitsistiki. Flinta-Nauka. Moskva.
- KAIDA, L.G. (2004): Stilistika teksta: ot teorii kompozitsii k dekodirovaniju. Flinta-Nauka. Moskva.
- KAIDA, L.G. (2000): Kompozitsionnyj analiz khudožestvennogo teksta. Flinta-Nauka. Moskva.
- KOVAL, T. B. (2015): “Kak čitatelju ne propast v «Bermudskom treugolnike»”, Obšestvennye nauki i sovremennost, nº 2, pp. 166-170.
- PAZ GAGO, J. M. (1993): La estilística, Síntesis. Madrid.
- RODRÍGUEZ PEQUEÑO, M. (1995): Teoría de la literatura eslava, Síntesis. Madrid.
- KAIDA, L. (2005): “El ´Largo appassionato´de L. V. Beethoven en Brazalete de granate de A. Kuprín”, en Palabra y música, Universidad Complutense. Madrid (trad. del ruso por A. Fernández Bueno).
- KAIDA, L. (1998): Filología rusa moderna. Nueva vertiente, Ediciones del Orto. Madrid.
- KAIDA, L. (1986): Estilística funcional rusa, Cátedra. Madrid.
- YASINSKAJA, S. G. “L. Kaida «Intermedialnoe prostranstvo kompozitsii». «Slovomuzyka» dlya čitatelija-gurmana”. http://yasinskaya-svet.livejournal.com/33272.html. 26/08/2016