De cómo la intermedialidad influye en la composición poética del textouna aproximación didáctica

  1. Aída Fernández Bueno 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Cuadernos de Rusística Española

ISSN: 1698-322X

Year of publication: 2017

Volume: 13

Pages: 131-140

Type: Article

DOI: 10.30827/CRE.V13I0.5645 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Cuadernos de Rusística Española

Abstract

The degree program for new grades in the European Space of Higher Education means important changes and the possibility of adapting and adopting another work´s methodologies in the Literature teaching area, like the ones proposed by the Russian Text Stylistics, that allows to reach an ideal level of comprehension of a creative text. The author and the reader are the main actors, specifically the last one who, through a careful reading of the text - undisputable protagonist - reach the subtext of the author. The composition turns into the space that sets up the relation between author and reader who becomes interlocutor, the necessary collaborator to understand a creative work in its depth.

Bibliographic References

  • GARCÍA GALIANO, Á. (2001): “Didáctica de la literatura” en Nueva introducción a la teoría de la literatura, Síntesis. Madrid.
  • FERNÁNDEZ BUENO, A. (2012): “Los inicios de la enseñanza de la literatura rusa en España y su proyección actual: la estilística del texto”, Eslavística Complutense, 12, pp. 141-148.
  • FERNÁNDEZ BUENO, A. (2003): “El análisis estilístico aplicado a la enseñanza de la literatura rusa. Un enfoque práctico”, Eslavística Complutense,3, pp. 287-294.
  • FERNÁNDEZ BUENO, A. (2002): “La aportación de la estilística funcional rusa a la didáctica de la literatura en España. La lectura profesional método para crear lectores”, en España y el mundo eslavo. Relaciones culturales, literarias y lingüísticas, GRAM Ediciones, Madrid.
  • FERNANDEZ BUENO, А. (2015a): “Metodika prepodavanija russkoj literatury v ispanoyazyčnoj auditorii: čitaja russkuju literaturu s ispanskim aktsentom”, Filologija i kultura. Philology and Culture, 3 (41), pp. 308-312.
  • FERNÁNDEZ BUENO, A. (2015b): “Obučenie russkoj literatury v ispanskikh vuzakh v kontekste Bolonskogo protsessa: nužno li prepodavat «po-staromu» v epokhu novykh tekhnologij?”, Russkij yazyk i literatura v prostranstve mirovoj kultury, Red.: L.A. Verbitskaja, t. 15, Sankt Peterburg, MAPRYAL, CD.
  • KAIDA, L.G. (2016): Estetičeskij imperativ intermedialnogo teksta. Lingvofilosovskaja kontseptsija kompozitsionnoj poetika. Flinta-Nauka. Moskva.
  • KAIDA, L.G. (2013): Intermedialnoe prostranstvo kompozitsii. Flinta-Nauka. Moskva.
  • KAIDA, L.G. (2011): Kompozitsionnaja poetika teksta. Flinta-Nauka. Moskva.
  • KAIDA, L.G. (2008): Esse. Stilističeskij portret. Flinta-Nauka. Moskva.
  • KAIDA, L.G. (2006): Kompozitsionnaja poetika publitsistiki. Flinta-Nauka. Moskva.
  • KAIDA, L.G. (2004): Stilistika teksta: ot teorii kompozitsii k dekodirovaniju. Flinta-Nauka. Moskva.
  • KAIDA, L.G. (2000): Kompozitsionnyj analiz khudožestvennogo teksta. Flinta-Nauka. Moskva.
  • KOVAL, T. B. (2015): “Kak čitatelju ne propast v «Bermudskom treugolnike»”, Obšestvennye nauki i sovremennost, nº 2, pp. 166-170.
  • PAZ GAGO, J. M. (1993): La estilística, Síntesis. Madrid.
  • RODRÍGUEZ PEQUEÑO, M. (1995): Teoría de la literatura eslava, Síntesis. Madrid.
  • KAIDA, L. (2005): “El ´Largo appassionato´de L. V. Beethoven en Brazalete de granate de A. Kuprín”, en Palabra y música, Universidad Complutense. Madrid (trad. del ruso por A. Fernández Bueno).
  • KAIDA, L. (1998): Filología rusa moderna. Nueva vertiente, Ediciones del Orto. Madrid.
  • KAIDA, L. (1986): Estilística funcional rusa, Cátedra. Madrid.
  • YASINSKAJA, S. G. “L. Kaida «Intermedialnoe prostranstvo kompozitsii». «Slovomuzyka» dlya čitatelija-gurmana”. http://yasinskaya-svet.livejournal.com/33272.html. 26/08/2016