Claves axiológicas y retos educativos en Iberoamérica

  1. Valentín Martínez-Otero Pérez 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Zeitschrift:
Revista Iberoamericana de Educación

ISSN: 1681-5653 1022-6508

Datum der Publikation: 2019

Titel der Ausgabe: Analítica del aprendizaje (Learning Analytics)

Ausgabe: 80

Nummer: 2

Seiten: 105-127

Art: Artikel

DOI: 10.35362/RIE8023316 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Revista Iberoamericana de Educación

Zusammenfassung

This article explores the values present in the educational policies of the respective Ibero-American countries. It is evident that the more or less explicit axiological framework of these policies has a significant impact on people and societies. In the heterogeneous and diversified Ibero-American region, the question arises about what values are needed to promote an education that really encourages the construction of a better, fairer, freer and more livable world. The study reviews the web portals of the various Ibero-American Ministries of Education. The methodology used to analyze these pages or other documents located on the internet, is the same as in the content analysis. Through this way we arrive at certain “value indicators” that offer axiological keys and allow to verify the expected differences, which, in some cases, constitute or answer to polarized discrepancies which concur with the corresponding national characteristics in the political, social, cultural and economic.

Bibliographische Referenzen

  • Citas Bardin, L. (2002). Análisis de contenido, Madrid, Akal.
  • Cortina, A y Conill, J. (2014). La responsabilidad ética de la sociedad civil, Mediterráneo económico, 26, 13-29. Recuperado de https://bit.ly/315gV9a
  • Gervilla Castillo, E. (2000). Un modelo axiológico de educación integral, Revista Española de Pedagogía, 215, 39-58.
  • Hernández García, J. (2010). Ideología, educación y políticas educativas, Revista Española de Pedagogía, 245, 133-150.
  • Hernández, A., Reigosa, R. y Rodríguez, R. (2012). La educación en valores y la formación ciudadana en las instituciones educativas, La Habana, Educación Cubana-Ministerio de Educación. Recuperado de https://bit.ly/2HRGove
  • Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido. Teoría y práctica, Barcelona, Paidós.
  • Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación (2013). Las políticas educativas de América Latina y el Caribe, Santiago, UNESCO. Recuperado de https://bit.ly/2NvF5D0
  • Marín, R. (1989). “La educación personalizada desde el ángulo axiológico” (152-176), en L. E. Palacios, et al. El concepto de persona, Madrid, Rialp.
  • Ortega y Gasset, J. (2004). Introducción a una estimativa: ¿qué son los valores?, Madrid, Encuentro.
  • Pacheco, J. A. y Sousa, J. (2016). Lei de Bases do Sistema Educativo: do passado a um futuro olhar curricular, Revista Elo, 23, 89-98. Recuperado de https://bit.ly/2MnXkxH
  • Puelles Benítez, M. de (1993). “Estado y Educación en las Sociedades Europeas”, Revista Iberoamericana de Educación, 1, 35-57. Recuperado de https://bit.ly/2HR3Ngj
  • Rizvi, F. y Lingard, B. (2013). Políticas educativas en un mundo globalizado, Madrid, Morata.
  • Rodríguez-Arana, J. (2015). Derecho Administrativo y Administración pública en Iberoamérica, en J. Rodríguez-Arana y L. Rodríguez-Rodríguez (Dirs.): Curso de Derecho Administrativo Iberoamericano, Granada, Comares.