Canto y encantoIconografía de Orfeo de Gluck a Moreau

  1. Rodríguez López, María Isabel 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Eikón / Imago

ISSN: 2254-8718

Any de publicació: 2016

Títol de l'exemplar: Eikón Imago 10

Volum: 5

Número: 2

Pàgines: 175-202

Tipus: Article

DOI: 10.5209/EIKO.73498 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Eikón / Imago

Resum

In this work we suggest an approach to the iconographic evolution of the Thracian magic singer through the European art of the eighteenth and nineteenth centuries, searching the echo of the Classic world in the images, as well as new iconic perspectives and the explicit relation of European artists with the treatment of the myth that was given by Rainiero de Calzabigi in the libretto he wrote to be put in music by Christopher Willibald Gluck (represented for the first time in Viena, 1762). Inspired by the texts of Virgil and Ovid that narrate the hero's catabasis to rescue his beloved Euridice, the poet from Livorno contributed most notably to the popularity of an issue that became one of the most recurrent Classic themes of the period we have analyzed.  

Referències bibliogràfiques

  • ÁLVAREZ MARTÍNEZ, José María, “La representación de Orfeo y los animales en la musivaria hispana”, en Luz NEIRA JIMÉNEZ (Coord.), Mitología e Historia en los mosaicos romanos, 2010, pp. 41-50.
  • ÁLVAREZ MORÁN, Consuelo/IGLESIAS MONTIEL, Rosa María, “La recepción de" Met." 13,750-897 en libretos de ópera”, en Minerva: Revista de filología clásica, 826 (2013), pp. 231-265.
  • DÍEZ PEREYRO, Verónica, “La crátera del Pintor del Inframundo (Munich, Staatliche Antikensammlungen, 3297)”, Tesis de Maestría en Estudios Clásicos, UBA, 2009. https://www.academia.edu/1802326/La_cr%C3%A1tera_del_Pintor_del_Inframund o_Munich_Staatliche_Antikensammlungen_3297_
  • GALE, Robert L., Thomas Crawford: American Sculptor, 1964, Pittsburgh, University of Pittsburgh Press.
  • GONZÁLEZ SERRANO, P., “Catábasis y resurrección”, Espacio Tiempo y Forma. Serie II, Historia Antigua, 12, 1999, pp. 129-179.
  • HANSON, Katie, A neoclassical conundrum: Painting Greek mythology in France, 1780-1825, University of New York, 2011.
  • KARANIKA, Andromache “Inside Orpheus’ Songs: Orpheus as an Argonaut in Apollonius Rhodius’ Argonautica” Greek, Roman, and Byzantine Studies 50, 2010, pp. 391–410.
  • KRAKAUER, Siegfried , Orpheus in Paris: Offenbach and the Paris of his Time, AA Knopf, 1938.
  • LEXICON ICONOGRAPHICUM MYTHOLOGIAE CLASSICAE. LIMC France http://www.limc-france.fr/
  • MARTÍN MORENO, Antonio “Música, pasión, razón: la teoría de los afectos en el teatro y la música del Siglo de Oro”, Edad de oro, 2003, n. 22, p. 321-360.
  • MAXWEL, Catherine “Robert Browning and Frederic Leighton: 'Che farò senza Euridice?”, The Review of English Studies, Vol. 44, No. 175, Aug., 1993, pp. 362-372.
  • MOLINA MORENO, Francisco, Orfeo y la mitología de la música, Tesis Doctoral, Universidad Complutense, Madrid, 1998.
  • MUÑOZ CARRASCO, Mario, “ Iphigénie en Tauride o la sublimación del modelo de Gluck Análisis de la escena inicial”, Sineris Revista de Musicología 6, 2012 http://www.sineris.es/ifigenia.pdf
  • NIELSEN, M.A Eva, Bonaventura Genelli Werk und kunstauffassung ein beitrag zur Kunst des Späten Klassizismus in Deutschland, 2005, pp. 16-90. Tesis Doctoral. On line; https://edoc.ub.uni-muenchen.de/3915/1/Nielsen_Eva.pdf
  • ROESSLI, J. M., “Imágenes de Orfeo en el arte judío y cristiano”, en Alberto BERNABÉ y Francesc CASADESUS (Eds.), Orfeo y la tradición órfica: un reencuentro, Madrid, Akal, 2008, pp. 179-226.
  • SÁNCHEZ USÓN, María José, “Orfeo en el discurso artístico: la pervivencia de un arquetipo Orpheus no discurso artístico: a sobrevivência de um arquétio”, Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas, Vol. 4, Núm. 8 Julio - Diciembre 2015, p. 9. Edición digital: file:///C:/Users/Yo%20misma/Downloads/Dialnet-OrfeoEnElDiscursoArtistico5236582.pdf
  • VALDÉS, Enrique, “Música y poesía: el mito de Orfeo en la poética del Renacimiento español”, en Alpha, n.30, jul. 2010. Versión On-line ISSN 0718- 2201: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718
  • VENTRONE, P., “‘Philosophia. Involucra fabularum’: la Fabula di Orpheo di Angelo Poliziano”, Mimesis, 2012, pp. 225-266.