¿Dioses, o mortales? Identificaciones erróneas de ciertas esculturas

  1. Carrasco Ferrer, Marta 1
  2. Elvira Barba, Miguel Ángel 2
  1. 1 Profesora, Universidad Camilo José Cela,Madrid
  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Eikón / Imago

ISSN: 2254-8718

Any de publicació: 2017

Volum: 6

Número: 2

Pàgines: 117-139

Tipus: Article

DOI: 10.5209/EIKO.73562 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Eikón / Imago

Resum

As in many museums that contain ancient works of art, in the Prado museum there are many sculptures that have been misleading and imaginary over the centuries. We emphasize some of them and we focus so much on those that have received the name of Antinous and in which representing the own Antinous have been copnocidas with other names.

Referències bibliogràfiques

  • Anónimo “Variedades”, Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos, VI, p. 163- 164 y 180-181 (lista de embarque de las esculturas de la colección Odescalchi hacia España), 1876.
  • Barrón, E., Museo Nacional de Pintura y Escultura. Catálogo de la escultura, Madrid, 1908.
  • Blanco, A. y Lorente, M., Catálogo de la escultura. Museo del Prado, Madrid, 1969.
  • Boyer, F., “Les antiques de Christine de Suède à Rome”, Revue Archéologique, p. 254-267, 1932.
  • Bulst, W.A., “Die Antiken-Sammlungen der Königin Cristina von Sweden”, en “Ruperto-Carola”: Zeitschrift der Vereinigung der Freunde der Studentenschaft der Universität Heidelberg e. V., XIX, 41, p. 121-135, 1967.
  • Carrasco Ferrer, M., La Acrópolis de Atenas, de santuario a museo, Saarbrücken, 2017.
  • Clairmont, C.W., Die Bildnisse des Antinous. Ein Beitrag zur Porträtplastik unter Kaiser Hadrian, Bibliotheca Helvetica Roman, vol. VI, Roma, 1966.
  • Comte de Clarac, Musée de sculpture antique et moderne, París, 1826-1853.
  • Coppel, R., Museo del Prado. Catálogo de la escultura de época moderna. Siglos XVI-XVIII, Santander, 1998.
  • Elvira Barba, M.Á., El Cuaderno de Ajello y las esculturas del Museo del Prado, Madrid, 1998.
  • Elvira Barba, M.Á., “Cleopatra o Ariadna. Retorno a un debate superado”, Anales de Historia del Arte, 20, p. 9-28, 2010.
  • Elvira Barba, M.Á., Las esculturas de Cristina de Suecia, Madrid, 2011.
  • Elvira Barba, M.Á., “De la iconografía al estilo. Las colecciones reales de escultura clásica”, en M. Almagro-Gorbea y J. Maier Allende (eds.) (2012),
  • De Pompeya al Nuevo Mundo. La Corona Española y la arqueología del siglo XVIII, Real Academia de la Historia y Patrimonio Nacional, Madrid, p. 33-51, 2012.
  • Fernández-Miranda, F., Inventarios Reales. Carlos III (1789-1790), 3 vols., Madrid, 1988-1991.
  • Haskell, F. y Penny, N., El gusto y el arte de la Antigüedad, Madrid (traducción de Taste and the Antique. The Lure of Classical Sculpture 1500-1900, Yale Univ. Press, 1981), 1990.
  • Hübner, E., Las colecciones de arte antiguo en Madrid, Madrid (traducción de Die antiken Bildwerke in Madrid, Berlin, 1862), 2008.
  • Meyer, H., Antinoos. Die archäologischen Denkmäler unter Einbezeibung des numismatischen und epigraphischen Materials sowie der litterarischen Nachrichten, Múnich, 1991.
  • Ponz, A., Viaje de España, vol. X, Madrid (reeditado en Madrid, 1988), 1787.
  • Ricard, R., Marbres antiques du Musée du Prado, Burdeos, 1923.
  • Schröder, S., Catálogo de la escultura clásica del Museo del Prado, Madrid, 1993-2004.
  • Schröder, S. y Arias, E., Demetrio Poliorcetes. Un bronce helenístico recuperado, Madrid, 2017.
  • Schröder, S. y Elvira Barba, M.Á., “Eutichio Ajello (1711-1793) y su Descripción de la célebre Real Galería de San Ildefonso”, Boletín del Museo del Prado, XXIV, 42, p. 40-88, 2006.
  • Tormo y Monzó, E., Museo del Prado. Catálogo de las esculturas, I, Madrid, 1949.
  • Walker, S., “The Sculpture Gallery of Prince Livio Odescalchi”, Journal of the History of Collections, 6 nº 2, p. 188-219, 1994.