Ansiedad en una muestra de alumnos de educación

  1. Martínez-Otero Pérez, Valentín
Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2014

Issue Title: Psicología del Desarrollo

Volume: 1

Issue: 1

Pages: 439-450

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2014.N1.V1.392 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Abstract

This study analyse the necessity of research in the area of prevention of anxiety. The sample consisted of 106 college students of Faculty of Education from the Complutense University of Madrid, who completed the State-Trait Anxiety Questionnaire (STAI). The results showed a significant percentage of students with symptoms of anxiety. Unusually high anxiety levels among education students have important consequences that are likely to persist beyond the duration of higher education. The results are useful for mental health analysis at university environments and to guide prospective studies.

Bibliographic References

  • AGUDELO VÉLEZ, D. Mª., CASADIEGOS GARZÓN, C. P. y SÁNCHEZ ORTIZ, D. L. (2008). “Características de ansiedad y depresión en estudiantes universitarios”, International Journal of Psychological Research, Vol. 1, nº 1, pp. 34-39.
  • ALONSO FERNÁNDEZ, F. (2008). ¿Por qué trabajamos? El trabajo entre el estrés y la felicidad, Madrid, Díaz de Santos.
  • ARENAS, Mª C. y PUIGCERVER, A. (2009). “Diferencias entre hombres y mujeres en los trastornos de ansiedad: una aproximación psicobiológica”, Escritos de Psicología, Vol. 3, nº 1, pp. 20-29.
  • BALANZA, S., MORALES, I. y GUERRERO, J. (2009). “Prevalencia de ansiedad y depresión en una población de estudiantes universitarios: factores académicos y sociofamiliares asociados”, Clínica y Salud, Vol. 20, nº 2, pp. 177-187.
  • BHAVE, S. y NAGPAL, J. (2005). “Trastornos de ansiedad y depresión en jóvenes universitarios”, Clínicas pediátricas de Norteamérica, 52, pp. 97-134.
  • INJUVE (2013). “Informe Juventud en España 2012”. Documento electrónico: http://www.injuve.es/sites/default/files/2013/26/publicaciones/IJE2012_0.pdf Fecha de acceso. 1 de julio de 2013.
  • LANG, P. J. (1968). “Fear reduction and fear behavior: problems in treating a construct”, in Shilen, J. M. (Ed.): Research in psychotherapy, (Vol III). Washington, APA.
  • MIGUEL-TOBAL, J. J. y CASADO, M. I. (1999). “Ansiedad: aspectos básicos y de intervención”, en Fernández-Abascal, E. G. y Palmero, F. (coords.): Emociones y salud, Barcelona, Ariel. MINISTERIO DE EDUCACIÓN, CULTURA Y DEPORTE (2012). “Datos y cifras del sistema universitario español. Curso 2012-2013”. Documento electrónico: http://www.mecd.gob.es/dms/mecd/educacion-mecd/areas-educacion/universidades/estadisticas-
  • informes/estadisticas-informes-documentum/datos-cifras/2012-2013-datos-y-cifras-sistema-universitario-espanol.pdf Fecha de acceso: 1 de julio de 2013.
  • RODRÍGUEZ, M. (2009). “Factores psicosociales de riesgo laboral: ¿nuevos tiempos, nuevos riesgos?”, Observatorio Laboral, vol. 2, nº 3, pp. 127-141.
  • SERRANO, C., ROJAS, A. y RUGGERO, C. (2013). “Depresión, ansiedad y rendimiento académico en estudiantes universitarios”, Revista Intercontinental de Psicología y Educación, vol. 15, nº 1, pp. 47-60.
  • SPIELBERGER, C. D., GORSUCH, R. L y LUSHENE, R. E. (1997). Cuestionario de ansiedad Estado-Rasgo, STAI, Madrid, TEA Ediciones.