Diferencias de género en personalidad eficaz en universitarios chilenos

  1. Castellanos Cano, Silvia 1
  2. Guerra Mora, Patricia 1
  3. Bueno Álvarez, José Antonio
  1. 1 Universidad de Oviedo
    info

    Universidad de Oviedo

    Oviedo, España

    ROR https://ror.org/006gksa02

Journal:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Year of publication: 2014

Issue Title: EL PODER DE LAS EMOCIONES: PSICOLOGÍA POSITIVA

Volume: 5

Issue: 1

Pages: 131-140

Type: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2014.N1.V5.655 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Sustainable development goals

Abstract

Effective Personality is a multidimensional construct, which has a psychometrically confirmed structure, developed by Dr. Martin del Buey and Dr. Martín Palacio. Effective Personality consists of four areas of Self: Strengths, Demands, Challenges and Relationships. In the present communication we want to study if there are, at gender level, statistically significant differences in the construct of Effective Personality in Chilean university students. The sample consists of 736 students from four universities in the fifth region of Chile. 517 women (70.2%) and 219 men (29.8%) participated. For evaluation Effective Personality Questionnaire-University (CPE-U) (Dapelo and Martín del Buey, 2006) was used. This tool has four subscales: Self-Esteem, Self-Empowerment Academy, Antitrust Self-efficacy and Social Self-realization. After analyzing relevant data, it was found that there were significant differences in factors: Selfesteem (t = -3.039, p = .002), Academic Self-Realization (t = 2.331, p = .020), and Antitrust Self-Efficacy (t = -3.464, p = .001). However, we found no significant differences in Social Self-Realization (t = -, 967, p =, 334). Women got a higher average in the Academic Self-realization factor, while the group of men shows a higher average than women in factors Esteem, Antitrust Self-Efficacy and Social Self-Realization, although in the latter the gender differences are not statistically significant.

Bibliographic References

  • Dapelo, B. y Martín del Buey, F. (2006). Estudiante Eficaz en el contexto de formación de profesores. Adaptación del cuestionario de Personalidad Eficaz al ámbito universitario. Revista de Orientación Educacional, 20(38), 63-77.
  • Di Giusto, C. (2013). Evaluación de la Personalidad Eficaz en contextos de Enseñanza Secundaria: Estudio comparativo entre muestra española y chilena. Tesis doctoral. Universidad de Oviedo.
  • Instituto de la Mujer (2013). Conceptos básicos en torno a la igualdad de oportunidades entre mujeres y hombres. Curso Sensibilización en Igualdad de Oportunidades.
  • Instituto Nacional de Estadísticas de Chile. (2011). Desarrollo de estadísticas de género. Disponible en: http://www.ine.cl/filenews/files/2011/julio/pdf/desarrollo_de_estadisticas_de_genero.pdf. Consultado en enero de 2014
  • López, M. (2007). El enfoque de género en la intervención social. Madrid: Cruz Roja
  • Martín del Buey, F. y Martín Palacio, M. E. (2012). Competencias personales y sociales: Personalidad Eficaz. Material inédito. Editado en formato digital sin finalidad venal.
  • Pizarro, J.P. (2012). Evaluación de competencias personales y sociales en contextos de Educación Primaria. Tesis doctoral. Universidad de Oviedo.
  • Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo Chile. (2010). Desarrollo humano en Chile. Género: los desafíos de la igualdad. Santiago de Chile: Ograma
  • Ramírez, E. (2013). Tipologías modales multivariadas de Personalidad Eficaz en población adulta chilena de 30 a 60 años. Tesis doctoral. Universidad de Oviedo.
  • SERNAM. Servicio Nacional de la Mujer. (2014). Disponible en: http://portal.sernam.cl/. Consultado en febrero de 2014