La formación en valores de la Policía Local

  1. José M. Rodríguez Montoya 1
  2. Esther Muela de la Torre 1
  3. Susana Mena Utrilla 1
  4. Pablo García Pérez 1
  5. Andrea Bello Jovaní 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Zeitschrift:
Cuadernos de Gobierno y Administración Pública

ISSN: 2341-3808

Datum der Publikation: 2019

Ausgabe: 6

Nummer: 1

Seiten: 41-55

Art: Artikel

DOI: 10.5209/CGAP.64617 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Cuadernos de Gobierno y Administración Pública

Zusammenfassung

This paper aims to raise discussion about the current values training used in the police training in Spain, more specifically, in the formation to access the local police, through the approach of some fundamental keys in the matter and the suggestion of some issues for discussion, such as, among others, the need for police values training in the local police, is appropriate the current police values training?, what to improve?, and, how to do it? This paper intends to provide any light on some central aspects of the matter with the aim of promoting the rigorous and enriching discussion to contribute to the improvement of the local police training.

Bibliographische Referenzen

  • Acosta, P. (2015). Derecho de la seguridad, responsabilidad policial y penitenciaria. Valencia-Madrid: Tirant-INAP
  • Amoedo, C.A. (2000). Poder policial y derecho administrativo. A Coruña: Universidade da Coruña.
  • Curbet, J. (2009). El rey desnudo: La gobernabilidad de la seguridad ciudadana. Barcelona: Editorial UOC.
  • Curbet, J. (2011). Un mundo inseguro. La seguridad en la sociedad del riesgo. Barcelona: Editorial UOC.
  • Deyra, M. y Garcia, J.H. (2011). “Los 7 “valores clave” de la ética policial en los países de la Unión Europea”, en Anales, nº 41. Buenos Aires: Universidad Nacional La Plata, pp. 97-107.
  • Fernández, E.G. y Cano, A. (1995). “Actividad cognitiva”, en Fernández, E.G. (ed.) Manual de motivación y emoción. Madrid, Centro de Estudios Ramón Areces, pp. 113-160.
  • Heslop, R. (2011). “Reproducing police culture in a British University: Findings from an exploratory case-study of police foundation degrees”, en Police Practice and Research: An International Journal, vol. 12, nº 4, pp. 298312.
  • Laiz, C. y Román, P. (2003). “El poder y el sistema político”, en Laiz, C. y Román, P. Política Comparada. Madrid: McGraw-Hill.
  • Loubet, J.L. (1998). La policía. Madrid: Acento.
  • Martin, M. (1990). “Formación de la policía”, en Martin, M. (ed.). La profesión de la policía. Madrid: CIS, pp. 154-176.
  • Medina, J.J. (2013). Políticas y estrategias de prevención del delito y seguridad ciudadana. Madrid: Edisofer
  • Pagon, M., Virjent-Novak, B., Djuric, M. y Lobnikar, B. (1996). “European Systems of Police Education and Training”, en Pagon, M. (ed.) Policing in Central and Eastern Europe: comparing firsthand knowledge with experience from the West. Ljubljana: College of Police and Security Studies.
  • Peters, B.G. (2003). El nuevo institucionalismo: Teoría institucional en Ciencia Política, Gedisa, Barcelona.
  • Roberg, R. y Bonn, S. (2004). “Higher education and policing: Where are we now?” en Policing, An International Journal of Police Strategies and Management, vol. 27, nº 4, pp. 469–486.
  • Rodriguez, J.M. (2015). “Función pública militar, rasgos de un cambio permanente”, en Crespo, J. (dir.). Crisis y reinvención de la función pública en un escenario de gobernanza multinivel, Madrid: INAP, pp. 135-160.
  • Ruiz, L.R. (2017). “La regulación penal y administrativa de la actividad policial: La disyuntiva de priorizar la función o la profesión”, en Ruiz, R. (dir.). La formación policial como clave de bóveda de la seguridad pública. Valencia: Tirant, pp. 67-92.
  • Swieringa, J. y Wierdsma, A. (1995). La organización que aprende. Massachussets: AddisonWesley.
  • Tobón, S. (2007). “El enfoque complejo de las competencias y el diseño curricular”, en Acción Pedagógica, nº 16, pp. 15-28.
  • Trofymowych, D. (2007). “Police education past and present: Perceptions of Australian Police Managers and academics”, en Flinders Journal of Law Reform, nº 10, pp. 419-433.
  • Werth, E.P. (2011). “Scenario training in police academies: Developing students’ higher-level thinking skills”, en Police Practice and Research, vol. 12, nº 4: pp. 325-40.
  • Zuloaga, L. (2014). El espejismo de la seguridad ciudadana. Madrid: Los Libros de la Catarata