La colección Literatura de Quiosco en "Mnemosine, Biblioteca Digital de la Otra Edad de Plata (1868-1936)"hacia la redefinición del canon literario a través de metadatos

  1. Dolores Romero-López
  2. José Luis Bueren Gómez-Acebo
Journal:
Literatura: teoría, historia y crítica

ISSN: 0123-5931

Year of publication: 2019

Issue: 21

Pages: 61-91

Type: Article

DOI: 10.15446/LTHC.V21N1.74870 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Literatura: teoría, historia y crítica

Abstract

Abstract The objective of this article is twofold: first, to describe the origin and development of Mnemosyne, Digital Library of the Silver Age (1868-1936); and, second, to justify the need to create the "Literatura de Quiosco" collection within that library. This involves explaining which metadata are necessary for the specialized cataloguing of works, in order to satisfy the research objectives of any professor or user. This experimental research makes it possible to conclude that the creation of a reconfigurable metadata model is fundamental for the construction of an open and dynamic literary canon adapted to the readers' specific needs.

Bibliographic References

  • Abad, Francisco. (1997). 1902 y la Edad de Plata de la cultura española. Valle-Inclán y el fin de siglo: Congreso Internacional, Santiago de Compostela, 23-28 de octubre de 1995. Editado por Luis Iglesias Feijoo, Margarita Santos Zas, Javier Serrano Alonso y Amparo de Juan Bolufer. Santiago de Compostela.
  • Alemán Sainz, Francisco. (1975). Las literaturas de kiosko. Planeta. Barcelona.
  • Alonso, Cecilio. (2008). Sobre la categoría canónica de 'raros y olvidados'. Anales de Literatura Española. 11-38
  • Bembenik, Robert. (2013). Intelligent Tools for Building a Scientific Information Platform Advanced Architectures and Solutions. Springer. Heidelberg.
  • Bhowmick, Sourav S,Küng, Josef,Wagner, Roland. (2009). Database and Expert Systems Applications 20th International Conference. Springer. Heidelberg.
  • Bordonada, Ángela Ena. (2013). La otra Edad de Plata. Temas, géneros y creadores (1898-1936). Editorial Complutense. Madrid.
  • Cordero Gómez, José Ignacio. (2008). La obra literaria de Eduardo Zamacois. Universidad Complutense de Madrid.
  • Correa Ramón, Amelina. (2008). Alejandro Sawa: Luces de bohemia. Fundación Manuel Lara. Sevilla.
  • Borque, Díez,María, José. (1972). Literatura y cultura de masas: estudio de la novela subliteraria. Al-Borak. Madrid.
  • Fernández, Juan Diego,Frontera, Jerez de la. (2009). Alejandro Sawa y la santa bohemia. EH Editores.
  • Fernández Flórez, Wenceslao. El escritor y la radio. Estafeta Literaria. 38
  • Fernández Pampillón, Ana. (2012). Un software científico para descubrir el patrimonio académico. Campus Moncloa.
  • Galindo Alonso, María Asunción. (2002). La novela de una hora. Universidad Complutense de Madrid. Madrid.
  • Gallardo, Bartolomé José. (1863). Ensayo de una biblioteca española de libros raros y curiosos. Imprenta y Estereotipia de M. Rivadeneyra. Madrid.
  • García Martínez, María Monserrat. (2012). La novela de hoy (1922-1932) su público y mercado. Universidad Complutense. Madrid.
  • Gayoso-Cabada, Joaquin,Cabrerizo, Amelia Sanz,Sierra, José Luis. (2013). "@Note: An Electronic Tool for Academic Readings. Proceedings of the 1st International Workshop on Collaborative Annotations in Shared Environment: Metadata, Vocabularies and Techniques in the Digital Humanities.
  • Giddens, Anthony,Aristu, José Luis Gil. (1995). Modernidad e identidad del yo: el yo y la sociedad en la época contemporánea. Península. Barcelona.
  • Graham, Helen,Labanyi, Jo. (1995). Spanish Cultural Studies: the Struggle for Modernity. Oxford University Press. Nueva York.
  • Íñiguez Barrena, María Lourdes. (2005). El Cuento Semanal, 1907-1912: análisis y estudio de una colección de novelas cortas. Grupo Editorial Universitario. Granada.
  • Labanyi, Jo. (2003). Constructing Identity in Contemporary Spain: Theoretical Debates and Cultural Practice. Oxford University Press. Oxford.
  • Leary, Mark R,Tangney, June Price. (2003). Handbook of Self and Identity. Guilford Press. Nueva York.
  • Lesk, Michael. (2005). Understanding Digital Libraries. Morgan Kaufmann Publishers. San Francisco.
  • Li, Shipeng. (2013). Advances in Multimedia Modeling 19th International Conference. Springer. Heidelberg.
  • Llanas Aguilaniedo, José María,Clúa, Isabel. (2014). Navegar pintoresco. StockCero. Doral.
  • Llanas Aguilaniedo, José María,Pozo, Alba del. (2014). Pityusa. StockCero. Doral.
  • Llorens, Vicente. (2003). La discontinuidad cultural española. Laberintos. Revista de Estudios sobre los Exilios Culturales Españoles. 2. 94-106
  • Magnien, B. (1986). Ideología y texto en El Cuento Semanal: 1907-1912. Ediciones de la Torre. Madrid.
  • Mainer, José Carlos. (1975). La Edad de Plata (1902-1939). Ensayo de interpretación de un proceso cultural. Cátedra. Madrid.
  • Martínez Marín, Jesús. (2001). Historia de la edición en España 1836-1936. Marcial Pons Historia. Madrid.
  • Martínez Marín, Jesús,Marín, Martínez. La edición moderna. 167-206
  • Miller, Steven J. (2011). Metadata for Digital Collections: A How-to-do-it Manual. Facet. Londres.
  • Moretti, Franco,Algee-Hewitt, Mark,Allison, Sarah,Gemma, Marissa,Heuser, Ryan,Walser, Hannah. (2016). Canon/Archive. Large-scale Dynamics in Literary Field. Literary Lab. California.
  • Moretti, Franco. (2007). Graphs, Maps, Trees. Abstract Models for Literary History. Verso. Londres.
  • Moretti, Franco,Mosconi, Lilia. (2015). Lectura distante. FCE. México, D.R.
  • Mouralis, Bernard. (2011). Les contre-littératures. Hermann. París.
  • Núñez, Luis Pablo. (2013). Escritorios electrónicos para las literaturas. Nuevas herramientas digitales para la anotación colaborativa. Universidad Complutense. Madrid.
  • Núñez Rey, Concepción. (2005). Carmen de Burgos, colombine, en la Edad de Plata de la literatura española. Fundación José Manuel Lara. Sevilla.
  • Pérez Bowie, José Antonio. (1996). La novela teatral. Consejo Superior de Investigaciones Científicas. Madrid.
  • Riera Guignet, Alejandro. (2011). Emilio Carrere: el bohemio de Madrid. Ediciones La Librería. Madrid.
  • Ríos-Font, Wadda C. (2004). The Cambridge History of Spanish Literature. Cambridge University Press. Cambridge.
  • Rivera Vélez, Fredy A. (2009). Configuration and Data Scheduling Techniques for Executing dynamic Applications onto Multicontext Reconfigurable Systems. Universidad Complutense de Madrid. Madrid.
  • Romero López, Dolores. (2000). Aproximación al problema de la formación del canon en literatura comparada. Signa. 567
  • Romero López, Dolores. (2014). Los márgenes de la Modernidad. Temas y creadores raros y olvidados en la Edad de Plata. Punto Rojo Libros. Sevilla.
  • Romero López, Dolores. (2014). Hacia la Smartlibrary: Mnemosine, una biblioteca digital de textos literarios raros y olvidados de la Edad de Plata (1868-1936). Fase I. Janus, Humanidades Digitales: desafíos, logros y perspectivas de futuro. 411
  • Romero López, Dolores. (1998). Una relectura del fin de siglo en el marco de la literatura comparada. Teoría y praxis. Peter Lang. Berna.
  • Rueda Laffond, José Carlos,Marín, Martínez. La industrialización de la imprenta. 207
  • Sainz de Robles, Federico Carlos. (1959). La novela corta española: Promoción de 'El Cuento Semanal' (1901-1920). Aguilar. Madrid.
  • Sainz de Robles, Federico Carlos. (1975). La promoción de "El Cuento Semanal" 1907-1925. Un interesante e imprescindible capítulo de la historia de la novela española. Espasa- Calpe. Madrid.
  • Sainz de Robles, Federico Carlos. (1971). Raros y olvidados: (la promoción de 'El Cuento Semanal'). Prensa Española. Madrid.
  • Sánchez Álvarez-Insúa, Alberto,Marín, Martínez. Colecciones literarias. 373
  • Sánchez García, Raquel,Marín, Martínez. Diversas formas para nuevos públicos. 241
  • Santonja, Gonzalo. (2000). La insurrección literaria: la novela revolucionaria de quiosco (1905-1939). Sial. Madrid.
  • Santonja, Gonzalo. (1989). La república de los libros: el nuevo libro popular de la II República. Anthropos. Barcelona.
  • Santonja, Gonzalo. (1993). Las obras que si escribieron algunos autores que no existen: (notas para la historia de la novela revolucionaria de quiosco en España, 1905-1939). El Museo Universal. Madrid.
  • Sanz Cabrerizo, Amelia,Núñez. Estrategias de investigación y colores de la innovación: el Grupo Leethi. 15-22
  • Savater, Fernando,Villena, Luis Antonio de. (1989). Heterodoxias y contraculturas. Salvat. Madrid.
  • Serís, Homero. (1964). Nuevo ensayo de una Biblioteca Española de libros raros y curiosos. Artes Gráficas Soler. Valencia.
  • Ubieto, Antonio,Reglá, Juan,Jover, José María. (1963). Introducción a la historia de España. Teide. Barcelona.
  • Urrutia Cárdenas, Hernán. (1999). La Edad de Plata de la literatura española (1868-1936). Cauce: Revista de Filología y su Didáctica. 581
  • Zamacois, Eduardo. (2014). Cortesanas, bohemios, asesinos y fantasmas. Introducción de Gonzalo Santonja. Colección Obra Fundamental. Madrid, Fundación Banco de Santander.
  • Zamostny, Jeffrey. (2018). La colección Ricardo Donoso-Cortés y Mesonero Romanos de la literatura de kiosco 1900-1967 (UCLA): presentación y catálogo. Mediodía. Revista Hispánica de Rescate.
  • Zamostny, Jeffrey. (2013). Pimping the Test: Gendered Tropes in Spain's Mass Literary Market, 1907-1936. Revista de Estudios Hispánicos. 47. 55-78
  • Zhang, Allison B,Gourley, Don. (2008). Creating Digital Collections: A Practical Guide. Chandos. Oxford.
  • Zubiaurre, Maite. (2014). Culturas del erotismo en España 1898-1939. Cátedra. Madrid.