Análisis del tratamiento de contenidos en la creación de audiovisuales educativos (parte II)las progresiones detectadas

  1. Ángel Ezquerra Martínez 1
  2. María Esther Burgos Jiménez 1
  3. Javier Manso Lorenzo 1
  4. Joseph Mafokozi 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

ISSN: 1697-011X

Year of publication: 2019

Volume: 16

Issue: 2

Pages: 2601

Type: Article

DOI: 10.25267/REV_EUREKA_ENSEN_DIVULG_CIENC.2019.V16.I2.2601 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

Abstract

The audiovisual creation in the classroom has become a tool of mass use in a few years. But the speed of the changes produced has meant that a good part of the current faculty does not have life-experienced examples in their instruction as students. This implies that there are many questions about the appropriate way to incorporate those resources: how to use YouTube, how to design and produce educational-content videos, how to include these issues into teacher training, etc. In this paper, we focus on analyzing the future-teachers progressions in the treatment of contents when the teachers face the creation of educational audiovisual on science topics. Our results indicate that the lack of previous references for this task pushes future teachers to explore new paths. From the point of view of teacher educators, this would imply that confronting our students to unfamiliar tasks causes them to abandon their standardized roles. That is to say, it seems that the change of format (from text to video for the content creation) induces to an evolution towards a less standardized and more innovative approach to the content treated

Bibliographic References

  • Center for Continuous Instructional Improvement (CCII). (2009). Report of the CCII panel on learning progressions in science. Nueva York: CPRE Research Report, Columbia University.
  • Dobie I. (2001). The impact of new technologies and the Internet on the music industry, 1997-2001 (Doctoral dissertation). University of Salford, UK.
  • Duncan R.G., Rivet A.E. (2013). Science learning progressions. Science, 339 (6118) (2013), pp. 297-396
  • Duschl R., Maeng S., Sezen A. (2011). Learning progressions and teaching sequences: A review and analysis. Studies in Science Education, 47 (2) (2011), pp. 123-182
  • Ezquerra, A. (2010). Desarrollo audiovisual de contenidos científico-educativos. Vídeo: "las vacas no miran al arco iris". Enseñanza de las Ciencias, 28 (3), 353-366.
  • Ezquerra, A. y Polo, A.M. (2011). Requerimientos para la elaboración de audiovisuales escolares. Enseñanza de las Ciencias, 29 (3), 453-462.
  • Ezquerra, A., Burgos, E. y Manso, J. (2016). Estudio comparativo sobre las estrategias desarrolladas por los futuros docentes de Primaria y Secundaria en la elaboración de audiovisuales educativos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(2), 493-504. http://hdl.handle.net/10498/18302
  • Ezquerra, A., Manso, J., Burgos, M. E. y Hallabrin, C. (2014). Creation of audiovisual presentations as a tool to develop key competences in secondary-school students. A case study in science class. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology, 10 (4), 155-170.
  • Fischman G. (2001). Reflections About Images, Visual Culture, and Educational Research. Educational Researcher, 30 (6), 29-33.
  • García-Borrás F.J. (2005). Star Trek: un viaje a las leyes de la dinámica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 2(1), 79-90. http://hdl.handle.net/10498/16413
  • Goldsby D. S. y Fazal M. B. (2000). Technology’s answer to portfolios for teachers. Kappa Delta Pi Record, 36(3), 121-123.
  • Hammond M., Fragkouli E., Suandi I., Crosson S., Ingram J., Johnston-Wilder P., Kingston Y., Pope M., Wray D. (2009). What happens as student teachers who made very good use of ITC during pre-service training enter first year of teaching? Teacher Development, 13 (2), 93-106.
  • Karsenti T. y Lira M.L. (2011). ¿Están listos los futuros profesores para integrar las TIC en el contexto escolar? El caso de los profesores de Quebec, Canadá. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 13 (1), 56-70.
  • Manso, J., Ezquerra, A. (2014). Proyectos de investigación a través de la creación de audiovisuales: propuesta de actuación con alumnos del Programa de Diversificación Curricular. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 11(1), 54-67.
  • Manso, J., Ezquerra, A., Burgos, M. E., Mafokozi, J. (2019). Análisis del tratamiento de contenidos en la creación de audiovisuales educativos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 16(1), 1601 (2019)
  • Martín del Pozo R., Fernández Lozano P., González Ballesteros M. y De Juanas Oliva A. (2013). El dominio de los contenidos escolares: competencia profesional y formación inicial de maestros. Revista de Educación, 360, 363-387.
  • Martín del Pozo R., Porlán R., y Rivero A. (2011). The progression of prospective teachers’ conceptions of school science content. Journal of Science Teacher Education, 22(4), 291-312.
  • McDougall A., y Jones A. (2006). Theory and history, questions and methodology: current and future issues in research into ICT in education. Technology, Pedagogy and Education, 15(3), 353-360.
  • McKinney M. (1998). Preservice teachers’ electronic portfolios: integrating technology, self assessment, andreflection. Teacher Education Quarterly, 25(1), 85-103.
  • Pelgrum W.J. y Law N.W.Y. (2003). ICT in education around the world: trends, problems and prospects. Paris: UNESCO-International Institute for Educational Planning.
  • Pontes A. (2005). Aplicaciones de las tecnologías de la información y de la comunicación en la educación científica. Segunda parte: aspectos metodológicos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 2(3), 330-343
  • Pontes A. y Poyato F. (2016). Análisis de las concepciones del profesorado de secundaria sobre la enseñanza de las ciencias durante el proceso de formación inicial. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(3), 705-724.
  • Porlán R., Martín del Pozo R., Rivero A., Harres J., Azcárate P. y Pizzato M. (2011). El cambio del profesorado de ciencias II: Itinerarios de progresión y obstáculos en estudiantes de magisterio. Enseñanza de las Ciencias, 29(3), 353-370.
  • Porlán R., Rivero A. y Martín del Pozo R. (1997). Conocimiento profesional y epistemología de los profesores I: Teoría, métodos e instrumentos. Enseñanza de las Ciencias, 15(2), 155-171.
  • Rivero A., Martín del Pozo R., Solís E., Azcárate P., Porlán R., (2017). Cambio del conocimiento sobre la enseñanza de las ciencias de futuros maestros. Enseñanza de las Ciencias, 35(1), 29-52.
  • Shu-Ling L. (2000). Influence of Audio-Visual Presentations on Learning Abstract Concepts. International Journal of Instructional Media, 27(2), 199-206.
  • Talanquer V. (2013). Progresiones de aprendizaje: promesa y potencial. Educación química,24(4), 362-364.
  • Wilson M. (2014). Consideraciones para la medición de las progresiones de aprendizaje en donde el aprendizaje objetivo se representa como un ciclo. Pensamiento Educativo, 51(1), 156-174.
  • Wiser M., Fox V. y Frazier K., (2013). At the beginning was amount of material: a learning progression for matter for early elementary grades. En Tsaparlis G. y Sevian H. (Ed.), Concepts of matter in science education (pp. 95-122). Dordrecht: Springer.